Gå til innhold

Er demokratiet den styreformen som har utviklet samfunnet mest?


Anbefalte innlegg

Jeg bare satt og tenkte litt på dette med teknologisk og samfunnsmessig utvikling, og kom på at jeg har sett mange hevde demokratiet er den styreformen som har fått oss "lengst forover", sammenlignet med andre styresett.

 

Vel, jeg er litt usikker på akkurat den. Så vidt jeg vet, ble ikke romerriket demokratisk styrt frem til sin storhetstid.

Det meste av transportteknologi har blitt utviklet militært, for så å bli publisert for allmennheten senere. (Man kan vel diskutere om dette kan kalles demokratisk/udemokratisk, men det er fortsatt ikke til fritt bruk, som det ville blitt hvis en privat bedrift oppfant det.)

 

Hva mener dere? Kan et samfunn utvikle seg og bli mer avansert selv om det ikke er et demokratisk valgt styre? Er det bare friheten til folket som står på spill, eller faktisk samfunnets utvikling? (I et demokrati kontra diktatur)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, styreformen demokrati har ingenting med at vi er sa rike som vi er i dag.

Men byttehandelsmetoden, og kalt for kapitalismen og kristendommen har vel mest a si for var teknologiske framskitt.

 

Men igjen har kirken og kapitalisme gjort jaevla mye darlig for oss og.

 

Tror du skal ha ganske god peil hvis du klarer a motbevise det argumentet :tease:

Lenke til kommentar
hmm, var ikke romeriket en republikk en god stund da?

 

Det var den vist. http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Republic

 

Joda, men så kan man se tittelen til herr. Julius:

Dictator of the Roman Republic

 

 

 

Forresten, kirken HAR gjort enkelte bra ting for oss også. F.eks. tatt vare på alle den antikke litteratur og lære. Hvem andre enn kirken kunne lese og skrive, og VILLE ta vare på slik litteratur?

Lenke til kommentar

leste du den linken? Republikk fra ca 500BC til Julius tok makten...

 

"The republican period began with the overthrow of the Monarchy c. 509 BC and lasted over 450 years until its subversion, through a series of civil wars, into the Principate form of government and the Imperial period. The precise event which signaled the transition of the Roman Republic into the Roman Empire is a matter of interpretation. Historians have proposed the appointment of Julius Caesar as perpetual dictator (44 BC) ... "

Lenke til kommentar
Demokrati er den beste styringsformen.

 

"It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

 

Det er vel avhengig av hvilken situasjon man finner seg i. I tilfellet Russland og Kina, vil ikke demokrati være det ideele.

 

Hvis vi ser historiskt på det, så var vell det under liberalismen på 1700-1900-tallet at samfunnet utviklet seg mest :)

 

Jeg antar at du mener merkantalismen i perioden 1650 til 1850. Denne perioden var ikke spesielt preget av liberalismen.

Lenke til kommentar
Jeg antar at du mener merkantalismen i perioden 1650 til 1850. Denne perioden var ikke spesielt preget av liberalismen.

 

Jo, det var i nettopp den tiden fra omkring 1690 til 1900, at liberalismen bygde seg opp i Europa, og forkastet merkantalismen. Man kan godt si at som resultat av liberalismens verdier, og da spesielt synet på økonomisk frihet, så førte liberalismen til den industrielle revolusjonen. En revolusjon som innebar en enorm utvikling av samfunnet sammenlignet med tidligere tider. :)

Samfunnet på den tiden var forøvrig ikke demokratisk.

Endret av Rugboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Krig har sendt samfunnet framover. Ikke styreformene våre.

 

Dette blir litt for enkelt. Det er mange ting som har blitt "gradvis" oppfunnet som ikke har med krig å gjøre, som for eksempel flyet. Alle kjenner vel til Wrightbrødrenes første flytur - men de oppfant hverken bensinmotoren eller flyvingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...