Gå til innhold

Slave blits til Nikon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skulle så gjerne hatt en ekstern slave blits til mitt Nikon D80 kamera, har noen noen gode forslag? Jeg vil helst ikke bruke FOR mye penger på den. Jeg er nokså ny på proff-fotografering hvis man kan kalle det det. Med mindre noen har en bedre løsning enn en slave så vil jeg gjerne høre. Det jeg hovedsaklig er opptatt av er å få blitsen fra en annen vinkel enn rett på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slave synes jeg er litt feilaktig ord, da Nikons blitser er relativt intelligente selv om du bruker dem bort fra kamera. SB-600 og SB-800 er vel det du leter etter hos Nikon (bl.a. Metz og Sigma lager noen gode alterntativer)

Les litt om Nikon Speedlights her.

kanskje en liten mosforståelse her, en slave er en blits som går av når en annen blits går av, og den er ikke koblet direkte til kameraet, det du viser til er eksterne blitser(med minder jeg tar helt feil), som jeg forsåvidt også var på utkikk etter :p så takk!

eller er de blitsene du viste til slik at de går av ved annen blits? nå er jeg litt lost her :S

Endret av simster
Lenke til kommentar
kanskje en liten mosforståelse her, en slave er en blits som går av når en annen blits går av, og den er ikke koblet direkte til kameraet, det du viser til er eksterne blitser(med minder jeg tar helt feil), som jeg forsåvidt også var på utkikk etter :p så takk!

eller er de blitsene du viste til slik at de går av ved annen blits? nå er jeg litt lost her :S

Joda, forvirringen er at mange også kaller SB-600 og SB-800 som slaver så fort de tar dem av kamera. ;)

Jeg har aldri brukt mine blitser noe særlig i manuell, mest i TTL og justert styrken med en SU-800 eller i kamera med pop-up blitsen. Med D80 kan du jo kontrollere to grupper med blitser individuelt med pop-up'en.

Lenke til kommentar

Anbefales kan den, men det kan være en idé å se om det er noe du tror du vil mangle i SB-600, som SB-800 har.

Her er en tråd som tar for seg de største forskjellene mellom disse.

Koppiert fra et annet forum: Aside from the differences in power and features you can read up anywhere, the two also differs in functionality.

The SB600 operates basically under 2 modes - iTTL auto and manual. The SB800 adds aperture auto, non-TTL auto, distance priority manual, and other modes that may or may not be helpful/useful to you. It has a light sensor on the unit, that can determine flash exposure independently from the camera body. This means it will work with older Nikon bodies that perhaps don't have sophisticated flash exposure sensors. It also means you have an alternative to iTTL metering should you face a situation that it cannot resolve adequately.

While iTTL is supposed to be an improvement on previous flash metering methods, you will no doubt have come across many dissatisfied users or those having issues with it (go browse any photography forums). With the SB800, you at least have the option(s) of other auto flash exposure methods available for these difficult situations. With the 600, it basically comes down to getting to know the iTTL metering method and knowing what its weakness are.

Lenke til kommentar

Joda, forvirringen er at mange også kaller SB-600 og SB-800 som slaver så fort de tar dem av kamera. ;)

Jeg har aldri brukt mine blitser noe særlig i manuell, mest i TTL og justert styrken med en SU-800 eller i kamera med pop-up blitsen. Med D80 kan du jo kontrollere to grupper med blitser individuelt med pop-up'en.

Eg har også Nikon D80 og SB600. Men i tillegg til det har eg også et problem. Har forsøkt gang på gang å bruke SB600 som slave og utløse denne med den interne kamerablitsen, men får det ikke til. Så enten er det noe feil på den nye blitsen eller så er det eg som ikke gjør det riktig. Noen som kan gi rettledning?

Lenke til kommentar
Eg har også Nikon D80 og SB600. Men i tillegg til det har eg også et problem. Har forsøkt gang på gang å bruke SB600 som slave og utløse denne med den interne kamerablitsen, men får det ikke til. Så enten er det noe feil på den nye blitsen eller så er det eg som ikke gjør det riktig. Noen som kan gi rettledning?

Du kan ikke sette den som slave i den betydning at den lyser så lenge som den du bruker på/i kamera.

Du setter SB-600 som "remote": slå på blitsen -> hold inne "zoom" og "-" knappene samtidig for ca 3 sekunder. Trykk eventuelt opp eller ned i menyen til den buede pilen dukker opp og trykk "mode" for å velge "on", trykk deretter lett på on/off-knappen for å komme ut av menyen. Deretter velger du Ch(annel) og Group ved å trykke på Mode. Velg kanal og gruppe slik at det stemmer over ens med kamera med pluss og minus-knappene.

I kamera velger du enten TTL, AA, M eller --, TTL er å foretrekke. Velg deretter samme kanal og gruppe som i blitsen. I D80 kan du også velge om pop-up blitsen skal bidra til eksponeringen, dette gjøre i samme meny i kamera (sammen med eventuelt kompensasjon til blitsen(e). Uansett må pop-up blitsen være oppe for å gi beskjed til SB-600.

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...