spareku Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er en ganske easy going kar som alltid har gjort det brukbart på skolen og ikke har for vane å lage bråk og konflikter. Noe jeg synes er litt rart er at så mange av den grunn tror jeg er religiøs! "Er du ateist? Jøss, jeg var sikker på du var kristen! Du er jo så fornuftig og flink på skolen." Lol. Kan noen fortelle meg logikken i dette utsagnet? Noe må det jo være, for det er ikke bare én som har kommet med noe lignende. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er en ganske easy going kar som alltid har gjort det brukbart på skolen og ikke har for vane å lage bråk og konflikter. Noe jeg synes er litt rart er at så mange av den grunn tror jeg er religiøs! "Er du ateist? Jøss, jeg var sikker på du var kristen! Du er jo så fornuftig og flink på skolen." Lol. Kan noen fortelle meg logikken i dette utsagnet? Noe må det jo være, for det er ikke bare én som har kommet med noe lignende. Forutinntatthet av ateister heter det... he he. Vi er jo noen rebeller alle som en såklart, sett under en kam... . Kanskje du skulle vurdere å bli kristen? Bare sånn just in case? Stå på. En skulle jo nesten tro at de kristne hadde en eller annen form for enerett på å være snill og grei jo Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 det er ikke bare én som har kommet med noe lignende. Hvilken landsdel bor du i? Storby? Tettsted? Lenke til kommentar
spareku Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Tettsted. Du? Endret 10. mars 2008 av spareku Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Logikk? Hvordan folk flest oppfatter en er ikke helt logisk, hvis man ikke ser selv hvilke vibber man sender ut. Jeg er ikke-voldelig, lite interessert i motor og går i allværsjakke, men tror du faen meg ikke jeg blir spurt både titt og ofte om jeg er medlem av en MC-klubb. Kroppsholdning, blikk, tonefall osv. alt dette gir folk et bilde av hva en må være, tenk over hvordan du føler deg i samvær med andre og tenk på hva de føler deg som. Forresten er jeg selv fornuftig, rolig, grei og kristen Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hvordan en blir oppfattet beroende på klesstil og oppførsel kan variere sterkt. Husker en gang i Sandnes hvor 3-4 stk. med langt sort hår, trange dongeribukser og skinnjakker, naglebelter og diverse kjettingdetaljer både her og der ble svært overrasket over hva jeg kunne om metal. De var stereotypisk kledd så det holdt, jeg derimot kom ruslende i dress. -Ikke det antrekket en forventer å se på en rockeaften, men hey, jeg var på en tilstelning som krevde den type beklednnig rett før hehe Det er uansett merkelig at trådstarter får denslags reaksjoner når han sier at han er ateist, tenk da på hvordan stakkars skeptikere og ateister har det i USA. Fytte... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Tettsted. Du? Grunnen til at jeg spurte, er at det er en viss demografisk forskjell — jeg tenker på "Bibelbeltet" på Sørvestlandet. Da jeg bodde i Kristiansand og Stavanger, var jeg nødt til å gå ut fra at folk hadde mye imot bannskap og sarkasme overfor Kristendommen, mens under min tid på Østlandet var det slik at folk sladret om dem som var "åpent kristne". Det er kanskje på bakgrunn av en slik territorial livssynsstandard at disse generaliseringene blir gjort, noe som bygger opp under stereotypi-effekten som Jalla nevner. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er en ganske easy going kar som alltid har gjort det brukbart på skolen og ikke har for vane å lage bråk og konflikter. Noe jeg synes er litt rart er at så mange av den grunn tror jeg er religiøs! "Er du ateist? Jøss, jeg var sikker på du var kristen! Du er jo så fornuftig og flink på skolen." Lol. Kan noen fortelle meg logikken i dette utsagnet? Noe må det jo være, for det er ikke bare én som har kommet med noe lignende. Jeg ser ingen egentlig logikk i utsagnet, men kan vel muligens ha med at mange ungdommer med et veldig liberalt livssyn gir ungdommer som gruppe et dårlig rykte, samtidig som kristne ungdommer mange steder kjennetegnes av de eldre/voksne mennesker på å være hyggelige og ordentlige, gå i menighet etc. Noen sitter vel med inntrykket at de fleste er enten det ene eller det andre, og de som ikke kjennetegnes på å være drittsekker, partyløver, dropouts osv blir oppfattet som kristne.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 ...mange ungdommer med et veldig liberalt livssyn gir ungdommer som gruppe et dårlig rykte... Her generaliseres det ser jeg Personlig har jeg ikke lagt merke til de store forskjellene, Øystein Sunde har en sang som heter "frøken bibelstripp" og det stemmer mer enn godt nok for endel av aktivitetene som foregikk på konfleir - og joda, det var faktisk noen av de mest "frelste" som var værst frempå... Hormoner foren eder og frist meg i synden... Du skal se vi hedninger som var der mer eller mindre under frivillig tvang hadde dårlig innflytelse på dem, men noe sier meg at de hadde vært med på slikt før Skal en se på statistikk og korrelasjoner mellom religion og utdannelse så er det faktisk ikke noe en kan bruke som argument for at religion virker kunnskapsfremmende. Skilsmissestatistikken vil er heller ikke noe hyggelig syn. For å nevne noe... Stort sett opplever jeg folka jeg kjenner, både religiøse og ikkereligiøse, som greie og fornuftige, så lenge folk er ærlige og har integritet så holder det ganske langt for min del. Prinsippielle diskusjoner er en helt annen sak, hehe. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 ...mange ungdommer med et veldig liberalt livssyn gir ungdommer som gruppe et dårlig rykte... Her generaliseres det ser jeg Personlig har jeg ikke lagt merke til de store forskjellene, Øystein Sunde har en sang som heter "frøken bibelstripp" og det stemmer mer enn godt nok for endel av aktivitetene som foregikk på konfleir - og joda, det var faktisk noen av de mest "frelste" som var værst frempå... Hormoner foren eder og frist meg i synden... Du skal se vi hedninger som var der mer eller mindre under frivillig tvang hadde dårlig innflytelse på dem, men noe sier meg at de hadde vært med på slikt før Skal en se på statistikk og korrelasjoner mellom religion og utdannelse så er det faktisk ikke noe en kan bruke som argument for at religion virker kunnskapsfremmende. Skilsmissestatistikken vil er heller ikke noe hyggelig syn. For å nevne noe... Stort sett opplever jeg folka jeg kjenner, både religiøse og ikkereligiøse, som greie og fornuftige, så lenge folk er ærlige og har integritet så holder det ganske langt for min del. Prinsippielle diskusjoner er en helt annen sak, hehe. Beklager at jeg fremstilte det som en generalisering.. Jeg har et inntrykk av at en del mennesker ser på disse to som presentable båser de kan putte de fleste ungdommer i, noe som er feil. Dette er hva jeg tror om saken. Jeg påstår ikke at kristne er mindre liberale eller smartere enn den normale, ikke-troende ungdommen.. Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er en ganske easy going kar som alltid har gjort det brukbart på skolen og ikke har for vane å lage bråk og konflikter. Noe jeg synes er litt rart er at så mange av den grunn tror jeg er religiøs! "Er du ateist? Jøss, jeg var sikker på du var kristen! Du er jo så fornuftig og flink på skolen." Lol. Kan noen fortelle meg logikken i dette utsagnet? Noe må det jo være, for det er ikke bare én som har kommet med noe lignende. Hmm høres ikke normalt ut :S Ikke særlig logisk. På en annen side stusser de fleste over at jeg er kristen. Kristene har blitt en stereotype, spør du meg. Dumme, "snille", godgutter som gjør hva de blir fortalt, de drikker ikke, fester ikke osv osv. Dette er det 21 århundre, folkens! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Beklager at jeg fremstilte det som en generalisering.. Jeg har et inntrykk av at en del mennesker ser på disse to som presentable båser de kan putte de fleste ungdommer i, noe som er feil. Dette er hva jeg tror om saken. Jeg påstår ikke at kristne er mindre liberale eller smartere enn den normale, ikke-troende ungdommen.. Det var nå ikke så seriøst ment fra min side, skjønte jo egentlig at du ikke mente det, men flisespikker som jeg er... Det var derfor jeg slang med mine egne generaliseringer i samme slengen, hehe Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Men seriøst. Ateister har virkelig ikke noe mindre nedverdigende syn på andre trosformer enn kristne har, ass. Jeg er så pisslei av å høre enkelte av kameratene mine whine rundt om hvor slemme kristne er, og hvor lavtstående de er, og hvor dårlig religionen deres er. Nå skal det sies at jeg virkelig ikke liker den religionen jeg heller, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at ateister kanskje ikke er de mest respektfulle folka på by'n. Lenke til kommentar
spareku Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Dobbel. Endret 10. mars 2008 av spareku Lenke til kommentar
spareku Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Logikk? Hvordan folk flest oppfatter en er ikke helt logisk, hvis man ikke ser selv hvilke vibber man sender ut. Jeg er ikke-voldelig, lite interessert i motor og går i allværsjakke, men tror du faen meg ikke jeg blir spurt både titt og ofte om jeg er medlem av en MC-klubb. Kroppsholdning, blikk, tonefall osv. alt dette gir folk et bilde av hva en må være, tenk over hvordan du føler deg i samvær med andre og tenk på hva de føler deg som. Forresten er jeg selv fornuftig, rolig, grei og kristen Hm, lurer på hvilke kristne signaler jeg sender ut...Hvorfor er du kristen egentlig? Og hva legger du i det? Synes du rett og slett man skal gjøre mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg, eller tror du Jesus gjorde vann til vin og at Noah fylte en ark med løver, pingviner, tigere, dinosaurer og andre dyr? ateister kanskje ikke er de mest respektfulle folka på by'n. Mitt inntrykk er at de mest liberale og tolerante menneskene er ateister. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Mitt inntrykk er at de mest liberale og tolerante menneskene er ateister. Det var heller ikke poenget mitt. Så klart vet jeg at ateister er de mest "frittenkende", da de ikke har noen andre regler å følge enn grunnloven. Sier seg selv, egentlig. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 spareku: De fleste svar finnes i denne tråden, er det noe du lurer på bare spør i den tråden. Angående dine spørsmål så er det meste av Bibelen lignelser for min del, men jeg tar også med alskens apokryfer og har alltid likt demonologi. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er så pisslei av å høre enkelte av kameratene mine whine rundt om hvor slemme kristne er, og hvor lavtstående de er, og hvor dårlig religionen deres er. Ja, det er ingen som roper så høyt som dem som har funnet Sannheten... Lenke til kommentar
Kaffegriner Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er så pisslei av å høre enkelte av kameratene mine whine rundt om hvor slemme kristne er, og hvor lavtstående de er, og hvor dårlig religionen deres er. Ja, det er ingen som roper så høyt som dem som har funnet Sannheten... Den var teit Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Ateister har virkelig ikke noe mindre nedverdigende syn på andre trosformer enn kristne har, ass. Kritikk av en tro kan lett oppfattes som både personlig og nedverdigende, men det er nå en ting, det er om dette går over til å bli et personangrep – en krenkelse av menneskeverdet – at man står overfor et alvorlig problem. Selv om Lars Gule, tidligere generalsekretær i HEF, kanskje ikke akkurat er mitt forbilde så synes jeg han hadde en god bemerkning i siste utgave av Fri tanke som angår akkurat dette: En humanistisk religionskritikk må klare balansegangen mellom respekt for mennesket og dets verdighet på den ene siden, og kritikk av en tro som mange mennesker har sterke følelser overfor, på den andre siden. Braser man inn og kaller hverandre for både det ene og det andre så fører det ingensteds hen, men det bør være lov til å kunne kritisere dogmer uten at dette skal bli oppfattet som injuriende. ... jeg sitter igjen med et inntrykk av at ateister kanskje ikke er de mest respektfulle folka på by'n. Det kommer vel helt an på hvem man støter på, drittsekker og hyggelige folk finner man i all verdens farger og fassonger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå