Gå til innhold

Hva legger dere i ordet casual gamer?


boffeeen

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL

Men han sier da ikke at en gamer må lese timesvis om spill på nett, men du blir da ikke mindre hardcore av å gjøre det. Det er vel nettopp det som er en av hovedforskjellene mellom en casual spiller og hardcore spiller, som ikke bare bruker mer tid på selve spillingen, men bruker også tid på å lese og holde seg oppdatert om den minste endring i spillindustrien.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har da et snevert syn på kunnskap i så fall. Kunnskap kan man like gjerne få gjennom erfaring(uten noe lesing), dvs spille mye. Da kan man selv utarbeide seg et inntrykk over hva som fungerer og ikke fungerer i spill. Om du mener en gamer som selv oppsøker informasjon om spill, og aktivt fortsetter med dette, har man etter mine definisjoner passert over til hobbystadiet.

 

EDIT:

@bear: Pro-gamer(som også kalles cyberathlete) er en som spiller for penger. Visste ikke at du drev med slikt :)

 

Om du leser den definisjonen som jeg setter på pro-gamer så er ikke det folk som spiller for pengene sin skyld men folk som er over gjennomsnittet interesert i spill.

 

De som jeg klassifsierer som leet gamere er de som spiller for penger, igjen noe jeg har definert i mitt forrige innlegg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Jeg skjønnte det, bear. Men du ser vel at det blir lett forvirrende når du kommer med dine egne definsjoner som ikke samsvarer med hva resten av spillmiljøet bruker. Det du beskrev deg selv som var ganske enkelt en hardcore gamer. Hvor sette et nytt ord på det når vi allerede har et eksiterende og allment brukt begrep. Om vi skal redefinere ord, så la oss heller sørge for å få norske ord for casual/hardcore gamer i bruk.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Du er ingen pro-gamer, Bear. Sier ikke dette for å rakke ned på deg, så ikke bli lei deg, men bare fordi du spiller mye og vet mye om spill generelt sett betyr ikke det at du er en profesjonell spiller. Som nevnt, pros ligger vel litt i ordet; folk som driver med gaming som om det var en sport, deltar ofte i turneringer, gjerne har sponsor og tjener fett på det.

Lenke til kommentar
Jeg skjønnte det, bear. Men du ser vel at det blir lett forvirrende når du kommer med dine egne definsjoner som ikke samsvarer med hva resten av spillmiljøet bruker. Det du beskrev deg selv som var ganske enkelt en hardcore gamer. Hvor sette et nytt ord på det når vi allerede har et eksiterende og allment brukt begrep. Om vi skal redefinere ord, så la oss heller sørge for å få norske ord for casual/hardcore gamer i bruk.

 

Nå la jeg opp min egen definisjon var det fordi jeg mener det er feil å bruke pro gamer om folk som sitter stuva bort med Counter-Strike hele dagen men som ikke vet noen verdens ting om det utenom. Det kaller jeg leet playere, de er flink i et spill som de holder på med og thats it. Jeg vet det er utenfor det spillverden generelt ser på pro/leet etc men jeg mener likevel at det er feile definisjoner ute å går.

 

Du er ingen pro-gamer, Bear. Sier ikke dette for å rakke ned på deg, så ikke bli lei deg, men bare fordi du spiller mye og vet mye om spill generelt sett betyr ikke det at du er en profesjonell spiller. Som nevnt, pros ligger vel litt i ordet; folk som driver med gaming som om det var en sport, deltar ofte i turneringer, gjerne har sponsor og tjener fett på det.

 

Igjen, det blir feil å bedømme meg utetter hva spilleverden generelt ser på som pro gamere, jeg definerer meg selv som pro gamer ut etter mine egene definisjoner. Derfor feil å bedømme meg ut etter andre definisjoner enn det jeg selv har satt. Om du skal sette etter den generelle defineringen som går er jeg ikke noe anne enn hardcore gamer, men som sagt mener jeg det er feile definisjoner ute å går.

Lenke til kommentar

Hva jeg legger i ordet casual gamer...

 

At folk bruker det, og folk som kaller seg selv hardcore gamers er idioter.

 

Inndelingen er absurd, det ikke an å dele inn folk som spiller så enkelt, det går ikke an å dele inn folk som spiller punktum, så hvorfor prøve.

 

EDIT: og så må jeg bare svare på den tullingen over her.

Bear: PRO(fessional) gamer, er du en profesjonell gamer? Tjener du penger på at du spiller? Tviler på det. Det er ikke snakk om dine og andre sine definisjoner her. Det er som i fotball enten er du amatør og spiller for moro, eller så er du en proff og spiller for penger.

 

Pro-gamers er profesjonelle....det er det Pro'en står for. *te-skje* Med mindre har sagt opp jobben din og viet ditt liv til å rik på gaming, så har du ingen rett til å kalle deg en pro gamer bare for at du vil skille deg ut i fra idiotene som vil kalle seg for hardcore gamers.

Endret av SteveVice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
Jeg skjønnte det, bear. Men du ser vel at det blir lett forvirrende når du kommer med dine egne definsjoner som ikke samsvarer med hva resten av spillmiljøet bruker. Det du beskrev deg selv som var ganske enkelt en hardcore gamer. Hvor sette et nytt ord på det når vi allerede har et eksiterende og allment brukt begrep. Om vi skal redefinere ord, så la oss heller sørge for å få norske ord for casual/hardcore gamer i bruk.

 

Nå la jeg opp min egen definisjon var det fordi jeg mener det er feil å bruke pro gamer om folk som sitter stuva bort med Counter-Strike hele dagen men som ikke vet noen verdens ting om det utenom. Det kaller jeg leet playere, de er flink i et spill som de holder på med og thats it. Jeg vet det er utenfor det spillverden generelt ser på pro/leet etc men jeg mener likevel at det er feile definisjoner ute å går.

 

Du er ingen pro-gamer, Bear. Sier ikke dette for å rakke ned på deg, så ikke bli lei deg, men bare fordi du spiller mye og vet mye om spill generelt sett betyr ikke det at du er en profesjonell spiller. Som nevnt, pros ligger vel litt i ordet; folk som driver med gaming som om det var en sport, deltar ofte i turneringer, gjerne har sponsor og tjener fett på det.

 

Igjen, det blir feil å bedømme meg utetter hva spilleverden generelt ser på som pro gamere, jeg definerer meg selv som pro gamer ut etter mine egene definisjoner. Derfor feil å bedømme meg ut etter andre definisjoner enn det jeg selv har satt. Om du skal sette etter den generelle defineringen som går er jeg ikke noe anne enn hardcore gamer, men som sagt mener jeg det er feile definisjoner ute å går.

 

 

Jeg skal ikke nekte deg å ha dine egne definisjoner, men når du selv lager dine egne definisjoner på uttrykk som allerede er i bruk gjør du deg bare selv misforstått.

Men jeg synes i så fall definisjonen din av pro gamer er rar. Pro står for profesjonell, dvs en profesjonell gamer er en som lever av å spille, det er yrket. Jeg har vansker for å se at denne definisjonen er feil. Ordet "profesjonell brukes slik i flere andre samenheng, som for eksempel profesjonell poker-spiller, profesjonell idrettsutøver, profesjonell musiker.

Jeg selv liker å løpe og trene på fritiden, og jeg har deltatt på flere maraton-løp, men jeg går ikke rundt og kaller meg profesjonell idrettsutøver av den grunn.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Hmm, når jeg tenker over det, så ...

 

Pro gamer:

- må spille ofte og ha en generell lidenskap for spill.

- minst 7000 innlegg på et spillforum, gjerne 8000.

- imponerende ubrukelig kunnskap om spill som kommer om 5 år.

- eie 5 konsoller

- kanskje være med i noe klangreier elns, men trengs ikke egentlig sålenge du har det like gøy som Bear.

 

... så virker det dritfeil.

Endret av E-wok
Lenke til kommentar

Hmm.. min definisjon blir slik i alle fall

Casual: Går kun i selsskapsspill som Guitar Hero (på medium-hard) og singstar osv..

Casual gamer: Blir litt i samme greia, men får kanskje med seg de største spillene som Okami og MGS..

Gamer: Spiller litt nå og da, kan bli lettere hektet på enkelte spill.. Får meg seg litt nyheter via forum osv...

Hardcore gamer: Får med seg alt av nyheter, og vet hva han snakker om.. Spiller mye!

 

Selv er jeg en gamer.. Og det kan kanskje tippe over til hardcore en gang iblandt.. Nå omdagen er jeg vel kanskje det, med 3-4 timer om dagen.. :)

Lenke til kommentar

Her var det mye rart, og de fleste har sin mening om begrepene...

 

Det jeg ikke forstår er hva begrepet "Casual" har med saken å gjøre?

Enten er man "Casual Gamer" eller så er man ikke gamer. Begrepet "Casual" slik Pebble og trådstarter har satt det opp som en som spiller selskapsspill forstår jeg ikke helt.

 

Casual Gamer er for meg en som spiller en gang i blandt, uten noe mål om å bli best i klassen. Dette være seg selskapsspill, fps, bilspill eller hva som helst.

 

Hardcore Gamer har jeg intrykk av at er spillere som spiller med et mål om å bli god eller best. Disse er ofte medlem av grupper (klaner / guilds) for å få mest mulig ut av spillet/spillene sitt/sine.

 

Etter min mening trenger vi vel ikke dele inn spillerne mer enn det, men det kommer vel ann på hva du vil bruke definisjonene til...

Lenke til kommentar

Uten å gidde lese gjennom alle postene her kan jeg vel si mine synspunkter.

 

Offline

Casual Gamer: Spiller hva som helst når han / hun vil, men har andre interesser også.

 

Gamer: Spiller hva som helst, og ofte veldig mye. Disse fullfører svært mange spill ved å gå gjennom historien, men gjør sjelden alle side-oppdragene, finner de hemmelige tingene og så videre.

 

Hardcore Gamer: Spiller svært mye, men som regel svært få spill. Til gjengjeld fullfører de spillene de spiller så til de grader. De blir veldig god i et spill, men driter i de fleste andre.

 

Online

- Casual Gamer: Spiller litt nå og da, og svært sjelden på en server som krever rollespilling.

- Gamer: Som Casual, men spiller veldig mye.

- Hardcore RPG: Spiller veldig mye, og nesten utelukkende på servere som krever RPG. Vi driter i stats, klasse, rase og alt det der og spiller en karakter vi liker selv om den ikke akkurat er den "beste" vi kan. For eksempel spiller jeg en kvinnelig goth-hobbit i LotRO og har valgt Tinker som crafting profession fordi jeg da kan lage smykker og mat. Smykker fordi de ser pene ut, og mat fordi jeg er hobbit og per definisjon alltid sulten. :p Og jada, både veggene og gulvet i huset mitt er malt sort, jeg har sort hår og sparer til sort maling for å få sort kjole.

 

Offline og Online kan selvsagt kombineres, så jeg regner meg som en Casual Offline Gamer og Hardcore RPG Online Gamer. ;)

Lenke til kommentar

Det kan nok være fordi singstar, guitar hero og sånne partyspill ikke har noe egentlig mål, så man kan spille det i fem minutter eller fem timer uten at det gjør noe fra eller til. Når man er ferdig med spillet for dagen er man like langt som da man begynte, men har hatt det mye morro likevel. Jeg vil fremdeles si en casual gamer spiller hva som helst når som helst, men singstar, guitar hero og sånne spill kan regnes som casual game. Det er en forskjell der. ;) Andre spill, og spesielt strategispill og rollespill er mye dypere og avanserte enn singstar og guitar hero, så det kreves mye mer tid og engasjemang for å sette seg inn i det, så de passer ikke for casual gamere flest. Jeg vil likevel si en casual gamer godt kan finnes foran et slikt spill, men slike spill regnes mer som hardcore spill, da man virkelig kan sette seg inn i det og bo der i månedsvis om an vil. Man spiller liksom ikke Civilization i fem minutter om gangen. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er vel noe i midten av casual og hardcore (etter hvordan jeg definerer gruppene). Jeg skjønner ikke helt hvorfor det bare blir snakket om klaner og online-gaming i denne sammenheng, de virkelige hardocre spillerene har jo ofte vært med fra starten av, og da fantes det ikke Internett en gang.

Dessuten ser jeg ikke akkurat på småunger som løper rundt i WOW og hyler og skriker for å få viljen sin som hardcore. Hardcore skrikerunger da i så fall.

I tillegg så blir man ikke en veldig god gamer av å spille et online spill 50 timer i uken. Man blir kanskje hardcore spiller av det ene spillet, men ikke generelt.

 

Jeg spiller ikke så altfor lenge om gangen, men til gjengjeld spiller jeg utrolig mye forskjellig når jeg først spiller. Alle mulige slags sjangere, men jeg heller litt mot spill som krever litt av meg, som jeg må sette meg inn i.

Jeg elsker manualer, jeg liker å finne alle hemmeligheter der er, og følger generelt godt med på spillfronten. Jeg liker fortsatt å spille gamle klassikere. Vil for første gang få spilt Fallout nå snart, og lar meg ikke skremme bort av grafikken.

Jeg har brukt en del penger på å skaffe meg en god spillpc, men har ikke så mye på konsollfronten enda (skal nok skaffe meg en PS3 til sommmeren).

Skriver en del på spillforum, men ikke så mye på norske, og da som regel på forum for spesifikke spill jeg liker. Jeg sniker rundt en del derimot. Alle kranglene er god underholdning uten at det blir for alvorlig, som med politikk. :whistle:

 

Casual spillere ser jeg på som kanskje har kjøpt seg en "billig" konsoll litt på slump eller har en middels pc og dermed blir introdusert til spill i ny og ne.

Jeg har venner som er casual spillere. Jeg har vist dem spill, og de prøver dem litt og så slutter de. Disse har vært jenter, og det eneste spillet hvor noen av dem kan bli kalt hardcore er vel The Sims. Men som med folk som spiller et online spill hver dag så kan de likevel ikke bli kalt hardcore spillere generelt.

Som jente selv har jeg aldri helt fortstått hvor fantastisk The Sims er, men hadde vel en periode selv, med noen få ekspansjonspakker å skamme meg over. :blush: Føler meg ikke lenger så hardcore når jeg ser på de. :tease:

Casuals som det snakkes om her er vel folk som spiller kabal på PCen og har prøvd noen partyspill i ny og ne. De er ikke spillere, men blir litt interessert når de ser folk sitte og veive med en kontroll foran TVen.

 

Men som andre sier her så blir det også litt dumt å dele inn folk i grupper. Men vi mennesker liker å ha folk trygt fordelt sånn at vi vet hvor vi har dem, så slike diskusjoner vil nok alltid være til stede. Ser for meg 100 år frem i tid, med denne diskusjonen fortsatt gående på en fremtidens Gamer.no. Kanskje vi lever lenger innen da så jeg kan sitte på gamlehjemmet og diskutere fortsatt. Og selvsagt de sedvanlige diskusjonene om hvem som kommer til å vinne konsollkrigen. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg syns jeg var en casual gamer forrige generasjon.

Hadde en PS2, men var aldri innom nettsider/blogger som omhandler spill, rykter, salgtall, omtaler etc og leste.

Jeg kjøpte spill om coveret så kult ut.. ble veldig mye dårlige kjøp (husker fortsatt den gangen jeg plukket med meg en kopi av Fight Club på EBGames.. *grøss*)

 

Det var ikke før jeg fikk meg X360 jeg faktiskt begynte å følge litt med på hva som skjer behind-the-scenes

 

Så for meg er en casual en som ikke følger med på hva som skjer i spill industrien.

Ting som salgstall, developers (spør en casual om han liker Treyarch's COD eller Infinity Ward's COD best, eller om de veit hvem Jaffe eller CliffyB er og du får ett se hvordan ett ansikt formet som ett spørsmåltegn ser ut), frames per second, AI, spillmotorer og rykter.

 

Men jeg trur ikke at en casual gamer kun spiller Singstar, GH & Sims, men de er ikke så beviste på kvalitet som oss "andre".

De blir ofte fornøyd med det nyeste NFS og FIFA spillet, mens vi andre sier same shit in new wrapping og bruker heller de 500kr på feks Okami.

 

De som kjøper en PS2 & Singstar ser jeg ikke på som Gamere engang, men noen som ville ha en billig karaoke maskin til helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...