Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har lenge sittet med 2GB Crucial 667MHz ram... Link: Så kom det 4GB (2x2) OCZ Gold ram med 800MHz (Link:) på tilbud på netshop timesalg... jeg fyrte løs og tenkte at 6GB vill jo være enormt bra Men spørsmålet mitt er om man i det hele tatt trenger 6GB eller om 4GB holder? Har hørt at når man blander to forskjellige MHz så vil den raskeste bli som den tregeste ergo i dette tilfelle så blir det enten 6GB 667MHZ eller 4GB 800MHz... hva vil yte best av disse to? Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 definnitivt 4 gig med 800 mhz pga av at hverken vista eller xp støtter opp til 4. husker ikkje eksakt men det e no bare å google etter eg har 4 gig 800 mhz brikker og kjører xp. den viser at eg har 3,25 gig minne. så over 4 gig med ram e bortkastet. ellers så e det ikkje bra å blande mhz på minnebrikker. kan oppstå div problemer Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) definnitivt 4 gig med 800 mhz pga av at hverken vista eller xp støtter opp til 4. husker ikkje eksakt men det e no bare å google ettereg har 4 gig 800 mhz brikker og kjører xp. den viser at eg har 3,25 gig minne. så over 4 gig med ram e bortkastet. ellers så e det ikkje bra å blande mhz på minnebrikker. kan oppstå div problemer ups... beklager, men jeg har altså Vista 64-bit OS! Så 6GB vil fint bli oppdaget... ellers takk for tips! Noen fler som vil uttrykke sin mening? Endret 10. mars 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 det er litt anderledes ja. anbefaler å lese litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849163 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) det er litt anderledes ja. anbefaler å lese litt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=849163 takk for informasjonsrik tråd... men har ikke problemer med 6GB sålangt... men vil man få bedre ytelse ved å bare bruke 4GB 800MHZ istedet for å parre 4GB 800MHz med 2Gb 667MHz som jeg nå bruker? Som sakt så vil jo de 4GB 800MHz bli presset ned i 667MHz tilstand ved parring Endret 10. mars 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ja, vil automatisk gå på hastigheten til de tregeste birkkene, men ser ingen problemer med å kjøre opp hastigheten til 800MHz på de Crucial brikkene. Sett selv 800MHz, timings og spenning i bios. 800MHz@5-5-5-18 2,1v Du må nesten bare prøve og se hvordan det går. Kjør en eller annen benhmark med og en uten de gamle brikkene. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Ja, vil automatisk gå på hastigheten til de tregeste birkkene, men ser ingen problemer med å kjøre opp hastigheten til 800MHz på de Crucial brikkene. Sett selv 800MHz, timings og spenning i bios. 800MHz@5-5-5-18 2,1v Du må nesten bare prøve og se hvordan det går. Kjør en eller annen benhmark med og en uten de gamle brikkene. Har ikke så mye greie på OC av ram... men i bios ser jeg at jeg kan stille på alle disse tallene, men jeg kan IKKE stille på volt!? :/ hvorfor kan jeg ikke det? Jeg set at muligheten er der men det går ikke ann å velge noe annet... Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Sikker på at du ikke bare kan markere spenningen og trykke + eller - . Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hvis ikke alle brikkene sammen vil kjøre på 800MHz ville jeg begynt med 4GB, og overvåket minnebruken for å se om du i det hele tatt brukte alle 4GB på noe tidspunkt. Hvis ikke du driver med noe spesielt tviler jeg litt på at du vil få bruk for 6GB. Men det blir bare gjetting, eneste måten å vite er å prøve. Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Hvis ikke alle brikkene sammen vil kjøre på 800MHz ville jeg begynt med 4GB, og overvåket minnebruken for å se om du i det hele tatt brukte alle 4GB på noe tidspunkt. Hvis ikke du driver med noe spesielt tviler jeg litt på at du vil få bruk for 6GB. Men det blir bare gjetting, eneste måten å vite er å prøve. har aldri opplved at rammen topper 4GB... men den kommer opp mot 2GB når jeg gamer Crysis! Men jeg skal se om jeg ikke kan overklokke rammen litt... Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Har nå lekt en stund med bios og OC... mye gik galt men til slutt fikk jeg det til! Havnet da på FSB 400 x 8x og ram satt til 2.0 volt...(Jeg fant ut hvordan jeg kunne ta volt på ,rammen var også satt som 667MHz default/startpoint) Så jeg kjører CPU på 3.2GHz og alle rambrikker på 801MHz. Lengre klarte jeg ikke å OC de! Hvis jeg overstiget 850MHz elns så sa bios plutselig at det bare var 4GB tilgjengelig! For å få alle rammene med, så var det best det jeg har nå... gjorde ikke noe med dette cas# to ras# tall-greiene (noe jeg ikke helt skjønner). Lot det bare stå på auto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå