Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

a disk read error occurred

Anbefalte innlegg

Får denne meldingen når jeg starter maskinen, og kommer ikke inn i windows.

Dette skjedde første gang jeg bootet efter at jeg oppgraderte BIOS via ASUS' eget program. Fulgte instruksjonene på sidene til ASUS.

Specs:

Asus A8N-E

AMD Athlon XP 3700+

2x Corsair DDR 3500LL 1024mb

7900GT

Biosversjon var 1010, prøvde å oppgradere til 1013

Fikk også en melding om "Missing NTLDR", efterfulgt av at PC-en låste seg mens meldingen "Press any key to boot from cd" sto på skjermen. Efter at jeg tok ut batteriet til BIOS og flyttet jumpere... Så nå er tilbake til "a disk read error occurred"

BIOS finner begge hardiskene (S-ATA), boot rekkefølgen er ok, (1st boot = CD, 2nd boot HD)

Floopy er disablet, da jeg ikke har diskettstasjon..

Noen som kan hjelpe??

Edit: Når jeg starter maskinen nå, og velger å boote fra xp-CD-en (for å starte Repair Console), kommer meldingen "inspecting computer etc..." Så blir skjermen svart...

kommer altså ikke inn i Repair console engang... HJELP!

Endret av Gregor Martin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BIOS finner begge hardiskene (S-ATA), boot rekkefølgen er ok, (1st boot = CD, 2nd boot HD)

Har du sjekket bootrekkefølgen på diskene? Du har to disker, og da har du også en innstilling til i BIOS å forholde deg til. Hvis du booter fra feil disk kan det skje en del uventede ting, som den NTLDR meldingen.

Lenke til kommentar

Har du sjekket bootrekkefølgen på diskene? Du har to disker, og da har du også en innstilling til i BIOS å forholde deg til. Hvis du booter fra feil disk kan det skje en del uventede ting, som den NTLDR meldingen.

ja, bootrekkefølgen på diskene er som den skal...

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Har nå kommet frem til at det er BIOS eller HK som er problemet. Siden BIOS finner begge harddiskene, men går i svart skjerm når jeg prøver å boote fra XP-CD-en. (for å gå inn i Repair-console)

Derfor lurer jeg på om noen kjenner til gjenopprettings filer jeg kan brenne til cd, ev til floppy, som jeg kan boote på og fixe BIOS med?

Mvh

Gregor

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Nå funker PC-en igjen! utrolig nok... Efter mye strev og tunge bekymringer fikk jeg installert XP på nytt.

Veien til lykke startet med å lage en bootbar cd med AWDFLASH og en eldre BIOS verson på.

Efter at den var kjørt, med godt resultat, fikk jeg fortsatt meldingen "NTLDR is missing"

Men takket være den bootbare CD-en, kunne jeg efter dette boote på winxp-cd. Og da var det bare å kjøre ny install, med FORMAT...

Det eneste aberet er at en partisjon er gåen. hvor ille det faktisk er vet jeg ikke enda. da jeg fortsatt driver med installasjon av nødvendige programmer. Hvis noen har gode tips om programmer for å fixe partisjoner eller hente ut filer osv. er det bare å skrive inn

mvh

GM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...