steffelo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg er så heldig at jeg har blitt invitert med på et ganske heftig cruise rundt Tahiti i slutten av Juni, noe som i seg selv er sinnsykt morro. Men så er det et problem, det innebærer en mellomlanding i enten Miami eller Los Angeles - da jeg er tidligere straffedømt for en "grov narkotikaforbrytelse" med en dom på 15 måneder, har jeg hørt rykter om at det kan innebære problemer med visum, og at politi ofte er lite behjelpelige både med dokumenter og oversettelser. Et annet problem er jo at jeg bor rundt 70 mil unna hovedstaden, der ambassaden ligger, så det å "stikke innom" ambassaden for å prøve å fikse seg visum er litt mye stress :( Noen tips om hvordan jeg burde gå fram? eller om det i det hele tatt er noe håp? Hvilke dokumenter trenger jeg hvis jeg skal søke? etter hva jeg har forstått så MÅ ambassaden vite hvor man skal sove eller hva man skal i USA, men slik som det er nå så så skal jo jeg ingenting hvis det ikke blir noe av turen. må alt betaltes og ordnes før jeg KANSKJE får visum? Har mailet ambassaden til USA, siden de skrev på siden sin at de foretrakk spørsmål på mail, men har jo selvfølgelig ikke fått noe svar der heller håper noen her kanskjer sitter på erfaringer! Endret 10. mars 2008 av steffelo Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 ganske sikker på at du verken kommer inn eller får visum.. de er ganske strenge om dagen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) http://norway.usembassy.gov/niv_faqs.html I was arrested/convicted years ago. Do I need a visa?Anyone convicted of or punished for a crime involving moral turpitude or controlled substances (regardless of how long ago) is ineligible for the Visa Waiver Program and must apply for a visa. If there is any doubt regarding the nature of the offense, it is advisable to apply for a visa. In addition to usual requirements for a visa application, the applicant would need to submit all court records and a recent police record. (Processing can sometimes be quicker if you submit English translations performed by a government-authorized translator as well as the Norwegian originals.) A crime such as a single drunk driving or speeding charge does not necessarily prevent you from using the Visa Waiver Program. When completing the Visa Waiver Program questionnaire given to you on the aircraft you must answer "yes" to the question about whether you have ever been arrested or charged. Consequently, you should to carry with you documentation (e.g. court records) to show you were not jailed and that the offense was not more serious. You may prefer to apply for a visa and bring such documentation with you to your visa interview. Så om du var en hippie som ble tatt på 60-tallet så kan du få visum med en god del ekstra jobb/dokumentering. Om det er en nyere dom tror jeg du nesten kan glemme å få visa, du vil i alle fall få mye jobb og ekstra utgifter uten noen garanti for at du får komme inn. Endret 11. mars 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg tror ikke du automatisk er diskvalifisert for innreisevisa, men det er kun ambassaden som kan avgjøre og gi deg svar på dette. Ulempen for deg som bor så langt unna er selvsagt at dersom du skal ha visa så MÅ du møte personlig ,uansett, for visa-intervju. For en stund siden var det "spørsmål & svar" i VG ang. innreise til USA. kanskje du finner noen nyttig der: http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1111 Lenke til kommentar
steffelo Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 http://norway.usembassy.gov/niv_faqs.html I was arrested/convicted years ago. Do I need a visa?Anyone convicted of or punished for a crime involving moral turpitude or controlled substances (regardless of how long ago) is ineligible for the Visa Waiver Program and must apply for a visa. If there is any doubt regarding the nature of the offense, it is advisable to apply for a visa. In addition to usual requirements for a visa application, the applicant would need to submit all court records and a recent police record. (Processing can sometimes be quicker if you submit English translations performed by a government-authorized translator as well as the Norwegian originals.) A crime such as a single drunk driving or speeding charge does not