Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Prøvde å installere inn nye minnebrikker idag, og nå funker ikke maskina i det hele tatt. Tok ut dei gamle minnebrikkene og installerte inn dei nye, da fikk ikke maskina kontakt med skjermen og jeg bytta dei nye ut med dei gamle igjen. Samme problemet... ette hvert så begynte jeg å lure på om jeg hadde komt borti ett eller annent i maskina. Sjekka om alle viftene fungerte og det gjorde de. Jeg tenkte at kanskje minnebrikkene ikke satt godt nok fast så jeg trykte dem litt hardt inni, vet ikke om jeg ødla noe. Merka at den ene av de nye minnebrikkene mangla en liten "pinne" så nå tror jeg helt sikkert at den er ubrukelig. Når jeg slår på maskina nå så begynner maskina å pipe (med gamle minnebrikkene) pip pip-pip om og om igjen. Noen som har noe forslag som hva som er gale? Synest det er så kjipt når jeg prøver å oppgradere maskina litt, så fungerer den ikke det hele tatt etterpå... får meg til å angre Edit: Hvem har ansvar for garanti på minnebrikkene? De som har laga dem eller dem jeg kjøpte brikkene med? Endret 10. mars 2008 av Kekeke Lenke til kommentar
JesharushanN Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kanskje du har kjøpt feil minnebrikker... Virker det med de gamle brikkene? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Post lenker til minnebrikkene og hovedkortet ditt! Reset bios! Prøv med bare en av de gamle brikkene. Hva mener du med at de nye brikkene mangler en pinne? Du har vel ikke gått i fella å kjøpe og tvinge inn DDR2 brikker i et DDR system? Du henvender deg til butikken. Lenke til kommentar
Balleknekkern Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) jeg har det samme problemet nå etter en lekasje i vannkjølings systemet. jeg har bestilt mange billige deler nå for å finne problemet skal forklare deg hva som er problemet så godt jeg kan når jeg har funnet det ut selv, hvis du ikke allerede har fått svar;) Endret 10. mars 2008 av magbo Lenke til kommentar
Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Kanskje du har kjøpt feil minnebrikker... Virker det med de gamle brikkene? Ikke nå lenger i allefall. Jeg prøvde med en av de nye minnebrikkene i den første slotten, og maskina peip ikke mer, men når jeg prøvde den i den andre slotten da peip maskina. Tror du kanskje det har noe med den ene slotten å gjøre? Gamle minnebrikker: DIMM1: OCZ OCZ400512ELPE 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.0-3-2-5 @ 200 MHz) DIMM2: OCZ OCZ400512ELPE 512 MB PC3200 DDR SDRAM (2.0-3-2-5 @ 200 MHz) Nye minnebrikker: https://prisguiden.no/product.php?productId=21952 Fikk hjelp med valg av nye minnebrikker her på HW https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919681 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Du har fått rette brikker! Prøv å resette bios med bare en minnebrikke koblet til. Sjekk manual. Gjerne en jumper du flytter på. Evt ta ut bateriet i noen sekunder. Napp ut strømkabelen først. Mulig du må redusere hastigheten litt på minnebrikkene og kjøre dem på 2T om du ønsker å bruke 4 brikker Lenke til kommentar
Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Hva mener du med at de nye brikkene mangler en pinne? Begge brikkene er vanligvis helt like, mens en av "pinnene" farga som gull mangler på en av minnebrikkene. (vet ikke hva jeg skal kalle dem) Lenke til kommentar
Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Du har fått rette brikker! Prøv å resette bios med bare en minnebrikke koblet til. Sjekk manual. Gjerne en jumper du flytter på. Evt ta ut bateriet i noen sekunder. Napp ut strømkabelen først. Mulig du må redusere hastigheten litt på minnebrikkene og kjøre dem på 2T om du ønsker å bruke 4 brikker Takk for hjelpa, men hadde vore fint om du kunne forklart hvordan jeg resetter bios eller kanskje gi meg en link som gir den slags informasjon :-) Men hvordan skal jeg klare å resette bios uansett når skjermen er helt svart? Endret 10. mars 2008 av Kekeke Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Vanskelig å komme med et nøyaktig svar når jeg ikke vet hvilket hovedkort det er snakk om! Sjekk enten manualen eller se etter et blankt batteri ca 1,5 cm i diameter. Ta det ut og sett det inn igjen. Ta først ut strømkontakten til maskinen. Edit: Maskinen skal være slått av og uten strøm når du gjør dette så at skjermen er svart har absolutt ikke noe å si! Igjen bruk bare en av de gamle brikkene når du forsøker å starte maskinen etterpå! Endret 10. mars 2008 av heisann80 Lenke til kommentar
Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Vanskelig å komme med et nøyaktig svar når jeg ikke vet hvilket hovedkort det er snakk om! Sjekk enten manualen eller se etter et blankt batteri ca 1,5 cm i diameter. Ta det ut og sett det inn igjen. Ta først ut strømkontakten til maskinen. Edit: Maskinen skal være slått av og uten strøm når du gjør dette så at skjermen er svart har absolutt ikke noe å si! Igjen bruk bare en av de gamle brikkene når du forsøker å starte maskinen etterpå! Gjor det du sa, men fortsatt svart skjerm Edit: Hva er en jumper? Endret 10. mars 2008 av Kekeke Lenke til kommentar
Sn1per-Kn1fer Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Broren min sa at jeg skulle prøve å dra ut batteriet slik du sa, i 30 sekunder, men det funker ikket Nå begynner jeg å mistenke at det er noe gale med skjermkortet. Oppsummering: Fikk 2 nye minnebrikker idag, maskina var HELT fin før. Funka helt fint me de gamle minnebrikkene, men når de nye ikke fungerte så installerte jeg inn de gamle igjen. Når jeg fant ut at problemet fortsatt var der så var jeg ganske sikker på at jeg hadde rett og slett gjort noe gale. Har sjekka alle kablene, de sitter godt fast. Er det mulig at jeg har komt borti skjermkortet litt eller et eller annet som gjør at skjermen blir svart hele tiden? (Skjermen funker på andre maskiner) Er usikker på dette med jording, kan noen forklare hvorfor dette er viktig når jeg skal drive å makke inni maskina? Kom på akkurat at jeg klarte å miste en liten jern bit ned i maskina (en del av et skrujern, tror det har noe effekt på hovudkortet?) Hovudkortet lyser grønt btw, det betyr vel at det får strøm. Jeg har lite peiling på slike situasjoner, er vel derfor dette forumet finnst Endret 10. mars 2008 av Kekeke Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Vanskelig å si hva som har gått galt, men det er ikke utenkelig at du har hatt en liten kortslutning. Du må nesten feilsøke med andre komponenter. -Kanskje først et annet skjermkort, så en annen strømforsyning. -Prøv med en minnebrikke i forskjellige slotter. -Prøv minnebrikkene dine i en annen maskin. -Prøv skjermkortet i en annen masikn -Fjern alle unødvendige komponenter som USB-mus ol. Prøv med bare PSU, HK, en minnebrikker, CPU og skjermkort. Helst utenfor kabinettet, gjerne på en treplate eller en eske. -Noen ganger kan det hjelpe å bare demontere og sette maskinen sammen igjen. -Er ofte hovedkort som dør så jeg ville prøvd med et annet om du har mulighet. Regner med at du tar poenget. Finnes ikke noe magisk svar på hva som har gått galt og du må bruke elimineringsmetoden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå