Gå til innhold

Hvordan linke tabellene sammen i PHPMyAdmin?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lært meg databaseteori, og har tidligere brukt Microsoft Access. Der har jeg brukt OR-diagram til å lage tabeller, som jeg har linket sammen ved hjelp av primær- og fremmednøkler.

Nå har jeg omsider fått webhotell hos One.com, som ikke støtter MS Access, og tilbyr meg den lite brukervennlige PHPMyadmin. Her kan jeg lage tabeller, MEN IKKE sette fremmednøkler. Spørsmålet mitt blir dermed: Hvordan kan man linke sammen tabeller i PHPMyadmin om man ikke har mulighet til å sette fremmednøkler?

Denne prosessen kan enkelt bli utført i MSAccess hvor man kan definere en-til-mange-koblinger under relationships. Må man gjøre dette så fryktelig avansert hos PHPMyadmin? Jeg setter pris på pedagogiske svar, da jeg kan svært lite om data.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MySQL støtter fremmednøkler med databasemotoren InnoDB, som One.com ikke bruker. Det jeg har gjort med min one.com-database er at jeg har laget fremmednøkkelrestriksjonene på applikasjonsnovå, noe som ikke nødvendigvis er den beste løsningen, men det fungerer.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

ok. Rart at de ikke har gjort det mer brukervennlig da. Hos meg står det kardinalitet = 0 på alle tabellene mine i PHPmyadmin. Uansett hvilket program man bruker, er jo databaseteori den samme overalt, så hvorfor ikke gjør det like lett som i Access?

Uansett, har du en stegvis fremgangsmetode for meg, så hadde jeg blitt glad.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg ordnet det i applikasjonen min, så det avhenger av hvilket språk du skriver i og sikkert mange andre ting.

Kort fortalt gjorde jeg det sånn at hvis jeg forsøkte å sette inn i en tabell (table1) som hadde en kolonne (col1) som skulle samsvare med en kolonne (col2) i en annen tabell (table2) gjorde jeg først en spørring der jeg sjekket om verdien i col1 fantes i col 2:

SELECT col1

FROM table1, table2

WHERE col1 = col2;

Dersom det returnerer ett treff lar du innsettingen gjennomføres, hvis ikke avbryter du den med en feilmelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...