Gå til innhold

Problemer med linje fra BKK [LØST!]


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

For 3 uker siden bestilte jeg bredbånd fra BKK. Alt gikk bra, å jeg fikk utstyret 2 dager før oppkoblingen skulle skje. Jeg koblet til alt utstyret som jeg hadde fått og ventet på datoen oppkoblingen skulle skje.

Dagen kom, å jeg var endelig på eget nett, å var i ekstase.

 

Da jeg kom hjem idag, etter å ha vært bortreist i en uke, gledet jeg meg til å sitte meg ned å kose meg på eget nett. Den gang ei... Jeg fikk IP, DNS og alt det der ifra routeren, men det virket som om det ikke ble sendt noe trafikk ut fra huset. Jaja, tenkte jeg å startet routeren på nytt. Dette skulle jeg aldri ha gjort, for da ble alt verre.

 

ADSL lampen bare blinker, den skal lyse. WLAN lampen sluknet. Ellers lyser og blinker alt som normalt. Jeg tok en telefon til BKK for å høre om de kunne ta en linjesjekk for meg.

Damen jeg snakket med sa til meg at hun ikke fikk kontakt med linjen min og begynte å spørre noen spørsmål. Vi kom fram til at hun skulle sette noen teknikere på saken og at hun skulle ringe meg når problemet skulle være fikset.

 

Dette skjedde å jeg hadde igjen internett i en time ca, men så forsvant alt igjen.

MEN, nå oppstod enda et problem. Telefonen virker ikke skikkelig, samtidig som bredbånds linjen min har falt ned nok en gang. Det fungerer å ringe ut ifra telefonen, men da oppstår det en voldsom spraking som kommer helt random i samtalene, men det fungerer ikke å ringe inn til huset.

 

Jeg feilsøkte litt og fant ut at routeren, splitteren og telefonen er i orden, så da må det vel være linjen vel?

 

Jeg har null peiling på hva jeg skal gjøre nå, eller hva som kan være galt. Utrolig kjipt dette i og med at jeg nå har bundet meg i et år for noe jeg ikke kan bruke og som ikke fungerer skikkelig.

 

Routeren er en standard trådløs router som blir levert ifra BKK. Jeg har 2 telefonuttak i huset, å jeg _mener_ at jeg har koblet alt sammen til det første uttaket, som det skal.

 

Hvis det er noe mer informasjon dere trenger, så ikke nøl med å spørre. Ville satt umåtelig stor pris på hjelp som leder meg til å fikse dette :) Jeg skal ta en ny telefon til BKK imorgen når de åpner igjen, men den sprakingen i telefonen er virkelig ikke til å holde ut egentlig, så med mindre jeg MÅ så vil jeg slippe det.

 

PS: Beklager for en stor wall of text, men jeg er hjelpeløs.

 

-Bjarte :)

 

EDIT: Jeg er 600 meter fra sentralen og det er en 3000/500 linje.

Endret av Shit Bag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sprakingingen du hører indikerer jo koblingsfeil hos deg da. Jeg ville lest veiledningen en gang til ;)

 

Ja, har fått med meg at den andre kontakten i huset må splittes også, men vet ikke helt hvordan jeg gjør dette. Har gått gjennom den veiledningen sikkert 100 ganger allerede, å alt den sier er at den andre kontakten i huset må splittes, men den sier ikke hvordan jeg gjør dette.

 

Om noen hadde kunnet forklare meg hvordan jeg kan gjøre dette, så hadde det vært supert :)

Telefonkontakt nr. 1 er i stuen, og kontakt nr. 2 er på et soverom i andre etasje. Vil dette si at jeg da må strekke en kabel dit, eller rekker det bare å koble telefonen der i en andre splitter for så å fyre den i veggen?

Lenke til kommentar
Du må enten ha en splitter pr telefon eller bryte linjen og splitte den etter inntaket i huset. Sprakingen du hører tyder på en tvilsom skjøt. Du får dra litt i kablene mens du lytter på telefonen.

 

Det jeg har gjort idag er å sjekket alt utsytret engang til, koblet det fra og til sikkert 4 ganger. Har også splittet den andre telefonen. Men litt usikker på om jeg gjorde det riktig.

Er det ikke bare til å splitte den andre kontakten på samme måte som den første, bare at du ikke har en router der? Er det jeg har gjort..

 

Men hva er det som gjør at folk ikke kan ringe inn til oss lenger? Det funket akkurat som det skulle første dagen nettet ble levert, men så når jeg kom hjem igjen en uke senere var alt bare kaos med både bredbåndet og telefonen.

 

Det som ble kjøpt idag for å prøve å luke ut dårlige kabler var: Nye nettverks og telefonkabler, en andre splitter, og en andre overgang fra en sånn "tre kontakts ting" til en vanlig telefonkontakt.

 

Budsjettet mitt er ganske så dårlig, så å få en montør til å se på dette vil være siste utvei. Visste ikke at det å ha mer enn en analog telefonkontakt i huset ville skape så mye problemer...

 

Tusen takk til dere som har svart hittil vertfall :) Keep it coming!

 

-Bjarte

Lenke til kommentar

Før du ber om tekniker kan du jo finne punktet hvor kabelen inn til huset er.

Kobler du fra ditt eget nett og lytter på kabelen til sentralen med tfn så skal du forhåpentligvis greie å høre om sprakingen er der fortsatt. I såfall kan du feilmelde og la andre ta regningen.

Ellers får du bare prøve å koble fra tilkoblinger inne til du finner feilen.

 

Du har gjort det rett med den ekstra splitteren. Modemet er vel også koblet via splitter?

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Før du ber om tekniker kan du jo finne punktet hvor kabelen inn til huset er.

Kobler du fra ditt eget nett og lytter på kabelen til sentralen med tfn så skal du forhåpentligvis greie å høre om sprakingen er der fortsatt. I såfall kan du feilmelde og la andre ta regningen.

Ellers får du bare prøve å koble fra tilkoblinger inne til du finner feilen.

 

Du har gjort det rett med den ekstra splitteren. Modemet er vel også koblet via splitter?

 

Det er bare en trådløs router som ble levert til meg. Skal være innebygget modem i den. Hvis ikke så ville jeg vel fått en fra min ISP. Andre som jeg kjenner som har samme ISP har ikke modem.

 

Jeg har prøvd å koble fra og til alt sammen som det var FØR utstyret ble levert til meg, og sprakingen/knitringen er der fortsatt. Så er det mulig at fyren som koblet meg opp i sentralen har gjort noe som kanskje gnistret litt?

 

Utstyret er jeg sikker på er koblet til i første telefon uttak i huset, da jeg har prøvd å flytte det og koble det til i andre uttak. Da stoppet det å virke alt sammen av en eller annen grunn.

 

Kan forøvrig si at dette er et relativt gammelt hus, men aner ikke når telefonkabler og sist ble oppdatert/oppgradert, så kan det hende at kablingen bare rett og slett er for gammel?

 

-Bjarte

 

EDIT: Er ikke helt sikker på hva du mener med å "lytte på" kabelen.

Endret av Shit Bag
Lenke til kommentar

Lytte på kabelen gjør du ganske enkelt ved å koble til en telefon.

Når du får spenning fra sentralen på telefonen (ca 48V DC) så hører du summetone og eventuell spraking grunnet dårlig kontakt. Det er jo godt mulig at problemet ligger i sentralen.

Det lønner seg for deg å eliminere bort egne feilmuligheter før du ber om hjelp.

Alle som er tilkoblet ADSL har et modem eller routermodem for å oversette toner i kabelen til ethernetsignaler som kan leses av en PC eller router.

Lenke til kommentar
Lytte på kabelen gjør du ganske enkelt ved å koble til en telefon.

Når du får spenning fra sentralen på telefonen (ca 48V DC) så hører du summetone og eventuell spraking grunnet dårlig kontakt. Det er jo godt mulig at problemet ligger i sentralen.