necessarily prevent you from using the Visa Waiver Program. When completing the Visa Waiver Program questionnaire given to you on the aircraft you must answer "yes" to the question about whether you have ever been arrested or charged. Consequently, you should to carry with you documentation (e.g. court records) to show you were not jailed and that the offense was not more serious. You may prefer to apply for a visa and bring such documentation with you to your visa interview. Så om du var en hippie som ble tatt på 60-tallet så kan du få visum med en god del ekstra jobb/dokumentering. Om det er en nyere dom tror jeg du nesten kan glemme å få visa, du vil i alle fall få mye jobb og ekstra utgifter uten noen garanti for at du får komme inn. ja, leste det her selv :-o har også hørt at politiet er veldig lite samarbeidsvillige på å gi politiattest og slikt.. vi får se hva jeg gjør Lenke til kommentar
Vice Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg ville ikke tatt for gitt at politiet ikke vil utstede attest. Så lenge man har en (for dem)gyldig grunn vil de skrive ut attest. Jeg vet at de har sluttet med å skrive ut attester ifm. kjøp av forsikring, men attest ifm. visasøknad må man sikkert kunne få. Lenke til kommentar
steffelo Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg ville ikke tatt for gitt at politiet ikke vil utstede attest. Så lenge man har en (for dem)gyldig grunn vil de skrive ut attest. Jeg vet at de har sluttet med å skrive ut attester ifm. kjøp av forsikring, men attest ifm. visasøknad må man sikkert kunne få. ja, problemet etter hva jeg har forstått er at ambassaden må ha rettsdokumenter, attester og slikt, som bare i seg selv ikke er det enkleste å få has på, men de må også i tillegg være riktig oversatt til engelsk, og mest sannsynlig må oversettelsen være godkjent av politiet (dette er noe jeg leste på et helt annet forum) - noe som kan føre til litt mere stress Det jeg er noe skeptisk til er at ambassaden vil at man skal ha med reisedokumenter og bekreftelse på at alt er betalt osv, men det er jo veldig kjipt å betale for en slik reise, som koster ganske mye også senere få vite at man faktisk ikke har tillatelse til å komme inn i landet Har også hørt om folk som bare "lyver" og krysser nei på dette skjemaet man får utdelt på flyet, om at man ikke er straffedømt, så går alt i boks. Dette er jo selvsagt noe man kan gamble på, siden immigration officerene ikke får utdelt norsk strafferegister, og alt går egnetlig kun på mistanke og tilfeldighet når man går i land i usa. Dette er da også noe som tærer på nervene Skal også sies at det kun er 4 år siden jeg ble arrestert og 2.5 år siden (hadde rask rettsgang) jeg endte min soning. etter det har jeg selvfølgelig ikke gjort noe galt:) Det siste "problemet" er jo at reisen er aktuell i slutten av juni, noe som gir meg ca 3 måneder til å fikse det på. edit; tar meg selv i å høres veldig negativ ut, noe jeg egentlig ikke er, men fikk et lite "slag i tryne" da jeg i forrige uke var og bestilte meg nytt pass, og hun dama bak disken faktisk tok seg bryet og gikk grundig til verks for å sjekke om jeg hadde noen utestående bøter jeg ikke hadde betalte - noe jeg da selvfølgelig ikke hadde. Endret 11. mars 2008 av steffelo Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Har også hørt om folk som bare "lyver" og krysser nei på dette skjemaet man får utdelt på flyet, om at man ikke er straffedømt, så går alt i boks. Dette er jo selvsagt noe man kan gamble på, siden immigration officerene ikke får utdelt norsk strafferegister, og alt går egnetlig kun på mistanke og tilfeldighet når man går i land i usa. Dette er da også noe som tærer på nervene Det vil trolig fungere fint denne gangen, men det vil kunne ødelegge for deg i fremtiden. Du får spørre deg selv om det er verdt det. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 4. mai 2008 Del Skrevet 4. mai 2008 (endret) Burde ikke dette blitt postet under juss? Er det Royal Caribbean du skal cruise med? Har cruiset litt selv, og er litt av et styr hver gang man skal i land til USA igjen.. må stille seg i LAAAAANGE køer. Edit: Så spørs det om du kommer deg inn til USA i det hele tatt da. Å være siktet for "drugs possession" er ikke akkurat mildt heller. Endret 4. mai 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå