Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To ip-adresser, en statisk og en med DHCP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvd "alternate configuration" på Tcp/ip instillingene?

Da skal den vel først prøve å få tildelt ip adresse fra en DHCP server, men om det ikke går så bruker den fast ip (Altså om "general" står til DHCP og Alternate står med den faste ip adressa)

Lenke til kommentar
Er dette mulig? Har en statisk IP på jobb, men når jeg kommer hjem bruker jeg DHCP, og for enkelthetens skyld ville det vært deilig å kunne ha begge oppsett inne. Så er det noen som vet dette?

Du kan lage to .bat filer for hver av innstillinge.

Som du sikkert skjønner, erstatt range/ip med din egen i static.bat.

dhcp.bat:

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" source = dhcp

pause

static.bat:

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" source = static addr = 192.168.1.23 mask = 255.255.255.0

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" gateway = 192.168.1.1 gwmetric = 1

Endret av repaguy
Lenke til kommentar
Er dette mulig? Har en statisk IP på jobb, men når jeg kommer hjem bruker jeg DHCP, og for enkelthetens skyld ville det vært deilig å kunne ha begge oppsett inne. Så er det noen som vet dette?

Du kan lage to .bat filer for hver av innstillinge.

Som du sikkert skjønner, erstatt range/ip med din egen i static.bat.

dhcp.bat:

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" source = dhcp

pause

static.bat:

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" source = static addr = 192.168.1.23 mask = 255.255.255.0

netsh interface ip set address name = "Local Area Connection" gateway = 192.168.1.1 gwmetric = 1

> Hmm, den der var jo ikke så dum. Må teste den. Hva er kommando for å sette DNS? "preferred dns = 192.168.1.1; alternate dns = 192.168.1.2?"

Lenke til kommentar

Da skal den vel først prøve å få tildelt ip adresse fra en DHCP server, men om det ikke går så bruker den fast ip (Altså om "general" står til DHCP og Alternate står med den faste ip adressa)

Ser ikke ut til at det går å legge alternate config når du har DHCP som hovedinstilling. Mulig jeg er dum dog :).

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det går å legge alternate config når du har DHCP som hovedinstilling. Mulig jeg er dum dog :).

Det skal gå fint det.. Har det selv. (Bruker XP)

Lenke til kommentar

Det skal gå fint det.. Har det selv. (Bruker XP)

Ja såg det nå! Var å rota inni alternativer jeg! Takk for hjelpen folkens!

Endret av gunners19
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...