Det lønner seg for deg å eliminere bort egne feilmuligheter før du ber om hjelp.

Alle som er tilkoblet ADSL har et modem eller routermodem for å oversette toner i kabelen til ethernetsignaler som kan leses av en PC eller router.

 

Da må det være et routermodem jeg har, siden nettet fungerer når jeg har nett de få periodene av dagen.

 

Alt som kan elimineres bort er allerede gjort, og allikavel er det en knitring/spraking der. Det ble noe bedre, men ikke mye da jeg koblet til den andre splitteren.

 

Fra igår til idag så hadde jeg ikke koblet noe utstyr til utenom telefonene akkurat sånn som det var før, og allikavel var problemet med telefonene der. Ingen kan ringe inn, men vi kan ringe ut med en stygg spraking/knitring.

Det jeg også har prøvd er å kutte ut den andre telefonen på analog kontakt nr. 2 helt, men til ingen nytte. Dette var et tipse en venn ga meg hvis jeg ville slippe å splitte den kontakten, da det fungerte for han.

 

-Bjarte :)

Lenke til kommentar
Da høres det ut som om at det kan være en dårlig kobling i sentralen eller at modemkort i sentralen lager støy på linjen din. Får håpe du får løst problemet snarest :)

 

Ah, ok. Tusen takk for hjelpen :)

 

Ett siste spørsmål før jeg slipper deg fri :) Er det telenor jeg må henvende meg til da, eller BKK som leverer nettet og koblet meg opp?

 

-Bjarte :)

Endret av Shit Bag
Lenke til kommentar
Godt spørsmål da begge er involvert :)

Jeg ville snakke med BKK og høre hva de sier først.

 

Har vært i kontakt med BKK de to siste dagene via mail, å dette er hva de sier om problemet mitt.

 

Hei igjen.Jeg har nå vært inne og lest på siden du sendte med om problemet ditt og hvordan du har løst dette. Jeg vil ikke anbefale deg og splitte kontakt to, men og skifte din første kontakt fra en en plugg til to pluggs kontakt og splitte på vanlig måte. Dette er ikke og anbefale og gjøre selv, og vil anbefale deg og kontakte en tekniker. Om dette gjøres feil, kan problemene bli mye større, og da det er telenor sin eiendom kan de fakturere deg for dette om de må ut og fikse i ettertid. MvhBKK Marked

 

Jeg innrømmer å være ganske nybegynner på dette, men trodde virkelig det ikke skulle være vanskelig å koble til en boks og noen ledninger, så hva mener damn/fyren i mailen om å skifte den første kontakten med en plugg til en to pluggs kontakt for så å splitte på vanlig måte? :blush::ermm:

 

Igjen, tusen takk for svar :)

 

-Bjarte

Lenke til kommentar

Han mener nok at du skal splitte signalet med en splitter på det første punktet og da mener han at du har to uttak der (på splitteren). Ett for telefon som også føres videre som før og ett til ADSL som du kobler til modem.

Om du velger en slik løsning eller om du setter opp to splittere mener jeg ikke har noen betydning. Begge løsningene blir foreslått av de fleste med litt peiling.

Lenke til kommentar
Han mener nok at du skal splitte signalet med en splitter på det første punktet og da mener han at du har to uttak der (på splitteren). Ett for telefon som også føres videre som før og ett til ADSL som du kobler til modem.

Om du velger en slik løsning eller om du setter opp to splittere mener jeg ikke har noen betydning. Begge løsningene blir foreslått av de fleste med litt peiling.

 

Dette er skumle greier.. :ph34r:

 

Får be de sende en montør etter påsken da. :hmm:

 

-Bjarte

 

EDIT: "Tegne en stooor "X" på det over."

Ting ser ut til å fungere som det skal nå, uten at jeg har gjort noe.

Så aner ikke hvordan det har fikset seg. Krysser fingrene for at det ikke er midlertidig :)

 

En stor takk til La7dfa.com for hjelpen! :)

Endret av Shit Bag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...