Gå til innhold

Intel "Yorkfield" kommer i salg

Anbefalte innlegg

Yorkfield bør vel ha omtrent samme overklokkingspotensiale som Wolfdale. Hot Hardware klarte å overklokke E8500 fra originale 3,16GHz til 4,25 GHz på luftkjøling(!) Men siden Yorkfield har 30W høyere TDP, må man vel til med vannkjøling for å komme opp i lignende hastigheter.

Yorkfield har en til ulempe sammenlignet med E8500. Den har to silisiumbrikker som har hver sin kobling til FSB. Du kan sammenligne det litt med å ha 1 eller 2 minnemoduler per minnebuss. Har man to minnemoduler eller prosessorer på samme buss så blir det større belastning på FSB-kontrolleren i brikkesettet og mer signalrefleksjoner på bussen. Det reduserer stabiliteten litt, som igjen gir lavere maksimale frekvenser på FSB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt forvirret over disse setningene:

Prosessorene blir basert på C1-stepping, som har samme termiske og mekaniske spesifikasjoner som "Wolfdale" (dobbelkjerne).

Leveransen av mer folkelig prisede "Yorkfield"-prosessorer ble derimot utsatt, blant annet fordi Intel fant en feil med bussystemet som måtte løses. Feilen rammet kun systemer som brukte 4-lags PCB-design og ikke de dyrere 6-lags-kortene.

.. spesielt etter å ha lest dette:

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...85&Itemid=1

Jeg regner med at den buggen som snakkes om i linken over er fikset, og at det ikke er noen problemer med å kjøre disse på 4 kjerner? Hvordan kan en dobbeltkjerne ha "mekanisk" samme spesifikasjoner som en quad core?

Lenke til kommentar
Hvordan kan en dobbeltkjerne ha "mekanisk" samme spesifikasjoner som en quad core?

Samme bredde, høyde og lengde på prosessoren og lokket. Samme antall pads, plassert likt, samme mekaniske sokkel-kompatibilitet og samme mekaniske kjøler-kompatibilitet.

Med samme termiske spesifikasjoner tenker de nok på maks-temperatur og ikke på TDP så det er etter min mening uklart skrevet.

Lenke til kommentar
Har man to minnemoduler eller prosessorer på samme buss så blir det større belastning på FSB-kontrolleren i brikkesettet og mer signalrefleksjoner på bussen. Det reduserer stabiliteten litt, som igjen gir lavere maksimale frekvenser på FSB.

Interessant. Men bedre hovedkort, med bedre stabilitet og mulighet for høyere FSB, kompenserer vel kanskje for noe av dette?

Lenke til kommentar
Har man to minnemoduler eller prosessorer på samme buss så blir det større belastning på FSB-kontrolleren i brikkesettet og mer signalrefleksjoner på bussen. Det reduserer stabiliteten litt, som igjen gir lavere maksimale frekvenser på FSB.

Interessant. Men bedre hovedkort, med bedre stabilitet og mulighet for høyere FSB, kompenserer vel kanskje for noe av dette?

Det som vil rette på dette er Nehalem som går bort fra FSB problematikken og bytter den ut med QuickPath.

Lenke til kommentar

Det er egentlig to begrensende faktorer:

- Hovedkortet (Ledningssettet på PCB og FSB-kontrolleren i brikkesett)

- CPU (FSB-kontrolleren på hver av kjernene)

Siden det er CPU som begrenser FSB i dette tilfellet så hjelper det ikke med bedre hovedkort.

Lenke til kommentar

Har sett for meg at disse kommer til norske nettbutikker tidligst i begynnelsen av april, men jeg håper på at de kommer før. Frister med en Q9450 og en Asus Rampage Formula til en ny spillmaskin ja. Da bruker jeg heller den jeg sitter på nå i hjemmestudioet mitt (og hiver en trofast Dell på skraphaugen...).

Lenke til kommentar
Les og lær:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...quad-q9300.html

Quad er ikke nødvendigvis bedre enn duo...

Hverken til clock eller org speed, det spørs hva du bruker prosessoren til....

Duo'ene 8400/8500 kan clockes lengre enn q'ene, samt en e8500 vil i de fleste spill yte bedre enn q9450 (som er en dyrere q cpu)

Ingen tvil om at en (lettere) overklokket E8400 er en konge i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Var det denne observasjonen fra artikkelen du tenkte på? "[..] it is simply impossible to claim that Core 2 Quad Q9300 or Core 2 Duo E8500 win this race."

Det er egentlig to begrensende faktorer:

- Hovedkortet (Ledningssettet på PCB og FSB-kontrolleren i brikkesett)

- CPU (FSB-kontrolleren på hver av kjernene)

Siden det er CPU som begrenser FSB i dette tilfellet så hjelper det ikke med bedre hovedkort.

Nei, men det hjelper antagelig på at hovedkortet er såpass bra at flaskehalsen ikke oppstår der, før prosessoren. Det var det jeg mente.

Xbit Labs sier i artikkelen som DaButcher lenket til, bl.a.:

Numerous overclocking experiments show that the maximum FSB frequency contemporary mainboards can reach when working with quad-core processors and traditional cooling systems is 460-470MHz. That is why the typical overclocking result for Core 2 Quad Q9300 will be around 3.4-3.5GHz. Further frequency increase will be limited by the mainboard and the chipset, but not by the CPU that can definitely do better.

...og:

It is not enough to increase processor Vcore to ensure that it will run stably at high FSB speeds. To ensure stability you need to increase other voltages, too: CPU PLL Voltage, FSB Termination Voltage and NB Voltage.

...samt:

Therefore, it could be really good if the mainboard allows increasing CPU PLL Voltage, FSB Termination Voltage and NB Voltage significantly.

Så det skulle vel bety at et godt hovedkort kan fjerne evt. flaskehals for overklokking av firekjerner, Simen?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver HW.no på førstesiden at disse prosessorene kommer i butikkene til uka, hvis allt tyder på at de ikke gjør det?

Jeg fikk akkurat svar fra Komplett (hvor jeg har en ordre inne), som sa at Mai var mest sansynlig for 8400, 8500 og 9450.

Urk.

e

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som at fsb problemet kanskje ikke blir så stort som tidligere rapportert.

Det er flere som har rapportert fsb 480-500 på X3350 som er Xeon versonen av Q9450.

Link

Hvor finner man denne i Norge?

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvor finner man denne i Norge?

De er ikke lansert ennå. List of future Xeon processors. Lanseringen er ventet i 1. kvartal i år og det er bare 5 dager igjen av så det spørs om forventningen møtes av Intel. Uansett så regner jeg med de kommer omtrent samtidig med Q9300, Q9450 og Q9550.

Du kan be om å bli varslet på epost via prisguiden når de dukker opp i Norge:

X3320

X3350

X3360

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...