Gå til innhold

Er demokratiet den styreformen som har utviklet samfunnet mest?


Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt lenge på er hvordan vi gikk over fra å bli aper til mennesker.. var det fordi det skjedde en evolusjon, eller at vi delte genene med andre apestammer?

 

i så fall er det jo anarkiet som fikk oss lengst fram, som i det hele tatt gjorde det mulig å finne på alt det andre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig har sendt samfunnet framover. Ikke styreformene våre.

 

Dette blir litt for enkelt. Det er mange ting som har blitt "gradvis" oppfunnet som ikke har med krig å gjøre, som for eksempel flyet. Alle kjenner vel til Wrightbrødrenes første flytur - men de oppfant hverken bensinmotoren eller flyvingen.

 

Du antok vel ikke at krig er det eneste som har sørget for teknologisk utvikling? Men det har seg bare slik at krig (i form av revolusjon, konflikter og full out krig) har formet samfunnet vårt, grunnen til at vi har grunnlover, at vi har nasjonalstater, at vi har suverenitet. Samt ett tonn med teknologiske fremskritt kommer direkte ut av det.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke det da? De fleste dyr som lever i flokk har ledere osv. Det er da naturlig å tro at det var en form for styre når vi fant ut hvordan vi skulle lage ild. Det var garantert en leder.

 

Jeg utfordrer deg til å nevne et eneste stort vitenskapelig gjennombrudd som ble gjort på ordre av en byråkrat. Dersom du leser om historiens største oppfinnerne vil du kunne legge merke til at de alle har én ting til felles; de er alle individualistiske ildsjeler som har forsket på eget initiativ, ut av egeninteresse. Å spekulere i om urtidsmannen som fant på å skape ild ved å gni pinner sammen, eller bruke flint og stein, gjorde dette på egen hånd eller på initiativ av et slags styre, er hinsides all fornuft.

 

En grunnlovsfestet republikk som sikrer individets rettigheter er den eneste rettferdige styreformen.

Endret av JMartins
Lenke til kommentar

Jeg har da aldri sagt at det var styret som gav ordren. Jeg kommenterte utsagnet om at det ikke var noen styresett på den tiden. Det er vel ingen som tviler på at det var styresett også på den tiden?

 

Ang rettferdig styreform så må jeg si meg uenig i at en grunnlovsfestet republikk er det eneste rettferdige. I mine øyne er det ikke rettferdig i det hele tatt. Den formen for styre tar frihet fra alle. Ingen har full frihet, og noen har mer frihet en andre til å gjøre som de vil. Jeg kan gå med på at det kanskje er formen der flest mulig har muligheten til oppleve rettferdighet i dagens samfunn, men et opplyst anarki må være bedre selv om det høyst sannsynlig ikke funker.

Lenke til kommentar

Diktatur er den beste styremåten dersom målet er å få noe diktatoren ønsker gjort. Vil man få gjort mest mulig slik som flertallet ønsker må man vanligvis til et demokrati. Eneste rene teknologikampen mellom et diktatur og et demokrati jeg kan komme på er romkappløpet.

Lenke til kommentar
Diktatur er den beste styremåten dersom målet er å få noe diktatoren ønsker gjort. Vil man få gjort mest mulig slik som flertallet ønsker må man vanligvis til et demokrati. Eneste rene teknologikampen mellom et diktatur og et demokrati jeg kan komme på er romkappløpet.

Du fikk med deg at russere vant ¨5/1 mot USA?

 

Første Rakett i Rommet.

Første Satelitt (Sputnik)

Første Dyr i Rommet (Laika)

Første Menneske i Rommet (Gagari)

Første Spacewalk

Lenke til kommentar
Diktatur er den beste styremåten dersom målet er å få noe diktatoren ønsker gjort. Vil man få gjort mest mulig slik som flertallet ønsker må man vanligvis til et demokrati. Eneste rene teknologikampen mellom et diktatur og et demokrati jeg kan komme på er romkappløpet.

Nå var ikke sovjet et diktatur under romkappløpet da men. Siste diktator i sovjet var Josef Stalin som døde i 1953.

Lenke til kommentar
Det er jo latterlig:p se sammenlikningen:

 

Russland

 

Tar våpenet ut av hylsen først

Lader våpenet først

Sikter våpenet først

 

USA:

 

Skyter og dreper russland først.

 

At det gikk til heden med den Sovijetiske stat har da ingenting med romkappløpet å gjøre. Russerne vant løpet suverent, og de er fremdeles overlegen amerikanerne på området.

Lenke til kommentar
Diktatur er den beste styremåten dersom målet er å få noe diktatoren ønsker gjort. Vil man få gjort mest mulig slik som flertallet ønsker må man vanligvis til et demokrati. Eneste rene teknologikampen mellom et diktatur og et demokrati jeg kan komme på er romkappløpet.

Nå var ikke sovjet et diktatur under romkappløpet da men. Siste diktator i sovjet var Josef Stalin som døde i 1953.

Hvis ikke Sovjet var et diktaur, hva var Sovjet da?

Lenke til kommentar
Det er jo latterlig:p se sammenlikningen:

 

Russland

 

Tar våpenet ut av hylsen først

Lader våpenet først

Sikter våpenet først

 

USA:

 

Skyter og dreper russland først.

 

At det gikk til heden med den Sovijetiske stat har da ingenting med romkappløpet å gjøre. Russerne vant løpet suverent, og de er fremdeles overlegen amerikanerne på området.

Riktig. Derfor i kontekst på hva jeg skrev, er ikke demokrati et nødvendig styresett for å seire i "teknologi"

Lenke til kommentar
Diktatur er den beste styremåten dersom målet er å få noe diktatoren ønsker gjort. Vil man få gjort mest mulig slik som flertallet ønsker må man vanligvis til et demokrati. Eneste rene teknologikampen mellom et diktatur og et demokrati jeg kan komme på er romkappløpet.

Nå var ikke sovjet et diktatur under romkappløpet da men. Siste diktator i sovjet var Josef Stalin som døde i 1953.

Hvis ikke Sovjet var et diktaur, hva var Sovjet da?

En ettpartistat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...