Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Snakk om å tilte spillefeltet i egen favør. Er du interessert i å sammenligne dine sportsbilder med hva proffene får til kunne du jo ha bladd litt i Sports Illustrated. Du valgte Askøyværingen (!). Hvis du vil sammenligne konsertfoto finnes det nok av musikkblader å velge mellom. Du rakker også ned på fuglefoto - tatt i betraktning dine egne forsøk på grenen er det forståelig - men om du vil se hva proffer kan få til hva angår fuglefoto er National Geograpic ikke langt unna, eventuelt fikk du kanskje med deg utstillingen til Steve Bloom på Rådhusplassen i fjor.

 

Men at du velger et par tilfeldige illustrasjonsfoto fra nettavisene til Askøyværingen og BA for å vise at 'du kan bedre' gjør det vanskelig å tro at det du egentlig ønsker er reelle sammenligninger mellom hva proffer kan få til og hva du selv presterer.

 

http://sportsillustrated.cnn.com/

http://www.nationalgeographic.com/

http://www.stevebloom.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snakk om å tilte spillefeltet i egen favør. Er du interessert i å sammenligne dine sportsbilder med hva proffene får til kunne du jo ha bladd litt i Sports Illustrated. Du valgte Askøyværingen (!). Hvis du vil sammenligne konsertfoto finnes det nok av musikkblader å velge mellom. Du rakker også ned på fuglefoto - tatt i betraktning dine egne forsøk på grenen er det forståelig - men om du vil se hva proffer kan få til hva angår fuglefoto er National Geograpic ikke langt unna, eventuelt fikk du kanskje med deg utstillingen til Steve Bloom på Rådhusplassen i fjor.

 

Men at du velger et par tilfeldige illustrasjonsfoto fra nettavisene til Askøyværingen og BA for å vise at 'du kan bedre' gjør det vanskelig å tro at det du egentlig ønsker er reelle sammenligninger mellom hva proffer kan få til og hva du selv presterer.

 

http://sportsillustrated.cnn.com/

http://www.nationalgeographic.com/

http://www.stevebloom.com/

 

fugle foto testet jeg en gang. men disse bildene er uansett hvem som tar dem så inni helvete. det samme gjelder landskap, bortsett fra noen veldig få jeg har sett av en kar her inne. Og grunnen til at de er bra, er at de tatt med vidvinkel linse. en linse jeg etter å ha sett hans bilder, åpnet lommeboken, og kjøpte. neste objektiv er 70-200 f,28

Lenke til kommentar
Og grunnen til at de er bra, er at de tatt med vidvinkel linse

 

Feil. Det er ikke utstyret som skaper fotografiet. Det er fotografen. En proff med kompaktkamera kan slå fletta av en amatør med speilrefleks any day. Vil du ha den forklart, spørr, så skal jeg begrunne den bedre.

 

Mener du alvorlig at du -med dine 8 mnd- kan ta tilsvarende bilder som en proff dersom du har identisk utstyr? Mulig, men svært lite sannsynelig. Aksjetrading, dersom du vil bli tatt seriøst på dette forumet burde du jekke deg et hakk ned.

 

Utblåsning over.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

Som nevnt er jeg deskjournalist, og det er vi som jobber på desken (spesielt sjefen sjøl) som bestemmer hva og hvordan det kommer på trykk, ikke fotografen som sender oss en mail med bildene sine. Av og til ber vi om rawfilen, hvis vi ikke er fornøyd. I vårt magasin blir fotografen fornøyd, fordi vi er et kulørt månedsmagasin der designet er veldig viktig. I en dagsavis er det helt annerledes, jeg har selv vært både fotograf og journalist for diverse dagsaviser rundt i Norge.

 

PS: Få, om noen, har lagt hodet sitt mer lagelig til hogg på bildekritikken enn meg. Det er bare å bruke søkefunksjonen til forumet for å finne bilder jeg har tatt. Bildene som det linkes til i sig'en min er typiske for PMnormal, hvis det interesserer deg. Ikke noen pressebilder, men jeg er da også en skrivende person som tar "kunstbilder" på fritiden. Likevel vil du finne en god del reportasjebilder i bildekritikken, blant annet fra mine reiser til Roma og Kampala. Jeg har noen Romabilder på min kompis kaks hjemmeside, kak.net. De er litt ukritisk valgt, fordi det er feriebilder på en kompisside.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Som nevnt er jeg deskjournalist, og det er vi som jobber på desken (spesielt sjefen sjøl) som bestemmer hva og hvordan det kommer på trykk, ikke fotografen som sender oss en mail med bildene sine. Av og til ber vi om rawfilen, hvis vi ikke er fornøyd. I vårt magasin blir fotografen fornøyd, fordi vi er et kulørt månedsmagasin der designet er veldig viktig. I en dagsavis er det helt annerledes, jeg har selv vært både fotograf og journalist for diverse dagsaviser rundt i Norge.

 

PS: Få, om noen, har lagt hodet sitt mer lagelig til hogg på bildekritikken enn meg. Det er bare å bruke søkefunksjonen til forumet for å finne bilder jeg har tatt. Bildene som det linkes til i sig'en min er typiske for PMnormal, hvis det interesserer deg. Ikke noen pressebilder, men jeg er da også en skrivende person som tar "kunstbilder" på fritiden. Likevel vil du finne en god del reportasjebilder i bildekritikken, blant annet fra mine reiser til Roma og Kampala. Jeg har noen Romabilder på min kompis kaks hjemmeside, kak.net. De er litt ukritisk valgt, fordi det er feriebilder på en kompisside.

ro ro til fiskeskjær. Ka heter bladet du jobber for? Ka er du redd for? Skrik det ut om du vil ha noe troverdighet igjen.

 

Takk :-D

Lenke til kommentar
ro ro til fiskeskjær. Ka heter bladet du jobber for? Ka er du redd for? Skrik det ut om du vil ha noe troverdighet igjen.

 

Takk :-D

Jeg har ikke til hensikt å gå ut med navn og adresse, av den enkle grunn at jeg ønsker litt anonymitet. Det finnes flere her som kjenner min identitet, men jeg forstår ikke hvilken nytte noen skulle ha av å vite slik. Kan du forklare hvorfor det skulle oppklare noe som helst at du og andre vet mitt navn, og hvilket magasin jeg jobber for?

Lenke til kommentar
ro ro til fiskeskjær. Ka heter bladet du jobber for? Ka er du redd for? Skrik det ut om du vil ha noe troverdighet igjen.

 

Takk :-D

Jeg har ikke til hensikt å gå ut med navn og adresse, av den enkle grunn at jeg ønsker litt anonymitet. Det finnes flere her som kjenner min identitet, men jeg forstår ikke hvilken nytte noen skulle ha av å vite slik. Kan du forklare hvorfor det skulle oppklare noe som helst at du og andre vet mitt navn, og hvilket magasin jeg jobber for?

 

ja, det kan jeg. Fordi du selv trakk det på banen. Og siden du har såpass ryggrad som du selv sier, er vel ikkje dette noe problem? Drar du noe inn i en debatt, for du jaggu si alt. Det er mitt siste ord til deg.Flere andre enn meg som reagerte på dette også.

Lenke til kommentar
ro ro til fiskeskjær. