lurer_paa_det Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Forhåndsvis innlegg Hei, Min bestemor døde i høst og jeg har arvet noen penger fra henne. I tillegg skulle jeg arve penger etter min bestemors søster som døde i vår, men før pengene kunne utbetales, og før vi kunne melde til advokat hvor dette skulle utbetales, døde også min bestemor. Altså: Vår: Min bestemors søster dør. Det er tenkt at jeg skal få noe av dette, siden min bestemor ikke har "behov" for disse. Og det er fornuftig at jeg arver dette av noen som jeg aldri har arvet av tidligere. Det er jo dumt å betale unødvendig mye avgift. Høst: Min bestemor dør. Pengene fra boet til min bestemors søster kom til meg i høst. Da hadde min mor frafalt sin arv. Siden min bestemor stod som en av arvingene etter hennes søster og min mor er enearving etter min bestemor. Og jeg regnet derfor med at jeg arvet dette, som tidigere tenkt, fra min bestemors søster. Nå sier noen jeg har snakket med at jeg på papiret har arvet dette fra min bestemor og dermed også må betale arveavgift av dette. Eneste grunnen til at jeg arvet dette av min bestemor er jo at pengene ikke kunne utbetales før etter flere måneder, og da var min bestemor død. Hadde pengene kommet rett etter min bestemors søster hadde vært død kunne min bestemor frafalt sin arv og gitt den til meg. Siden ingen papirer/skjema etter min bestemors søsters bo var klare til å fylles ut før etter min bestemors død (og min bestemor var meget frisk til hun plutselig døde) var det aldri noe tema og sende noen melding om dette før. Det kan nå bare virke som at det var litt uheldig at ikke arveoppgjøret fra min bestemors søster var ferdig før min bestemor døde. Selvfølgelig skal man betale alt i henhold til loven, men det er jo ikke nødvendig å betale undøvending 20.000 i avgift, hvis man ikke må. Så, da er spørsmålet. Skal jeg betale avgift for dette, eller kan jeg fortsatt arve dette fra min bestemors søster? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Flytter denne fra Økonomi og til Juss-delen da dette har mer med juss og slikt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå