Gå til innhold

Norge som velferdstat

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får alle innvandrere sosialhjelp?

Sa jeg det? Faktumet er at en stor del av dem får det dog, og det er ikke til å stikke under en stol.

Nei, du sa at hvis alle skulle få sosialhjelp. Men slik er det ikke og slik vil det ikke bli.

Uten noe statistikk i umiddelbar nærhet så vil jeg tro at innvandrere på sosialhjelp utgjør en relativt liten andel av trygd- og sosialhjelp-ytelsene til den norske stat. I sum så vil jeg tro at innvandrere bidrar til statskassa mer enn de tar ut, mye fordi innvandrerbefolkningen er betraktelig yngre enn hva den rotnorske befolkningen er.

/synsing

Om man skal diskutere fremtiden til velferdsstaten så synes jeg man heller bør se på den virkelige utfordringen, den kommende eldrebølgen, og ikke et 'imaginært' innvandringsproblem.

(Jeg orker ikke leite hos SSB akkurat nå, noen som har relevante tall for hånden?)

Lenke til kommentar
Uten noe statistikk i umiddelbar nærhet så vil jeg tro at innvandrere på sosialhjelp utgjør en relativt liten andel av trygd- og sosialhjelp-ytelsene til den norske stat. I sum så vil jeg tro at innvandrere bidrar til statskassa mer enn de tar ut, mye fordi innvandrerbefolkningen er betraktelig yngre enn hva den rotnorske befolkningen er.

/synsing

Sikker på dette? I enkelte innvandrer-grupper er over halvparten arbeidsløse etter det jeg har hørt så i forhold til demografien tror jeg de er overrepresentert i forhold til etniske nordmenn.

Om man skal diskutere fremtiden til velferdsstaten så synes jeg man heller bør se på den virkelige utfordringen, den kommende eldrebølgen, og ikke et 'imaginært' innvandringsproblem.

Det ene fører til det andre, problemet i Norge er at vi føder for få barn og at vi dermed ikke klarer å erstatte de som pensjonerer seg og circa 20-30 år senere dør. Innvandringsproblemet er ikke imaginært problem, det er ekte og Oslo er kremeksemplet på dette, innvandring av ufaglærte fra Arabiske og Afrikanske land er langt mindre nyttig enn vi tror nettop fordi mange har vanskelig for å tilpasse seg kulturen og lære språket. Dermed er det ikke automatisk sagt at innvandring vil løse problemet selv om en uheldig stor prosent av norske poltikere tror dette.

Lenke til kommentar

Du har rett, Olsen. Innvandrerbefolkningen har langt lavere andel trygdemottagere enn oss, rett og slett fordi de er yngre enn oss:

Andel med uførepensjon: Innvandrere 5,9%, ikke innvandrere 9,8%

Andel med alderstrygd: Innvandrere 4,8%, ikke innvandrere 14,1%

Tallene for overgangsstønad er nesten identiske: Innvandrere 1,6%, ikke innvandrere 1,4%

Innvandrere mottar oftere sosialhjelp enn nordmenn. Det har ifølge SSB sammenheng med at de oftere er minstepensjonister, altså at de lovfestede ytelsene i gjennomsnitt er lavere enn for ikke innvandrere, og dermed øker avhengigheten av tilleggsytelser.

Disse tallene er fra 2000, altså må vi anta at innvandrerne "tar innpå" oss, fordi flere av dem når de aldersgrupper der uføretrygd er vanlig. (Skal se om jeg kan grave fram noe mer oppdatert.)

Arbeidsledigheten blandt innvandrere er er pr. dags dato nede i 4,4%, det er riktig nok ikke uventet langt høyere enn blandt ikke innvandrere, men heller ikke der er det altså noen stor fare for at de skal koste mer enn de produserer.

Alle tall fra SSB.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...