Gå til innhold

Artilleribataljonen eller garden?

tcg

Anbefalte innlegg

Halla

Har blitt innkalt til garden, men fikk beskjed om at jeg kunne bytte til artilleribataljonen. Ser at det er masser av karer med erfaring her, så tenkte kanskje dere kan hjelpe meg med å gjøre det beste valget! ;)

Ville egentlig til kavaleriet, men det er fullt. Selv ønsker jeg å være i mye fysisk aktivitet og få så mye ut av tiden i forsvaret. Jeg har også brukt masse tid og energi på å trene, og ønsker ikke at dette skal bli forgjeves i millitæret!

(har i tillegg søkt BS i kavaleriet, og grensejeger... men tror det er mange som søker der)

Takker for alle råd/erfaringer! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med noen av delene. Selv ville jeg ha søkt Garden. Nærmere bestemt så søkte jeg faktisk Garden, men dette er fordi det var mest tiltalende for meg. Art.bat virker jo heller ikke så ille, du må vel egentlig vurdere selv hva du har mest lyst til. Men det som er sikkert, er at dersom du består BS-opptak og etter opptaket fremdeles ønsker å gå BS, så kan du se bort ifra eventuelle innkallelser til både Garden og artbat.

Lenke til kommentar

Om du vil ha en veldig fysisk krevende førstegangstjeneste, så er Grensejeger blant det hardeste man får. Du kan også søke deg inn der selv om du ikke komme rinn på BS.

Den sjangsen bør du benyyte i og med at den delen av forsvaret (grensejeger) blir lagt ned om kort tid.

Lenke til kommentar
Om du vil ha en veldig fysisk krevende førstegangstjeneste, så er Grensejeger blant det hardeste man får. Du kan også søke deg inn der selv om du ikke komme rinn på BS.

Den sjangsen bør du benyyte i og med at den delen av forsvaret (grensejeger) blir lagt ned om kort tid.

Over snittet krevende i hvert fall. Men seriøst? skal man ikke beholde verneplikten i både Garden og GSV? Hvor har du dette fra?

Dagens ordning er vel gjeldende et par år til, før "Grensevakt 2010" blir iverksatt, og man legger ned flere stasjoner og satser på mobile patruljer fra leir og mye mer teknisk overvåkning slik finnene gjør det. Noen som vet noe mer om "Grensevakt 2010"? Føler at mye av informasjonen idag består av feltrykter..

Lenke til kommentar

Garden vet jeg ikke, den blir helt sikkert å bestå, men jeg hørte senest idag tidlig på radioen at GSV SKAL legges ned innen kort tid.

Hvilken annen førstegangstjeneste er det som kan måle seg med GSV da? De er faktisk en av de aller mest krevende, spesielt befalskolen der.

Det er dog mulig at 2010 er året de legger det ned.

Lenke til kommentar

Er du så sikker på dette? Du blander vel ikke GSV med GP/Jegerkompaniet?http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.5070385

Lenke til kommentar

Men Garnisonen i Sør-Varanger kan hvem som helst bli innkalt til, uavhengig av om du hadde det som valg på sesjon eller ikke. Fallskjermjeger og kystjeger må du sende en separat søknad for å komme med på. Så Grensejeger er nok blant de aller hardeste "vanlige" førstegangstjenestene.

Lenke til kommentar

haha, takk for litt forvirrende råd :p

Jeg har kommet frem til dette: førstegangstjeneste i kavaleriet (panserbataljonen). Og samtidig søke grensejeger og kavaleri på befalskolen. Uansett hva jeg kommer inn på blir det drit morro! :dribble:

Lenke til kommentar
haha, takk for litt forvirrende råd :p

Jeg har kommet frem til dette: førstegangstjeneste i kavaleriet (panserbataljonen). Og samtidig søke grensejeger og kavaleri på befalskolen. Uansett hva jeg kommer inn på blir det drit morro! :dribble:

Slett ikke sikkert at du kommer inn på noen av sesjons-ønskene dine (eller kanskje du allerede har fått innkallelse?) men lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar

Jeg scoret full pott på alle de fysiske tingene etter sesjon, og hør score på det skriftlige (7 tror jeg), men jeg kom ikke inn i ''kavaleriet''.. Jeg kom inn på artilleriet da..

Dessuten: Er ikke alle panther stridsvogner satt i stall nå? Eller får man fortsatt opplæring i dette?

Lenke til kommentar
Jeg scoret full pott på alle de fysiske tingene etter sesjon, og hør score på det skriftlige (7 tror jeg), men jeg kom ikke inn i ''kavaleriet''.. Jeg kom inn på artilleriet da..

Dessuten: Er ikke alle panther stridsvogner satt i stall nå? Eller får man fortsatt opplæring i dette?

Leopard 1 er ute, men Leopard 2 er vel på vei inn nå, om de ikke allerede har den i stridsvognesk 2/Pbn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...