akto Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg trenger hjelp til noe jeg håper ikke er besvart for mange ganger før. Hvis så, er jeg takknemlig for linker til aktuelle tråder. Her er problemstillingen: Jeg har et HD-kamera fra Sony; http://www.sony.no/view/ShowProduct.action...ategory=HDD+HDV Jeg har en PC som jeg kommer til å installere en Blu-ray Disc-brenner i. Jeg ønsker meg et enkelt redigerings- og captureprogram for de filene jeg eventuelt tar ut av kameraet. Jeg ønsker også å konvertere de ferdig redigerte filene til 1080p, og brenne de ut på Blu-ray Disk i et format som spilleren min takler. Spilleren er en Pioneer; http://www.pioneer.no/no/products/45/64/22...X70A/index.html 1. Hvilket program bør jeg benytte meg av for å laste ned og redigere videoene. Programmet kan godt koste litt, så lenge det har fortrinn i forhold til bildekvalitet (tenker da på konverteringen til 1080p, og ikke er alt for vanskelig å bruke). 2. Hvilket format skal filene brennes som/konverteres til, for at man kan spille de av i en Blu-ray Disc-spiller? 3. Er det noen som har erfaring med konvertering fra 1080i til 1080p, som kan fortelle meg om dette er en blindvei, eller om det har noe for seg. Bildekvalitet er alfa omega. Jeg kommer nok til å investere i et 1080p-kamera etter hvert, men akkurat nå er ikke det en del av planen. 4. Erfaringer med Blu-ray Disc-brennere? Er LG sin grei? Er det noen andre jeg bør se på? Jeg blir veldig takknemlig for svar Mvh Atle Endret 10. mars 2008 av akto Lenke til kommentar
DannyFugl Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Adobe Premiere cs3 bruker jeg til Redigering av HD, funker skikkelig godt. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 1. Hvilket program bør jeg benytte meg av for å laste ned og redigere videoene. Programmet kan godt koste litt, så lenge det har fortrinn i forhold til bildekvalitet (tenker da på konverteringen til 1080p, og ikke er alt for vanskelig å bruke). siden du først har giftet deg med sony er sony vegas noe du kan sjekke ut. tror de har forenklet prøveversjon du kan bruke noen uker. men det er kun den dyreste versjonen som kan brenne blue ray. jeg ville vurdert å brenne på vanlig dvd først, du får plass til 15-20min film, og det pleier egentlig å klare seg i mange sammenhenger, men det kommer seff. an på hva du har planer om å gjøre... 2. Hvilket format skal filene brennes som/konverteres til, for at man kan spille de av i en Blu-ray Disc-spiller? så vidt jeg vet kan blue ray sees på som en stor dvd, dvs du kan bruke alle filformat som avspilleren støtter, feks avchd, xvid, avi m. mpeg2 e.l. å encode avchd eller xvid i full hd er helt hinsides krevende for selv de raskeste quad core maskinene i dag, tror faktisk ikke de har codecs som gjør dette i sanntid enda. (1time video tar 1time å lage). så kanskje kan mpeg2 for video være noe å vurdere. for avchd sitt vedkommende får du best resultat ved å bare vise råfilmen direkte, enhver tur innom et redigeringsprogram vil forringe kvaliteten. avchd eller en annen variasjon over h.264 med 2 pass encoding vil gi best resultat, men dette tar mest tid. en god nr 2 vil jeg tro er xvid codecen som er en eldre mpeg4 variant, også denne blir finest med 2pass encoding. det gjelder å prøve seg frem slik at en finner et kompromiss som er levelig på den maskinvaren man har... for full hd encoding tipper jeg at selv mac pro eiere med 8 prosessorer ikke er helt fornøyd med hastigheten 3. Er det noen som har erfaring med konvertering fra 1080i til 1080p, som kan fortelle meg om dette er en blindvei, eller om det har noe for seg. Bildekvalitet er alfa omega. Jeg kommer nok til å investere i et 1080p-kamera etter hvert, men akkurat nå er ikke det en del av planen. kun i lavere oppløsning, og har ikke sett vesentlig forskjell. vil tro de fleste moderne flatskjermer er meget gode på deinterlacing. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 for full hd encoding tipper jeg at selv mac pro eiere med 8 prosessorer ikke er helt fornøyd med hastigheten denne artikkelen gir et interessant glimt av hd workflow for 2 pass h.264 og blueraydisk: http://blogs.adobe.com/davtechtable/2008/03/ med en 8 core (intel 3ghz) mac pro og 8gb ram er encodinghastigheten 1/4 av sanntid, en state of the art laptop per i dag er sikkert en faktor 3-4 tregere enn dette igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå