Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet en del med ulike databaseløsninger, de siste årene først og fremst Oracle og MySQL. Fremover kan det være hensiktsmessig og også vite en ting eller to om MS-SQL, og jeg lurer dermed på om noen her kan anbefale passende literatur.

Det er lett å finne bøker som introduserer leseren til databaser og SQL i et MS-SQL perspektiv, men jeg er helst på jakt etter noe som konsentrerer seg om administrasjon av MS-SQL, gjerne med fokus på hvordan denne platformen skiller seg fra andre SQL løsninger. Det perfekte hadde vært "Microsoft SQL Server 2005 for Oracle DBAs", mens Dummies-serien passer heller dårlig.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Når det gjelder forskjeller på Oracle og MS-SQL så er det store forskjeller. Software Scenario har hatt flere database admins på kurs, som har jobbet med Orcale i flere år som har måttet starte fra bunn av når de skulle starte med MS-SQL kurs. Du kan sammenligne det litt med Windows og Linux. Målet er likt, men oppsett, fremgangsmåter og metoder er helt forskjellig! Jeg forstår fra det du skriver at du har jobbet mye med databaser, men jeg vil allikevel anbefale deg å "starte fra bunn av".

Forstår at for dummies er nok litt under ditt kunnskaps nivå. Kunne anbefalt deg om å starte med MSbøkene om du liker de. Da får du også innsikt i hva MS vil og tenker også når det kommer til certifiseringer. Det å dokumentere kunnskap er noe som blir viktigere og viktigere i vår tidsalder. Det er også alltid muligheter for å ta et kurs får og få det større bilde og lære seg ting raskere.

Håper dette hjalp deg, om du har flere spørsmål så er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar

Ja, er kjent med at det finnes ulike kurs for folk med bakgrunn fra andre plattformer. En kollega var nylig på "Microsoft SQL Server 2005 for Experienced DBAs" (Microsoft kurs nummer 7033). dessverre har vi kun funnet dette kurset i USA foreløpig, noe som hever terskelen litt.

Det er uansett vanskelig å få satt av hele uker til kursing i en hektisk arbeidshverdag, slik at dette gjerne blir forbeholdt de mest relevante produktene.

Satser på at jeg kommer over noe passende av bøker, men ser poenget ditt i forhold til operativsystemer hvor det også er vanskelig å finne litteratur som tar høyde for erfarne IT-folk.

Lenke til kommentar

Om du er interessert i kurset "7033 - Microsoft SQL Server 2005 for Experienced DBAs" så er dette noe vi kan holde. Da slipper du å dra helt til USA, siden vi holder til i Oslo.

Jeg forstår at 4 dager kan være problematisk å sette av, så derfor kan vi avtale å eventuelt dele det opp i to bolker el.l. Ta kontakt dersom dette er interessant for deg / din bedrift. Vi har et minimumskrav på 2 deltakere for at kurset avholdes, så det er en fordel om du kjenner flere som kunne hatt nytte av det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...