Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på Opel Astra

Anbefalte innlegg

JWg har en Ople Astra 1.6 2005 Mod. Har hatt mye feil med den siden den var ny. Skiftet girkasse, frontrute utslitt etter 20 000 km, feil med div deler i forstilling, sømmer i seter sprukket, feil med bilstereo, smelling fra fjærer(fortsatt ikke rep. av verksted), dugg i alle lykter, feil med aircondition osv. osv. Er det noen andre som har hatt samme problemer med denne type bil. Garantien min går ut nå og jeg lurer forferdelig på hva jeg skal gjøre dersom samme feil frekvens skal fortsette. Skal inn emd bilen min i morgen for å se om de kan få rettet opp i den siste listen med feil jeg har gitt de. Er veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer det nye feil hele tiden, eller klarer ikke selgeren å fikse de som har oppstått?

Reklamasjonstiden er for øvrig 5 år på deler som er ment å vare hele bilens levetid. F.eks. elektrisk, lekk soltak, musikkanlegg.

Takk for svar. Endel feil har vært hele tiden, kjøpte bilen ny. Rykking ved køkjøring, smelling fra fjærene, dugg i lyktene og endel andre ting. Får bare beskjed om at det er slik bilen er. Har ikke tenkt på reklamasjonstiden på 5 år, godt tips. Fikk også beskjed om at dersom de hadde prøvd å retet opp feilen en gang og den oppstod igjen, så gjalt ikke garantien lenger. Lurer på om jeg skal ta direkte kontakt med GM i Norge.

Lenke til kommentar

Om de bare sier det er slik bilen er, så holder den absolutt ikke måle, og burde vært trekt tilbake.

Dessverre... Opel har ikke vært mye å hoppe i taket for. Med så mye feil og mangler som du har og fortsatt har, så vil jeg mene du har krav på heving. Det er riktig nok mye når heving av bilkjøp skal til, men om det har vært en mandagsbil fra dag en hadde jeg nå begynt å kreve det.

Jeg vil råde deg, til å ta kontakt med GM Norge, sende med en så utfyllende liste med hva som er feil, rettet osv, tid på hverksted osv. Ettersom du har hatt bilen i 3 år og feil fortsatt ikke er rettet, så framsetter du et krav om heving av kjøp, eller at bilen innen svært kort tid blir satt 100% istand, samt en økonomisk kompensasjon, da jeg regner med du har hatt mye brydderi med dette.

Som han over sa, du har 5 års reklamasjonsfrist på alle deler som ikke er slitedeler.

Lenke til kommentar

Jaja, var kanskje like greit at jeg møtte en lite hyggelig Opel selger da jeg ville prøvekjøre en ny Astra, nå vet jeg hvertfall hvilken bil jeg ikke skal kjøpe. Har nå vært innom Skoda, VW, Kia, Honda og Ford. Ingen av de var i nærheten av samme sure gubben jeg møte der.

Opel Astra fikk god kritikk i 100.000km test i AMS, Eneste feil var synkronisering på girkassa som ble byttet på garanti. Ditt eks virker som en mandagsbil, dagens Astra ble vel lansert i 2004\2005?

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg har en '05 Astra 1,8 stasjonsvogn. Har gått litt over 30000 km.

Eneste feil på bilen så langt er at indre høyre styrestag var litt slakk ved siste service (3 år). Ble bytta på garanti selvfølgelig (begge sider).

Lenke til kommentar
Om de bare sier det er slik bilen er, så holder den absolutt ikke måle, og burde vært trekt tilbake.

Dessverre... Opel har ikke vært mye å hoppe i taket for. Med så mye feil og mangler som du har og fortsatt har, så vil jeg mene du har krav på heving. Det er riktig nok mye når heving av bilkjøp skal til, men om det har vært en mandagsbil fra dag en hadde jeg nå begynt å kreve det.

Jeg vil råde deg, til å ta kontakt med GM Norge, sende med en så utfyllende liste med hva som er feil, rettet osv, tid på hverksted osv. Ettersom du har hatt bilen i 3 år og feil fortsatt ikke er rettet, så framsetter du et krav om heving av kjøp, eller at bilen innen svært kort tid blir satt 100% istand, samt en økonomisk kompensasjon, da jeg regner med du har hatt mye brydderi med dette.

Som han over sa, du har 5 års reklamasjonsfrist på alle deler som ikke er slitedeler.

Takk for svar! Har nå levert bilen inn til reklamasjon, for gudene må vite hvilken gang, så jeg får nå se hva som blir resultatet av dette. Jeg skulle nok krevd kjøpet hevet for lenge siden, men har håpet at de skulle kunne fikse ting. Men når de hadde fikset en ting , så dukket det opp noe nytt, og når det ble fikset, så kom de gamle feilene tilbake igjen. Fikk samme gamle svaret i dag, om at det er flere merker som har samme problemer som jeg opplever med min.

Lenke til kommentar
Jaja, var kanskje like greit at jeg møtte en lite hyggelig Opel selger da jeg ville prøvekjøre en ny Astra, nå vet jeg hvertfall hvilken bil jeg ikke skal kjøpe. Har nå vært innom Skoda, VW, Kia, Honda og Ford. Ingen av de var i nærheten av samme sure gubben jeg møte der.

Opel Astra fikk god kritikk i 100.000km test i AMS, Eneste feil var synkronisering på girkassa som ble byttet på garanti. Ditt eks virker som en mandagsbil, dagens Astra ble vel lansert i 2004\2005?

Takk for svar! Kan dessverre ikke si til deg at jeg anbefaler Opel Astra. Hadde en Opel Omega tidligere, den var det ikke noe feil med, så jeg har nok fått meg en skikkelig mandagsbil. Finnes, som du sier, mange andre merker å velge mellom.

Lykke til med bilkjøp :o)

Endret av Figaro1
Lenke til kommentar

Eneste feil på bilen så langt er at indre høyre styrestag var litt slakk ved siste service (3 år). Ble bytta på garanti selvfølgelig (begge sider).

TAkk for svar! Ved passert 30000 km, hadde jeg vært inne x antall ganger og allerede skiftet frontrute fordi den var utslitt der viskerne møtes (var da gått 20000 km). Jeg har nok vært svært uheldig med min bil. Skal bytte deler i forstillingen for andre gang nå.

Har du hatt problemer med smelling fra fjærene dine og at bilen sporer fryktelig. Min er skummel enkelte ganger. Dersom jeg ikke følger godt med, så kan den plutselig skjære ut til siden, trenger ikke å være spesielt sporete. Det er vel diesel du har og derfor har du vel en kreftigere kobling på din bil. Måtte byttes hos meg og enda så er det som om du skifter gir med en slegge, den kobler overhodet ikke mykt sammen.

Lenke til kommentar

TAkk for svar! Ved passert 30000 km, hadde jeg vært inne x antall ganger og allerede skiftet frontrute fordi den var utslitt der viskerne møtes (var da gått 20000 km). Jeg har nok vært svært uheldig med min bil. Skal bytte deler i forstillingen for andre gang nå.

Har du hatt problemer med smelling fra fjærene dine og at bilen sporer fryktelig. Min er skummel enkelte ganger. Dersom jeg ikke følger godt med, så kan den plutselig skjære ut til siden, trenger ikke å være spesielt sporete. Det er vel diesel du har og derfor har du vel en kreftigere kobling på din bil. Måtte byttes hos meg og enda så er det som om du skifter gir med en slegge, den kobler overhodet ikke mykt sammen.

Ingen problemer med fjærene eller med at bilen sporer. Kjører på orginaldimmensjon 205/55-16 på både vinter- og sommerdekk. Er en 1,8i bensinmotor jeg har.

Høres ut som om du har vært veldig uheldig med ditt eksemplar. Vi har fler Astra stv. diesel på jobben og ingen har hatt spesielle problemer.

Lenke til kommentar
...Får bare beskjed om at det er slik bilen er. Har ikke tenkt på reklamasjonstiden på 5 år, godt tips. Fikk også beskjed om at dersom de hadde prøvd å retet opp feilen en gang og den oppstod igjen, så gjalt ikke garantien lenger. Lurer på om jeg skal ta direkte kontakt med GM i Norge.

Du burde døpe om tråden til "Feil både på Opel Astra og forhandler". Får jeg slik åpenbar feilinformasjon fra en forhandler, uansett produkt, så får jeg et behov for å sette vedkommende på plass fra første stund. Spør Opel (eller GM) Norge per e-post om Astra er konstruert slik at det skal smelle fra understellet. De kommer garantert til å svare nei, for det er ingen begjærlig egenskap ved en bil. Ta med en utskrift av korrespondansen med GM ved neste besøk hos forhandler, og bring spørsmålet om fjærene på banen igjen. Da har de lite de skulle ha sagt.

