Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Afrika - Hvordan er levestandarden? Hvordan bor folk? Og kjente personer derifra?

Anbefalte innlegg

jeg skriver en oppg. om afrika. og jeg har et par spørsmål:

hvor bor folk i afrika? (byer/lansbyer/spredt)

generel levestandar(?)

kan du nevne et par kjente personer fra afrika?(gjerne noen som har vert aktuell i det siste)

trenger svar så fort som overhodet mulig..

takker..

mvh. 2ball(s)

Endret av Skagen
Gjorde emnetittelen mer beskrivende.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

generel levestandar(?)

kan du nevne et pa kjente personer fra afrika?(gjerne noen som har vert aktuell i det siste)

takker..

mvh. 2ball(s)

Folk bor litt spredt rundt men de fattigste bor i

"Townships"

Levestanadaren er dårlig, det finner du ut med en gang du leser litt om afrika på nettet.

Koffi Anan er fra Afrika (Ghana) han er veldig kjent

Lykke til med oppgaven!!

Hilsen Lambi :D

Lenke til kommentar

Kjente personer fra Afrika: Nelson Mandela og Kofi Annan. Overhode søkt etter spørsmålene på internett? Tror ikke faglærer hadde blitt så fornøyd dersom han så at du bad andre om å gjør jobben for deg.. Uansett, mer her og her.

EDIT: Herregud så mange skrivefeil jeg hadde da :ermm:

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

generel levestandar(?)

kan du nevne et pa kjente personer fra afrika?(gjerne noen som har vert aktuell i det siste)

takker..

mvh. 2ball(s)

Folk bor litt spredt rundt men de fattigste bor i

"Townships"

Levestanadaren er dårlig, det finner du ut med en gang du leser litt om afrika på nettet.

Koffi Anan er fra Afrika (Ghana) han er veldig kjent

Lykke til med oppgaven!!

Hilsen Lambi :D

takke takk..kunne kasje bare spurt deg direkte?? :p

Er jo greit å spørre litt da.

Google er jo også praktisk :D

problemet med google er at alle (som har samme oppg.) vet hvor praktisk det er...

Lenke til kommentar

generel levestandar(?)

kan du nevne et par kjente personer fra afrika?(gjerne noen som har vert aktuell i det siste)

takker..

mvh. 2ball(s)

Afrika er et stort kontinent.Sør Afrika er et land. Levestandard. Noe har endret seg siden apartheid-tiden. Før stod det en benk i en park med påskriften "kun for hvite". Nå står den samme benken, uten påskrift, i en inngjerdet park, hvor det er inngangspenger. Og da bruker bare de hvite den kostbare parken. Altså, er mye som før. Skolen for de sorte var gratis, men skoleuniformen kostet kr 50 pr år, så ikke alle barn gikk på skole.

De hvite eier land og også boligene i ferieparadis. Leilighetene mangler støvsugere. Hvis du er grønn i landet og klager på det, ringes det snart på døren din. Utenfor står en hvit utleier og sier glisende; 'her er støvsugeren din' . Han har med seg en sort kvinne som skal gjøre rent - med manuellt feieutstyr. Hun er solid merket med id-merke på brystet. Og hennes arbeid koster nesten ingen ting.

Man tror det ikke før man har sett det.

Yes, sjekk litt på nettet om Nelson Mandela og ANC og Soweto. Lykke til!

PS:

Landet er forøvrig fantastisk! Urbefolkningen "på landet" bor i vakre runde leirhytter som glir umerkelig vakkert inn i naturen. Den hvite befolkningen har samlet seg mest i byer, de fattige bor i slumbyer av ulike stadarder. Men også i dette landet finnes mangfoldet. I Umtata, Mandelas fødeby, går de sorte på universitetet, sitter på kafeer og har sine biler parkert utenfor. ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...