Feltherre Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Kan man få bedre skoler ved å betale elevene? Les saken her: I New York har et pilotprosjekt der flere av byens barneskoler har begynt å gi finansielle belønninger til pliktoppfyllende og dyktige elever, skapt debatt. Prosjektet ble initiert av borgermester Michael Bloomberg i høst, og i første omgang er det opp til skolene selv om de ønsker å delta. Ved å levere inn diverse standardiserte tester blir studentene vurdert ut fra progresjon og resultat, og belønnet deretter. Elever helt ned til 9 år kan tjene nærmere 300 kroner per leverte prøve. Til sammen kan ungene tjene flere tusen kroner i løpet av et semester. «Jo mer samfunnet omfavner ideen om at ingen vil gjøre noen ting godt eller riktig uten at de får betalt for det, desto mindre vil folk gjøre ting riktig så lenge det ikke betaler seg», skrev psykologiprofessoren Barry Schwartz i New York Times da forslaget ble introdusert. Han mener den nye trenden skaper det han kaller «Bonus Babies». Milliardæren og forretningsmannen Bloombergs idé er ikke enestående i USA. I andre byer og delstater har man forsøkt seg med belønninger i form av McDonald’s-måltider og gavekort. Baltimore har så godt som kopiert New Yorkmodellen. På mange hardt belastede skoler i den amerikanske metropolen finnes det en kultur blant elevene der det å være skoleflink er sosialt stigmatiserende. Noe av poenget med den nye ordningen er å gjøre det kult å være god på skolen. Hjernen bak prosjektet i New York er en økonomiprofessor fra Harvard: «Jeg sier ikke at dette kommer til å fikse alt, men jeg hevder det er verdt et forsøk. Vi trenger å gi en ny tenning til utdanningssystemet», uttalte Roland G. Fryer nylig til New York Times. Det er også holdningen blant rektorene som har valgt å delta i forsøket. «I utgangspunktet ønsket jeg ikke å koble pengebelønning med akademisk suksess. Men vi sier jo at vi vil gjøre alt som trengs for å få bedre skoler. Så hvis dette er svaret, ønsker jeg å være med på det», forklarte rektor Barbara Slatin til samme avis. Da spør jeg dere! Er dette et av tiltakene som trengs for å gi en bedre skole? Viss det gir bedre skole skal man da betale elever? Endret 10. mars 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ein skal ikkje betalast for å MOTTA undervising som kjem til nytte seinare i livet. Det vert heilt feil... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Vi ville bare endt opp med haugevis av teoretikere som hadde klart det dårlig i praksis. Fra et subjektivt ståsted, jeg hadde gjerne tatt imot penger for å gå på skole. Fra et objektivt ståsted, nei. Lenke til kommentar
fox Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Synes det blir feil, skillen mellom vinnere og tapere blir bare større. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 gir ihvertfall motivasjon Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 gir ihvertfall motivasjon Det er vel det eneste possitive blant mange negative ting. Tror nok ikke det er noen god idè. Feil måte å bruke pengene på syns jeg. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Om man ikke klarer å formidle verdien av utdannelse på annen måte enn med penger så har man uansett tapt. Det finnes ikke grunnlag for å si at penger øker prestasjonene på sikt. Det vil i beste fall være en forbigående effekt, hvor indre motivasjon forblir upåvirket. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Altså, det virker jo forsåvidt som en god idé, gjennomført riktig. Om resultatet skal telle stort, så nei. Det er så forskjellig hvor mye man må jobbe med noe for å få det samme resultatet. Noen scorer høyt nesten uten arbeid, og noen pugger som gale for å score midt på treet, da må heller innsatsen telle mer. Og som Chokke sier, det blir en haug med teoretikere som ikke klarer seg i praksis, og det blir feil. Om dette skal funke må det vel mer praktiske ting inn i skolen, mer valgfag-opplegg osv. Men det fører til nye problemstillinger. Hvor tidlig skal vi la ungene velge utdanning og retning for resten av livet? Jeg husker det var vanskelig å velge linje når jeg gikk ut av 10., og jeg valgte feil da. Jeg tør ikke forestille meg hvor feil jeg hadde valgt om jeg skulle tatt ett slikt valg i 5. klasse. I bunn og grunn tror jeg det kan virke som en god idé, men i praksis tror jeg ikke det er gjennomførbart, enda, i alle fall. For mye bør tilrettelegges for å ikke bare skape større forskjeller mellom "vinner" og "taper". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå