Gå til innhold

Olympus 14-54 vs 12-60 vs noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei. Valgets kval er over meg. Jeg skal en tur til USA.

Jeg har i dag E-510 med 14-42 (kit, f3.5-5.6) (kit) og 40-150mm (f3.5-4.5) Jeg bruker ofte den siste, spesielt til portretter. Jeg ønsker meg primært godt objektiv i normalområdet som er mer lyssterkt enn det jeg har i dag.

Jeg har tenkt følgende:

Olympus 12-60 f2.8-4 høres fristende ut. 5x zoom og 12mm vidvinkel er en genial combo, hadde det ikke vært for prisen. For samme pris kan man få 14-54 f2.8-3.5 og 50mm f2.0.

Har noen en formening om den nye 12-60 er _mye_ bedre enn den gamle 14-54?

Sigma har også 18-50mm f2.8, men jeg er redd for at da hadde behovet for mer vidvinkel meldt seg.

Ved å velge 14-54 har jeg råd til å kjøpe 50mm f2.0 i tillegg uten å risikere noe ekteskap.

Noen som har synspunkter?

Endret av rwh123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Valgets kval er over meg. Jeg skal en tur til USA.

Jeg har i dag E-510 med 14-42 (kit, f3.5-5.6) (kit) og 40-150mm (f3.5-4.5) Jeg bruker ofte den siste, spesielt til portretter. Jeg ønsker meg primært godt objektiv i normalområdet som er mer lyssterkt enn det jeg har i dag.

Jeg har tenkt følgende:

Olympus 12-60 f2.8-4 høres fristende ut. 5x zoom og 12mm vidvinkel er en genial combo, hadde det ikke vært for prisen. For samme pris kan man få 14-54 f2.8-3.5 og 50mm f2.0.

Har noen en formening om den nye 12-60 er _mye_ bedre enn den gamle 14-54?

Sigma har også 18-50mm f2.8, men jeg er redd for at da hadde behovet for mer vidvinkel meldt seg.

Ved å velge 14-54 har jeg råd til å kjøpe 50mm f2.0 i tillegg uten å risikere noe ekteskap.

Noen som har synspunkter?

Det kommer litt ann på. 12-60 er et objektiv mange av mine bekjente som benytter Olympus har ønsket seg lenge og priser svært høyt, ganske enkelt fordi det kan erstatte to objektiver, namely 11-22 og 14-54.

For mitt bruk har jeg egentlig ikke så mye bruk for den ekstra vidvinkelen. Om du har bruk for den ekstra vidvinkelen, da er det et selvskrevent valg. Det vil dessuten gi lynkjapp autofokus på E-3 om du skulle kjøpe et slikt (noe du helt sikkert vet).

På den annen side. 14-54 gjør nesten akkurat det samme. Og 50/2 er uten tvil et av de desidert beste objektivene jeg har prøvd i mitt liv. 50/2 er så bra at jeg nesten kunne tenke meg å selge en nyre for å skrape sammen pengene.

Det kommer som sagt litt ann på hva du trenger. Vidvinkelen på 12-60 er genial, optisk er den selvfølgelig like god som det meste andre du får fra Olympus, men prisen er i mine øyne litt høy om du ikke er helt avhengig av vidvinkelen.

Selv er jeg fordømt fornøyd med 14-54, det er et svært godt objektiv, og i seg selv et eksempel på plassparende, vektsparende og billig optikk sett i forhold til fullformat eller APS-C.

Prøv 14-54 mot et Canon EF 24-105/4L, så ser du hva jeg mener. Kan si det samme om 24-70/2.8L (om enn noe mer lyssterkt).

Jeg bruker 14-54 daglig og kan intet annet enn å anbefale det.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...