Gå til innhold

Ny hjemmekino receiver, hva skal jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Jeg skal få digital tv på leiligheten i løpet av denne uken, og da det jeg bruker som hjemmekino receiver akkurat nå kun kan ta inn stereo signal, vurderer jeg en ny.

 

Hva er det jeg burde se etter?

Hva burde en forsterker ha, for at den ikke skal bli akterutseilt når blu ray med HD lyd kommer ?

 

Og så, kan noen finne noen brukbare forsterkerer til under 3000kr? Jeg skal bruke de høytalerene som fulgte med den gamle forsterkeren, siden jeg bor i en liten sokkel leilighet og ikke vil flytte riktig ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok fort ta et år før vi ser full støtte for HD-lyd på de billigste recieverene, om ikke to.

Litt avhengig av hvorvidt produsentene vil lage de billigste recieverene sine så avanserte med det første.

 

Men neste års modeller vil nok garantert gi det HD-lyd for en billigere penge.

 

Yamaha er ikke på langt nær like kraftig som NAD, og NAD T744 har vel kosta 4700 eller noe, og ble ganske nylilg satt ned i pris.

Når NAD i tillegg er kjent for å levere mye effekt for pengene, så gjør de hvertfall det når de selges til nesten halv pris.

 

HDMI er i de fleste tilfeller helt unødvendig.

Etter min mening har bilde ingentin innom surroundrecieveren å gjøre, og det er en ting som stjeler kvalitet fra andre komponenter hvis totalprisen er den samme.

Den eneste grunnen til å vurderre HDMI switching på surroundrecieveren er hvis du har flere HDMI kilder enn innganger på TVen ...

Lenke til kommentar

NAD T744 er MYE kraftigere, men Denon har den fordelen at den har automatisk romkorreksjon.

Men til NADs forsvar er det ikke alltid like godt resultat med romkorreksjon på billige recievere ...

 

En annen ting er at NAD og Denon har to helt forskjellige lydbilder.

NAD er mer "rocka", med litt tilbakelent diskant, og god kontroll i bassen, Denon er litt mer nøytral, og heller mer mot "skarp" lyd i forhold til NAD.

Begge er gode merker, men det kan være en fordel å teste ut høyttalerene dine på forsterkeren før du kjøper noe, slik at du vet om det er en god kombinasjon.

 

Hva slags høyttalere har du forresten?

Lenke til kommentar

Tror ikke du blir skuffet uansett hvilke av de 2 du velger.

Noe må du offre ettersom du skal ha en så billig forsterker.

Selv vurderte jeg en av de "mindre" til Denon, men landet på en 3808.

Problemet ditt blir vel at den koster 10 000kr mer enn du hadde tenkt.

 

By the way, jeg tror at HDMI til Denon på de minste kun støtter switching av bilde og ikke lyd...

Lenke til kommentar

Det som forundrer meg med NAD er at de ikke oppgir totalt effektforbruk og Ampere på forsterkeren... dette er jo som regel en pekepinn på forsterkerens styrke... dessuten opererer de med høyere THD enn feks H/K...

 

Dette er jo etter min mening vital data for en forsterker ;)

 

Bare lurer :hmm:

Lenke til kommentar
Switchingen er av både bilde og lyd men det er inen inngang i den forstand at recieveren kan motta noe signal fra den.

Alt den gjør er å videresende informasjonen fra en av HDMI ingangene til HDMI utgangen.

 

"AVR-1508 har to HDMI-innganger og HDMI-switching, slik at du kan sende bilder og lyd fra f.eks. dvd-spiller og HD-spillkonsol (PlayStation 3, Xbox 360 Elite) direkte til flatskjermen din via en enkelt kabel. Legg merke til at det her er snakk om en ren video-switching funksjon. Det betyr at du må supplere med en digital coaxial-kabel for å få full multikanal lyd på anlegget."

Lenke til kommentar

Men så oppgir de også watt basert på to forskjellige "målemåter", RMS og FTC.

NAD skriver ikke i spesifikasjonene hvor stor strømforsyning det er ,eller hvor mye strøm de trekker, noe jeg mener de burde gjøre, da det både er en fordel og noe man faktisk har bruk for å vite.

 

Max streømtrekk står på baksiden, hvis noen tilfeldigvis skulle ha en stående :)

 

EDIT: javel, jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke. Uansett vil det være like godt resultat å overføre lyden via en optisk eller koaksial digitalkabel. Og en optisk lydkabel får du hos Biltema for under hundrelappen :)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
HDMI er i de fleste tilfeller helt unødvendig.

Etter min mening har bilde ingentin innom surroundrecieveren å gjøre, og det er en ting som stjeler kvalitet fra andre komponenter hvis totalprisen er den samme.

Den eneste grunnen til å vurderre HDMI switching på surroundrecieveren er hvis du har flere HDMI kilder enn innganger på TVen ...

Det er nøyaktig derfor jeg lurer på dette med hdmi, fordi den tven jeg har er så gammel at den bare har en HDMI inn.

 

Hva slags høyttalere har du forresten?

Jeg blir å bruke noen små Panasonic høytalere fra et hjemmekino sett jeg har. Grunnen til dette er i første omgang økonomi og det at jeg bor i en sokkel leilighet. PGA det at nad låter mer "rocket", tror jeg at jeg vurderer en slik. Alt av høytalere rundt i rommet er små, 3 til 4", og hvis en Denon har en tendens til å låte tynn, tror jeg ikke det er et godt valg.

 

EDIT: javel, jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke. Uansett vil det være like godt resultat å overføre lyden via en optisk eller koaksial digitalkabel. Og en optisk lydkabel får du hos Biltema for under hundrelappen :)

I den prisgruppen jeg er i, vil det kanskje være ennå mindre forskjell på optisk vs koaksial kabel. Så jeg kommer til å gå for koaksial.

 

Så dere mener at yamaha er noe å styre unna, og NAD eller Denon er det jeg brude gå for i min prisgruppe??

Lenke til kommentar

Det var før jeg fant ut hva slags høyttaler du hadde :p

 

De høyttalerene du har nå vil du ikke merke så fryktelig mye på om du bruker Yamaha eller Denon. Høyttalerene er såpass dårlige at du nok ikke vil merke bedre bass, klarere diskant eller noen voldsomme forandringer ved å bare bytte elektronikk.

 

Det er høyttaleren som betyr mest for lydbildet, elektronikken er bare med på å påvirke "klangen".

Så var jeg deg, med dine planer, hadde jeg bare kjøpt den jeg synes så tøffest ut, som hadde de riktige funksjonene, eller som magefølelsen sier er den rette :)

For så å kjøpe en god reciever med støtte for HD-lyd og et godt høyttalersett når jeg fikk råd til det.

 

EDIT: det var voldsomt som jeg hadde trykka feil :p

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Jeg driver litt på med bilstereo, så jeg vet at en god spiller er alfa, men kan ikke utdøve underverker.

 

Jeg tror jeg skal følge rådet ditt om å gå for NAD, da jeg tror det vil ha det største potensialet om jeg en eller annen gang skaffer meg ett par gode front høytalere :)

 

Takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til ikke å velge Yamaha. De gjør det generelt sett bra i alle tester de er med på. Hvis du skal ha noe som er fremtidsrettet, må nok over 3000,-. Men hvis du velger en receiver som støtter LPCM over HDMI, kan du senere kjøpe en Blu-ray-spiller som konverter lyden til LPCM, og dermed ha full glede av HD lyd. Receivere som støtter dette, er for eksempel den nye Yamaha RX-V463 , Sony STR-DA1200ES og Pioneer VSX-917V.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...