Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I de aller aller fleste aviser er det fotografen selv som gjør bildet klart til trykk. Det er bare i store bildebyråer de har egne redigere.

Men det som blir sagt at de ikke velger ut bilde selv stemmer til en viss grad. Sender de ett bilde, er det ganske stor sjanse for at det blir brukt enn hvis de sender 10.

Lenke til kommentar
føler for å ta opp noe litt OT her siden aktiviten er såpass bra. har testet ut demo av lightroom. synes bilde ble klarer og bedre når jeg brukte dette programmet. flere som har samme erfaringer?

har erfart forbedringer ved bruk av LR vs ingenting, men LR vs PS så foretrekker jeg sistnevnte.

 

 

skjønner. har brukt PS mye, men synes det kan være ganske tidkrevende. derfor jeg tenkte å bruke LR litt mer. Har testet det ut mer no, og hentet ned en haug med actions (eller presets om du vil) og det fungerer faktisk kjempebra, og går raskt.!

Lenke til kommentar
I de aller aller fleste aviser er det fotografen selv som gjør bildet klart til trykk. Det er bare i store bildebyråer de har egne redigere.

Men det som blir sagt at de ikke velger ut bilde selv stemmer til en viss grad. Sender de ett bilde, er det ganske stor sjanse for at det blir brukt enn hvis de sender 10.

 

Når jeg leverer bilder til min lille avis gjør jeg bildet NESTEN ferdig til trykk.

 

Det jeg ikke gjør er å

 

beskjære

sette størrelse

 

Leverer vanligvis 5-6 bilder jeg selv har plukket ut fra 50-60, eller om det er fra konsert så leverer jeg 12-15 plukket ut fra 2-300

Lenke til kommentar
ok folkens. imorgen skal jeg opp til eksamen, for å si det sånn. Da skal jeg ta bilder av en sportsklubb i adecco ligaen, som også flere andre av de største avisene følger (ikkje VG og DB dog) jeg skal videre følge alle hjemmekampene

 

Jeg er spent, jeg har brukt masse tid på å se på ka bilder avisene kommer med. Jeg vil som skrevet før fokuserer mye mer på action og dueller, men skal også ta noen typisk avis bilder som stemmning(jubling) osv. Dere får slipe slaktknivene imens, så kommer jeg tilbake med resultatet. Det er 4-5 mnd siden jeg tok fotball, og da hadde jeg nikon D40 og kit objektiv, og viste nada om foto. Så er litt spent.

 

 

Følg med! Enten blir det highway to hell, eller stairway to heaven.

 

Hvordan går det med den eksamenen din? Dersom du skal levere på samme premisser som pressefotografer, så har du overtrådt deadline ganske kraftig..

Lenke til kommentar
ok folkens. imorgen skal jeg opp til eksamen, for å si det sånn. Da skal jeg ta bilder av en sportsklubb i adecco ligaen, som også flere andre av de største avisene følger (ikkje VG og DB dog) jeg skal videre følge alle hjemmekampene

 

Jeg er spent, jeg har brukt masse tid på å se på ka bilder avisene kommer med. Jeg vil som skrevet før fokuserer mye mer på action og dueller, men skal også ta noen typisk avis bilder som stemmning(jubling) osv. Dere får slipe slaktknivene imens, så kommer jeg tilbake med resultatet. Det er 4-5 mnd siden jeg tok fotball, og da hadde jeg nikon D40 og kit objektiv, og viste nada om foto. Så er litt spent.

 

 

Følg med! Enten blir det highway to hell, eller stairway to heaven.

 

Hvordan går det med den eksamenen din? Dersom du skal levere på samme premisser som pressefotografer, så har du overtrådt deadline ganske kraftig..

 

bildene er sendt for lengst, men de har ikkje lagt dem ut på siden. hva i alle dager snakker du om med samme vilkår? Igår var det 5-6 stykker med fotoutstyr og bærbare PCer. de hadde linser store som parabol antenner. og hva endte de opp med?

 

http://fotball.bt.no/bt/article104464.ece

 

 

Om folk bryr seg, så ligger en haug av mine bilder her. Jeg er fremdeles for slepphendt når jeg gir bilder videre, men tør påstå at noen av mine bilder er på høyde med de 5 stykker klarte å samle sammen.

 

jeg er fullstendig klar over at enkelte av disse har fokus problemmer, og det må eg bare jobbe mye mer med, men et par har vel feel og action preg? Slakt i vei.

 

PS. bildene ble lagt ut igår.

 

http://picasaweb.google.no/akleppesto/LVhamHNefoss

Lenke til kommentar

Det bildet er vel tatt utendørs?

 

beklager feil postet bilde. det riktige skal være her.

 

http://fotball.bt.no/forstediv/article104505.ece

 

neste kamp skal jeg kun legge ut 3-5 bilder. og så raskt som overhode mulig etter kamp, selv om jeg er bussmennske og det tar sable lang tid hjem etter kamp.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
Syns ikke BT imponerte, men fant bare et bilde jeg syns var bra hos deg og det var nummer 10. De andre bar preg av for lang lukkertid og veldig merkelige farger.

 

vel. veldig lang lukketid? jeg brukte mye tid med å prøve å få stilt det inn. brukte 1/200 for det meste, særlig når jeg brukte 200mm. Fargebalansen satt jeg mest på auto. ja, du hærte riktig. ikkje noe RAW.

 

prøvde også med kortere lukketid, men da fikk jeg fokus problemmer. ISO ble satt til 1600. hadde den på manuell. og brukte mye stativ-

 

kom gjerne med innspill til ander innstillinger, men sant og si så er det en satans utfordring å ta sportsbilder innendørs. selv med F2,8....

 

takk gud for at 1 falt i smak.!! :-)

 

neste gang har jeg bestemt meg for å kun sette fokus på duell spill. mål og skudd er kjedelig i mine øyner.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar
Syns ikke BT imponerte, men fant bare et bilde jeg syns var bra hos deg og det var nummer 10. De andre bar preg av for lang lukkertid og veldig merkelige farger.

 

skal fixe opp fargene i LR. ser at jeg nok bør fixe skjermen, for bildene ser slett ikkje lik ut de som er lagt ut, og de som ligger på PCen.

Lenke til kommentar
Vet du forskjellen på AdobeRGB og sRGB?

 

hei. nei, ikkje veldig godt. om du gidd, så forklar meg gjerne hvorfor dette er smart å lære seg. jeg er her for å lære og bli best mulig. la gå at jeg har en frisk stil, og jeg overdriver ofte, men jeg mener at aviser som jeg har refert til, ikkje lever opp til yrkestoltheten sin.

 

jur.

 

Det kan godt stemme på akkurat det bilde, sjekket du? men de fleste ble nok tatt med 1600, og 1/200.

 

For å si litt om fokus, og kordan eg stilte det inn. eg har nikon D80. eg satt i menyen til dymanisk, for å få flere fokuspunkter, og kjørte på følgefokus. men må eg bare regne med at mange bilder går i dass p.g.a dårlig fokus? eller er det bare trening og atter trening?

 

er la merke til at den ene avisfotografen så ut til å låse fokus på faste steder flere ganger, kanskje noe jeg også bør vudere.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

For å gjøre det kort:

AdobeRGB er en fargeprofil som er laget for å være mest mulig korrekt i henhold til trykk, mens sRGB har mye bredere fargespekter.

Bilder som skal på web bør være sRGB, for AdobeRGB bilder blir blasse på nettet.

Photoshop o.l kan bytte fargeprofil på bilder

Lenke til kommentar

Så på bilde 10, som jeg syns var forholdsvis greit.

 

Nå vet ikke jeg hvilket objektiv du bruker, men jeg har så og si aldri problemer med fokus med mitt teleobjektiv som du kan se i signaturen.

Jeg for min del bruker nesten konstant det midterste fokuspunktet, og bare det. Mister jeg et bilde pga det ikke er i midten får det bare gå greit.

Om du bør regne med at så mange av bildene blir dårlig kan jeg ikke svare deg på, da jeg ikke har problemer med det.

 

Syns det høres rart ut at en av fotografene låste fokus et sted, men det er vel noe han har funnet ut at funker da.

Lenke til kommentar
Men forskjellen er langt mindre enn mange tror.

Åpne ett fargerikt AdobeRGB bilde i photoshop og konverter det til sRGB så ser du at forskjellen er STOR.

 

Kanskje vi har forskjellige definisjoner på stor forskjell i farge, men det er ikke akkuratt vanskelig å se forskjellen

 

Edit: Leif

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Så på bilde 10, som jeg syns var forholdsvis greit.

 

Nå vet ikke jeg hvilket objektiv du bruker, men jeg har så og si aldri problemer med fokus med mitt teleobjektiv som du kan se i signaturen.

Jeg for min del bruker nesten konstant det midterste fokuspunktet, og bare det. Mister jeg et bilde pga det ikke er i midten får det bare gå greit.

Om du bør regne med at så mange av bildene blir dårlig kan jeg ikke svare deg på, da jeg ikke har problemer med det.

 

Syns det høres rart ut at en av fotografene låste fokus et sted, men det er vel noe han har funnet ut at funker da.

 

 

takk. godt fokus er nummer 1 på min liste. har mistet masse gode sport og konsertbilder på dette, selv om jeg har skrevet om focus magic, som kan rette opp endel, tar det mye tid å gjøre dette på mange bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...