Mr.Karlsen Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ok, 50-talls lyd er kansje ikke den rette betegnelsen men jeg håper dere sjønner hva jeg mener med det. Mener nermere lyd med en viss monoton klang og kansje med litt spraking i høye toner. Jeg og noen venner i klassen skal lage en delvis komisk versjon av Henrik Ibsens Villanden. Vi tenker på å legge kostymer, dialekt, video og lyd til 50 og 60 tallet. Jeg bruker Vegas 8.0 til video og det hadde vært kult å få gjort det der. MVH Ban-One Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Handlingen foregår på 1800-talet, så dialekt og kostymer må være lik slik det var på den tiden Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Jeg vet, men vi legger opptaket mot 50 og 60 tallet. Dialekt og alt annet er jo 1880 årene men inspillingen ble "gjort på 50 og 60 tallet". La oss si det er et gammelt arkiv-opptak NRK nylig rotet frem MVH Ban-One Endret 10. mars 2008 av Ban-One Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Fjern bass og øk de høye tonene, så har du en start ihvertfall. Sats heller på å få redigert lyden med en dedikert lydprogram. Anbefaler audacity. Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Har noen noen ferdige "settings"? Eller kan guide meg litt på hvordan jeg gjør det med bassen i Vegas. Alt mulig hjelp trengs og blir satt pris på Endret 10. mars 2008 av Ban-One Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Fjern bass og øk de høye tonene, så har du en start ihvertfall. Sats heller på å få redigert lyden med en dedikert lydprogram. Anbefaler audacity. Hvorfor det? Vegas 8 har da langt flere muligheter med lyd enn Audacity har. Endret 10. mars 2008 av Aqualong Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Ok, Kan noen gi meg en veiledning på en (eller to) av programmene. Skolesaker sjønner dere, kan ikke vente for evig... Filmingen begynner på fredag... MVH Ban-One Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Vegas koster masse penger så har ikke prøvd den, så aner ikke om mulighetene den har. Men som sagt lek deg litt med EQ'en og muligens legg til noen lyder som får den til å høres litt gammeldags ut http://freesound.iua.upf.edu/tagsViewSingle.php?id=635 Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Topp, setter pris på tipset. Har allerede samplet noen lydefekter fra noen Helan og Hallan episoder. Er ikke så mye inn i lyd og frekvenser så lurer på om dere kunne hjelpe meg på dette. Har lastet ned Audacity til dette formålet. Kansje noen ferdige presets og eller screenshots? MVH Ban-One Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) *A Bump for greater justice* Endret 13. mars 2008 av Ban-One Lenke til kommentar
Mr.Karlsen Skrevet 23. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2008 *Bumpedy-baw-baw-pa-dedededo* Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 (endret) Det er ikke lov til å bumpe og du klarer ikke å få til noe som helst? Jeg ga deg en link, bruk lydene der. Personlig ville jeg brukt denne lyden som bakgrunnslyd og holdt med det. http://freesound.iua.upf.edu/samplesViewSingle.php?id=18247 Og eventuelt brukt lavere kvalitet, f.eks 11025Hz Endret 23. mars 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
haavar1808 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 En svært viktig komponent i "gammel" lyd er hvordan folk snakker. Folk på 50-tallet og før - særlig skuespillere! - snakket med en annen stemme og diksjon enn i dag. Det som ofte ble brukt som metode for å oppøve ty-de-lig diksjon og pene, lyse vokaler, var å snakke med en blyant mellom tennene. Prøv å snakke som om du har en blyant mellom tennene, og du er på vei. Pass på å få alle vokaler litt lysere enn naturlig: a->æ e->i ei uttales ei, ikke æi. Osv. Lykke til! (og husk: det er gratis) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå