Gå til innhold

Tørrfor dårlig for hunden?

Anbefalte innlegg

Har en 12 år gammel Springer Spaniel, han har lavt stoffskifte så han får medisiner for det.

Uansett, han var stadig plaget av hudproblemer tidligere, fikk sår som han slikket på som igjen gjorde at det tok tid før de ble bra.

Etterhvert som årene gikk begynte vi å kutte ut tørrfor, etter det forsvant hudproblemene og han ble i bedre form generelt. Her snakker vi poteter, grønnsaker og lever blant annet.

Han er også slank og fin, han har ingen problemer med LANGE turer i høyt tempo.

Pratet med flere som mener det samme, blant annet en "spesialist" på alternativ medisin til hunder. Han hatet tørrfor, mente at det burde forbys og hunder bare burde spise naturlig mat (poteter er kanskje ikke så naturlig for en hund?).

Om man virkelig bryr seg om dyrene, burde man tenke litt mer over hva man servere de.

Tanker på dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hunden din må få et mer variert kosthold med mye mer fett og proteiner!

Hva med vom og hundemat? Det er innvoller, vom og kjøtt malt sammen og tilsatt vitaminer og mineraler. Det kan brukes som 100% fullfor eller tilsettes grønnsaker og kjøtt etter ønske. Dette er rått for som oppbevares i frysa og tines opp når man skal gi det til hunden. Gir selv dette til min hund :)

Hjemmesiden er: http://www.vomoghundemat.no/

Vessia Zoo i Porsgrunn selger dette foret.

Lenke til kommentar

Poteter har ikke hunden bruk for, gi den heller biff, kyllingfilet, osv.

Men tørrfôr bør man helst unngå, generelt sett. Det er greit som "godbit" da, men ikke som et helt måltid. Blandt annet sveller det veldig opp i magesekken, og trekker til seg mye vann.. Det finnes andre argumenter imot det også.

Lenke til kommentar

En del menneskemat som hunden kan spiser er kun vomfyll. Så det er ikke bra å gi kun det i lengden. Men det fungerer jo som et nødmåltid el to når det er tomt.

Mange hunder spiser kun tørrfor og det fungerer utmerket. Men noen hunder trenger råforing for å fungere og få flott pels. (lage selv el vom og hundemat).

Tørrfor eller ikke, det er det mange delte meninger om. Og mange jeg kjenner vet ikke en gang hva det dreier seg om, eller har ikke mulighet til å få tak i slakteavfall. Oppbevaring er også et problem når man har liten fryser.hehe.

Vi hundeeiere må se an hva som er best for VÅRE hunder, og ikke naboen sin.

Jeg bryr meg ikke om hva folk gir hundene sine, så lenge de er friske og raske. Men klart.. 100% råforing ER jo best. Men du verden.. for et styr. Når vi flytter skal Diesel gå over til råere saker enn dette kjedelige tørrforet;) Leilighet på 70kvm med en liten fryser er ikke plassen for å oppbevare lever, kjøtt, bein, hjerte :!:

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Jeg tror på en måte at kvaliteten på tørrforet er i ferd med å endre seg. På en måte til det bedre, fordi det forskes jo på hva som er sunt, bra etc. for hundene. Men på en annen måte, dårligere.. fordi produsentene selvfølgelig vil tjene penger, de trenger at maten holder seg så lenge som mulig og slikt.

Tørrfor kan kanskje gi hunden akkurat den næringen den trenger gjennom livet, men en ser jo at flere og flere hunder blir allergiske. Utslett, eksemer, dårlig pels, elendig avføring og slikt. Finner f. eks ikke noe tørrfor til min egen som hun får bra avføring på. Eneste er V&H. Hadde jeg hatt større fryser ville jeg gått over til kun V&H, for da ser jeg at hunden min spiser med glede. Samt for meg føles det mer naturlig å gi henne det.

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig å få tak i en gammel fryser da . Selv var jeg så heldig å få en gammel fryser som fungerte utmerket, og den var helt gratis. Den står i kjelleren og fylles med ting som vi ikke orker å ha i den lille kombiskapfryseren vår. =) Hadde blitt god plass til masse V&H der dersom jeg fant ut at jeg ville prøve det igjen .

Ellers har vi alltid brukt tørrfor av god kvalitet til mine hunder, og jeg har aldri hatt problemer med allergi , pels eller avføring. Det er vel litt slik som med oss mennesker. At noen er mer intollerante overfor enkelte typer mat enn andre.

Lenke til kommentar

Tørfôr har også noe med hvor aktiv hunden din er og hvor mye avføring du ønsker å plukke opp. Det som går inn må nødvendigvis ut. Hunden får mer næring av mindre volum mat med tørrfôr en våtfôr og middags rester.

Det er også STOR forskjell på de forskelige fôr produsentene. Tør fôr er ikke bare tørfôr, det er forskelige fôr til forskelige raser, alder, størrelse og om hunden har noen spessielle problemer. Hunden min har mye allergi og for å motvirke det fôrer jeg på Royal-canin sensible som er for hunder som lett får utslett eller sliter med "dårlig pels"

Les mer her: http://zoosiden.no/index.php?main_page=adv...eyword=sensible

Lenke til kommentar

Tørrfôr hjelper å holde tennene fine. Tygge på tørrfôret sliper ned og fjerner tannstenen veldig effektivt. Jeg er mer fan av å gi både våt og tørrfôr, gi litt variasjon. En schæfer jeg kjenner er alergisk mot vanlig tørrfôr, så vi må gi han spesielt schæfer fôr. Har du prøvd forkjellige typer tørrfôr? Men tror en hund trenger litt tørrfôr også ikke bare andre ting. :D

Lenke til kommentar
Tørrfôr hjelper å holde tennene fine. Tygge på tørrfôret sliper ned og fjerner tannstenen veldig effektivt. Jeg er mer fan av å gi både våt og tørrfôr, gi litt variasjon. En schæfer jeg kjenner er alergisk mot vanlig tørrfôr, så vi må gi han spesielt schæfer fôr. Har du prøvd forkjellige typer tørrfôr? Men tror en hund trenger litt tørrfôr også ikke bare andre ting. :D

Jeg må nesten spørre, hva er så spesi med det fôret?? Mange er laget kun for å tjene penger. Så klart, det virker sikkert på noen, men det er ikke noe WOW i forhold til vanlige typer.

Bein og 'greenies' hjelper å holde tennene rene og pene, ikke tørrfor ;)

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...