Gå til innhold

Bruk av ekstern firewire HD

Anbefalte innlegg

Har en Zepto 2002 med 40 GB HD. Jeg begynner å få et avlårlig problem, nemlig at harddisken snart er full.

Er det noen som har erfaringer ved bruk av ekstern harddisk?

Det jeg lurer mest på er om en ekstern firewire HD kan benyttes som en "vanlig" HD, eller om den egener seg kun til backup. Med "vanlig" mener jeg f.eks om det kan spilles eller om musikk kan kjøres fra den eksterne disken.

Håper noen har noe glupt å si :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,,,

Jeg lurer på samme sak, og har lest litt om det,.

Det virker som når du koppler opp den,så tar den backup på pcn.

Men har lest att den og går att bruke som en extern harddisk.

Har sjelv tenkt og køpe en 120 gb firewire,så jeg hoppes att det går.

Må ju ha litt musik på pcn  8)

Har selv en 60 GB western disk som er ca 1.5/2 år gammel nå.

bruker den på den bærbare og som en enkel måte å flytte data rundt med meg.

Er av naturlige årsaker firewire (alderen), bruker et pcmcia firewire kort til den.

Når jeg kopler den til kommer den opp under min datamaskin

Helt likt vanlige HD'er altså.

Hvis du har eldre operativsystem en ME må du legge inn drivere ellers er den støttet allerede.

Anbefaler å kjøpe et kabinett som du monterer en hd inne i i stede enn å kjøpe en ferdigpakke. da har du muligheten til å bytte enhet senere.(pluss at det blir billigere)

Anbefaler Firewire foran USB2 da usb2 brikkene er lite utviklet, treige (selv om de TEORETISK har høyere overføringshastighet) og krever mye prosessor kraft.

Olds69

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Firewire/USB baserte harddisker blir en som en "ny" harddisk i maskinen din. Det vil si at har du C: så vil du nå kunne få en D: også

Og den kan brukes som en helt vanlig harddisk. Bruke den direkte,flytte,slette etc etc som en "vanlig"

Som olds69 nevnte anbefales det sterkt med Firewire enn en USB 2.0. En løsning kan være å kjøpe en datafab som har Firewire og USB 2.0

På denne kan man sette i hvilken som helst disk uten å kjøpe såkalte eksterne disker. Prisen er nogenlunde det samme men friheten er større med Datafab'n :)

Lenke til kommentar

har selv et ads pyro drive kit(ekstern firewire-kabinett)...kan brukes både for hdd'er, og f.eks. dvd-brennere...og det fungerer utmerket...

det er like dyrt å kjøpe et kabinett + hdd, som det er å kjøpe en firewire hdd...bakdelen er at vanlige hdd'er ikke tåler like røff behandling...men fordelene er mange...

vh

krister

Lenke til kommentar
Har en Zepto 2002 med 40 GB HD. Jeg begynner å få et avlårlig problem, nemlig at harddisken snart er full.

Er det noen som har erfaringer ved bruk av ekstern harddisk?  

Det jeg lurer mest på er om en ekstern firewire HD kan benyttes som en "vanlig" HD, eller om den egener seg kun til backup. Med "vanlig" mener jeg f.eks om det kan spilles eller om musikk kan kjøres fra den eksterne disken.

Håper noen har noe glupt å si  :)

har en kompis som har en firewire harddisk til sin bærbare, tror han har en 5400 rpm disk i den bærbare, og en 7200 rpm i firewire dingsen...han mener han får bedre ytelse på firewire disken...hvis det sier deg noe..

Lenke til kommentar

Bruker selv en firewire HD fra Storewell. eneste gang den klikka var da jeg ved en feil overkjørte partisjonen på den.

den kan brukes på alt av PC med Firewire inn/utgang.

Dersom det er ment for MAc o.l. må den bare formateres.

Det skal gå veldig bra. Har streamet divx filmer fra den.

Den kan stables i flere stykker på en gang tror jeg.

Men du kan ikke ha tilgang til den fra to data maskiner samtidig. Prøvde i dag. det fungerte ikke=(

Lenke til kommentar

Bruker selv en firewire HD fra Storewell. eneste gang den klikka var da jeg ved en feil overkjørte partisjonen på den.

den kan brukes på alt av PC med Firewire inn/utgang.

Dersom det er ment for MAc o.l. må den bare formateres.

Det skal gå veldig bra. Har streamet divx filmer fra den.

Den kan stables i flere stykker på en gang tror jeg.

Men du kan ikke ha tilgang til den fra to data maskiner samtidig. Prøvde i dag. det fungerte ikke=(

Lenke til kommentar
har selv et ads pyro drive kit(ekstern firewire-kabinett)...kan brukes både for hdd'er, og f.eks. dvd-brennere...og det fungerer utmerket...

Dette så i grunnen interessant ut, men kan du koble flere harddisker til kabinettet?

nei, dessverre...bare plass til en hdd i kabinettet...men du kan kjøpe flere kabinett og seriekoble de på en firewire port!:)

vh

krister

Lenke til kommentar

kjøpe meg en usb flash disk 128mb og den var veldig grei, en liten boks som jeg kan ta med i lomma til skolen hvis du har 98må driere puttes inn men ellers er det bare å ha den i lommeboka, det var stilig. Den kommer opp som en vanlig harddisk (kalles flyttbar disk (I:) i xp)

Lenke til kommentar

Har en Powerbook 867 MHz. Bruker tre ADS Firewire-kabinetter (testet på disse sidene) koblet i serie. De inne holder 120mb hd, 80 mb hd, og en cd-brenner. Ingen problemer. Kan t.o.m. brenne fra den ene firewire-disken til firewire cd-brenneren 8)

Diskene satt opprinnelig i en PC. Powerbooken brukte 2 minutter på å reformatere og klargjøre hele greia for meg fra windows til mac. Måtte trykke på ok-knappen to ganger i løpet av prosessen :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...