Haukeland Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg er blitt innkalt til GSV jan 09 og tenker dermed å utsette utdannelsen i to år. Er det mulig å likevel søke skole i år og fryse plassen i to år grunnet førstegangstjenesten? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Sånn som det ser ut fra hjemmesidene til SA kan man bare utsette i et år, men om du er tatt inn for to år, kan du jo kontakte Samordna Opptak og høre med dem. Så lenge det er avtjening av førstegangstjeneste vil jeg ikke tro det er et problem. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hvis du starter høyere utdanning i august i år, vil du få utsettelse av førstegangstjenesten. Ellers kan jeg anbefale å kontakte vernepliktsverket (tlf 03003) og høre om de kan fremskynde førstegangstjenesten din til f.eks. juli (slik at du rekker skolen til neste år) dersom du vil gjøre unna førstegangstjenesten før du starter skole. Eventuelt kan du også søke befalsutdanning (fortrinnsvis UB-kurs dersom du ikke vil bli der mer enn ett år). Dette varer i 12 mnd og teller som førstegangstjeneste, og hvis du kommer inn til sommeren så matcher det skoleåret bra. Søknadsfrist 15. april for sommeropptaket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå