SuperduperMarkus Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Dette er nok eit fantastisk idiotisk spørsmål for dei som veit svaret på det, men eg veit det ikkje og lurer difor! Det eg lurer på er kva som må ordnast med av kjøpar og selgar når ein skal selge og kjøpe ein bil privat. Det eg tenker på då er papirarbeid med henhold til eigarskifte og anna nødvendig utfylling? Forsikring, kva er påbudt og kor long tid har kjøparen på seg til å ordne forsikringa på den kjøpte bilen? Betaling, kva er den vanlegaste metoden å bruke for betaling av ein bil(tenker ikkje på lån)? Takk for eventuelle svar :-) Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Litt dårlig tid da jeg er på vei hjem fra jobb, men sånn kjapt: Hvis du skal kjøpe bil, må du sørge for at selger sletter evt heftelser. Kjøper må fikse forsikring før dere går på biltilsynet. (Forsikringsselskapet sender en digital bekreftelse til biltilsynet.) Dere fyller ut del 2 av vognkortet, og går på biltilsynet, så blir bilen registrert på deg etter at du har betalt omregistreringsavgiften. Og vips så er du den nye eieren. Når det gjelder betaling har jeg fått bekreftelse fra kjøper at pengene er på vei. Noen banker krever kopi av kontrakten for å utbetale lånet. Evt er cash on delivery en fin ting, men ikke så praktisk når det er snakk om 300 tusen.... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Selger og kjøper fyller ut del 2 av vognkortet, selger går på biltilsynet. Kjøper får omregistreringsavgift og betale- når det er gjort er den registrert på nye eieren. Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) For all del, ikke kjøp en bil uten at selger har skrivd under på en kontrakt som garanterer deg at bilen er fri for heftelser! Mange der ute som er ute etter å lure folk. Er jo sånn at man ikke får omregisrert en bil på deg uten at du har tegnet forsikring, men mener å huske at det er fult lovlig å kjøre bilen i 3 dager etter salgsmelding er underskrevet uten at det skal by på problemer. Endret 10. mars 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Selgers forsikring gjelder vel i to uker (mener jeg å huske det er?) før bilen blir begjært avskiltet. Da jeg kjøpte bil skrev jeg og selger under på salgsmelding og kontrakt. Jeg fikk med meg bilen hjem og tegnet forsikring noen dager etter. Da selger hadde fått pengene inn på sin konto leverte han salgsmelding, og noen dager etter fikk jeg omregistreringsavgifta i posten. Bilen var et impulskjøp, så derfor ble ikke betaling ordnet før kjøpet. Endret 10. mars 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) For all del, ikke kjøp en bil uten at selger har skrivd under på en kontrakt som garanterer deg at bilen er fri for heftelser! Mange der ute som er ute etter å lure folk. Er jo sånn at man ikke får omregisrert en bil på deg uten at du har tegnet forsikring, men mener å huske at det er fult lovlig å kjøre bilen i 3 dager etter salgsmelding er underskrevet uten at det skal by på problemer. Feil og feil. Det hjelper ikke at selger skriver i kontrakten at bilen er fri for heftelser. Det må du sjekke sjøl. Heftelser er krav som er pantlyst på bilen som sikkerhet for lån. Dersom selger ikke betaler lånet sitt, vil banken ha bilen. Da betyr det ingenting at den har skiftet eier. Så enkelt er det. Du kan sjekke om en bil har heftelser ved å bruke denne linken: http://w2.brreg.no/motorvogn/heftelser_mot...p?regnr=db65421 (du bytter bare ut db65421 med bilnummeret du vil sjekke) Dersom du skal kjøre med bilen, må du ha tegnet forsikring. Men det holder med en telefon eller mail til forsikringsselskapet. Forsikringen gjelder fra du har bestilt den. Hvis du kjører uten ansvarsforsikring etter at selger har sagt opp sin forsikring (den gjelder ikke i to uker eller noe sånt, bare til den er sagt opp), og kjører på og vraker en Lamborghini, må du betale Lamborghinien.... Men gitt at du har forsikring, kan du naturligvis fikse omregistreringspapirene en dag eller to etter at du har fått bilen. Endret 10. mars 2008 av perjohan Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (den gjelder ikke i to uker eller noe sånt, bare til den er sagt opp) Det står i min forsikringsavtale at selgers forsikringsselskap svarer for skader skjedd opptill to uker etter eierskifte. Husker ikke eksakt ordlyden, men det er essensen Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 I min forsikringsavtale fra Gjensidige står følgende: Forsikringsavtalelovens § 7-2 er fraveket. Istedet gjelder følgende: Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, faller forsikringen bort. Selskapet svarer likevel for forsikringstilfeller som inntrer innen fjorten dager etter eierskiftet. Forsikringen borfaller uansett når den nye eier har tegnet forsikring. Lenke til kommentar
SuperduperMarkus Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Hjarteleg takk for svar, blir klokare av dette! Men lurar framleis på noko. Ved innlevering av del2 i vognkortet om eigarskifte, er det kun selgar som leverar inn ved biltilsynet eller må kjøpar også vere med? Og angåande omregistreringsavgift; Må den betalast på biltilsynet ved innlevering av del2 i vognkortet, eller blir den tilsendt den nye eigaren i ettertid? Og er det vanleg at kjøparen overtek bilen reint fysisk før eller etter betaling? Lenke til kommentar
Leeroymonster Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Du trenger ikke å være med når vognkortet leveres, men du må jo selvfølgelig være der når det fylles ut. Når det gjelder omregistreringsavgift vil denne komme på en giro i posten noe senere. Når det gjelder det siste spørsmålet ditt så vil jeg nok tro at de fleste selgere vil se pengene før de gir fra seg bilen, uansett prisklasse. Men hvis du med betaling mener omregistreringsavgift så er svaret før. Endret 11. mars 2008 av Leeroymonster Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Selger kan sende deg del 2 av vognkortet og en eierskiftemelding, så går du til biltilsynet og får den omreg. du må ha tegnet forsikring på bilen før den omreg. er lurt å skrive under på kontrakt før du omreg, om du skal ha banklån krever de kopi av kontrakt og vognkort. Om du ikke skal ha lån er det opp til deg og selger hva som skal være gjort før dere bytter penger mot nøkler. Husk å sjekk heftelser ja, du må kjøpe en garanti fra br.sund-reg - de garanterer ikke at nettgreiene er oppdatert. Lenke til kommentar
SuperduperMarkus Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 Så forsikring må ordnast med før omregistrering? Er ikkje dette tungvint dersom eg føretek meg ei 6timars reise for å prøvekjøre ein bil og bestemmer meg for å kjøpe bilen? Det medfører jo at eg må begynde og ringe rundt til forsikringselskap på staden når eg prøvekøyrer bilen det.. Eller bør eg avtale med forsikringselskapet at eg 'kanskje' skal kjøpe meg den bilen før eg reiser for prøvekøyring? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Så forsikring må ordnast med før omregistrering? Er ikkje dette tungvint dersom eg føretek meg ei 6timars reise for å prøvekjøre ein bil og bestemmer meg for å kjøpe bilen? Det medfører jo at eg må begynde og ringe rundt til forsikringselskap på staden når eg prøvekøyrer bilen det.. Eller bør eg avtale med forsikringselskapet at eg 'kanskje' skal kjøpe meg den bilen før eg reiser for prøvekøyring? Bilen blir jo ikke omregistrert med en gang, så det haster ikke så mye. Da jeg dro for å se på bilen jeg kjøpte, hadde jeg ingen planer om å handle. Det endte med at jeg skrev kontrakt, og fikk bilen med meg hjem. Dette skjedde på en søndag. Avtalen var at jeg skulle ordne med forsikring og betale, og når selgeren hadde fått pengene inn på konto, leverte han salgsmeldinga. På tirsdag ordna jeg meg forsikring og overførte penger. På torsdagen ble salgsmelding levert inn, og uka etter fikk jeg midlertidig vognkort i posten. Er man sikker på at man skal ha bilen kan man jo be forsikringsselskapet aktivere forsikringen fra og med enne dagen man skal hente bilen. Ellers så er det jo som sagt slik at selgers forsikring gjelder i 2 uker eter overdragelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå