Gå til innhold

Noe plagsom hannhund...

Anbefalte innlegg

Bor med noen som har en hannhund. Tror den er 1 år+. Og den er grei nok, bortsett fra at den bjeffer en del. Men men, de jobber med det. (Ikke min hund). Det jeg lurer på, er... Er det noen god måte å få en hund til å slutte å parre seg med beinet ditt? Kan for eksempel leke med den ute, og den er helt fin og kjempe artig en liten stund, og så plutselig er det akkurat som noe sier klikk i hodet på den, og den gjør ikke annet enn å angripe beinet mitt.

Er liksom som at ingenting får den til å stoppe. Svakt nei, høyt nei, bestemt nei, dytte den ned og si nei, løfte den opp og si nei, flippe den bakover så den tryner og si nei, velte den, holde den nede, +++. Men uansett hva jeg gjør, så kommer den tilbake med en gang. Eneste som funker er å gå vekk fra den gjennom en dør eller en port eller noe, og stenge den ute/inne/alt ettersom. Så når man ser den igjen neste gang, så er den tilbake til normalen. Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:p ja... er litt frustrerende :p her er man liksom snill og grei og leker med hunden, og hva får man igjen får det? aj aj aj... hehe.

er ikke et SÅ stort problem liksom, men bare er litt nysgjerrig på om folk har noen metoder liksom. kunne jo alltids sparka den i skrittet eller noe, men føler liksom ikke helt for å være så slem :p

Lenke til kommentar

vel, det er jo en litt drastisk greie da :p og føler liksom ikke helt jeg kan gjøre det når det ikke er min hund :innocent:

også litt usikker på om jeg tørr å nevne det for dem... bikkja er som et barn for dem, hehe

Endret av Tussi_qwerty
Lenke til kommentar

Noen hunder jokker når de er stresset. Du sier jo at du leker med den, så kansje leken er for stressende for hunden? Skjer det samme hvis du ikke leker med den? Hvis du syns dette er et problem ville jeg snakket med eierne. Det er dems ansvar å lære opp hunden til å slutte med det.

Lenke til kommentar

aha. tja, det vet jeg ikke nok om til å si noe om... høres jo litt merkelig ut om jeg får være ærlig... så hvis en hannhund er ute for en fare, noe angriper den eller sånt, og den blir stressa, så begynner den å jokke på den som angriper den? gir jo ikke mening... haha.

Lenke til kommentar
aha. tja, det vet jeg ikke nok om til å si noe om... høres jo litt merkelig ut om jeg får være ærlig... så hvis en hannhund er ute for en fare, noe angriper den eller sånt, og den blir stressa, så begynner den å jokke på den som angriper den? gir jo ikke mening... haha.

Det er jo ikke redsel som får den til å begynne da, heller opphisselse. Det er en ganske ung hund, og hormonene raser nok i kroppen på den som i alle tenåringer :whistle: , og leken får den nok til å ta "litt av"... Tror jeg ville forsøke å stoppe leken litt tidligere og roe ned noe.

Lenke til kommentar

Ja det finnes mange ulike måter å stresse på, alt etter situasjoner. Men hvis dette er lyster eller utprøving av grenser, så er det uansett eierens jobb til å lære hunden at det ikke er ønskelig. Spørs hvor mye tid du selv bruker med hunden. Har du daglig kontakt bør du kansje selv gjøre noe, men da i regi av eierne. Det er ikke bare å røske til en hund som du ikke "kjenner" heller.

Lenke til kommentar

Høres ut som en overslagshandling i forbindelse med stress/opphisselse som de andre har nevnt. Når den begynner sånn ville jeg rett og slett tatt på den et bånd og tråkket på det, slik at den ikke kom til. Det er du nødt til å tråkke på og være konsekvent frem til den slutter å jokke. Etterhvert lærer den at det bare er å gi seg når den tenker de tankene. Fikk min egen til å slutte å hoppe på meg på den måten.

Lenke til kommentar

Som de over sier: Hormoner. Dominerende. Stress. Opphisset.

Trolig ikke redsel, da hadde den ikke oppført seg slik.

Altså en overslagshandling. Nå orker ikke å skrive, derfor limer jeg inn dette:

En hund som har (f.eks) frykt kan reagere på forskjellige måter. Den kan unngå hele situasjonen ved å begynne med noe helt annet eller den kan forsvinne helt. Den kan også reagere aggressivt ved å forsvare seg eller den kali begynne å fryse og skjelve. Avledningsmanøvrer er å gjespe, snuse og strekke seg. Dette kaller man for en overslagshandling.

Mye som kan spille inn...

Høres ut som den er opphisset/overivrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...