Lenke til kommentar

Ingen problemer med fjærene eller med at bilen sporer. Kjører på orginaldimmensjon 205/55-16 på både vinter- og sommerdekk. Er en 1,8i bensinmotor jeg har.

Høres ut som om du har vært veldig uheldig med ditt eksemplar. Vi har fler Astra stv. diesel på jobben og ingen har hatt spesielle problemer.

Va inne på verksted med bilen i går. Der fikk jeg beskjed om at de måtte søke om tillatelse på endel feil som skulle rettes opp, sselv om jeg var innenforgarantitiden. Jeg har samme dimensjon på dekkene mine som deg, men jeg tror feilen ligger et annet sted. I går så smurte de opp skålene til fjærene og bilen ble en drøm å kjøre, veldig stille og stabil. Ellers så høres det ut som om hele forstillingen er løs og art alle dempere er defekte. Fikk igjen beskjed om at dette var slik Astra var,de refererte til en demo bil de hadde som var helt ny og sa at de oppførte seg lik min, og at bilen ville bli slik den var når smøringen var borte etter en liten stund. Skal ta kontakt med GM etter påske for å høre hva de sier.

Endret av Figaro1
Lenke til kommentar
...Får bare beskjed om at det er slik bilen er. Har ikke tenkt på reklamasjonstiden på 5 år, godt tips. Fikk også beskjed om at dersom de hadde prøvd å retet opp feilen en gang og den oppstod igjen, så gjalt ikke garantien lenger. Lurer på om jeg skal ta direkte kontakt med GM i Norge.

Du burde døpe om tråden til "Feil både på Opel Astra og forhandler". Får jeg slik åpenbar feilinformasjon fra en forhandler, uansett produkt, så får jeg et behov for å sette vedkommende på plass fra første stund. Spør Opel (eller GM) Norge per e-post om Astra er konstruert slik at det skal smelle fra understellet. De kommer garantert til å svare nei, for det er ingen begjærlig egenskap ved en bil. Ta med en utskrift av korrespondansen med GM ved neste besøk hos forhandler, og bring spørsmålet om fjærene på banen igjen. Da har de lite de skulle ha sagt.

Takk for svar! Du har nok rett der. Du ser hva jeg har skrevet til bar1, så nå må jeg bare gå hardt på GM

Lenke til kommentar
Du kan jo gjøre som meg sommeren 2003 hos Møller:

Jeg nektet å forlate bilbutikken før de tok tilbake mandagsdritten tilbake.

Dagen etterpå bestilte jeg en ny bil av en annet merke ;)

Takk for svar! Hvor lenge hadde du hatt bilen før du krevde det og hva kan forhandler kreve av meg og hva kan jeg kreve av forhandler?

Blir nok ikke mer Opel på meg :o)

Lenke til kommentar
Du kan jo gjøre som meg sommeren 2003 hos Møller:

Jeg nektet å forlate bilbutikken før de tok tilbake mandagsdritten tilbake.

Dagen etterpå bestilte jeg en ny bil av en annet merke ;)

Takk for svar! Hvor lenge hadde du hatt bilen før du krevde det og hva kan forhandler kreve av meg og hva kan jeg kreve av forhandler?

Jeg hadde bilen i 8 mnd. og hadde kjørt 18500 km.

Grunnen til at jeg lykkes tipper jeg er ren og skjær klaging på kvaliteten pr. mail, tlf og direkte henvendelse + plakat på bakruta hvor det stod "Mandagsbil fra VW" som jeg kjørte rundt med.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Skjønner godt at du styrer unna merket etter dine opplevelser, jeg hadde gjort det samme. Dessverre finnes mandagsbiler fra alle merker og alle land. Selv om det hevdes at det er færre mandager i Japan enn i andre land, kjenner jeg et par Toyota-eiere som har vært misfornøyd med kvaliteten på sine biler, en av dem byttet faktisk til Opel (og var fornøyd).

Uansett, det som er mest ødeleggende for ditt tilfelle, er ikke bilen og feilene, men at din forhandler ikke tar ansvar for manglene som er oppstått, og sørger for en profesjonell behandling og utbedring av manglene. For å gjenta meg selv: Jeg vil heller ha en bil med mange feil og et godt merkeverksted som gir god service, har kort ventetid, gratis lånebil ved rep etc, enn en bil med få feil og et dårlig verksted. Dessverre for deg har du fått en bil som har mange feil og et dårlig verksted.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...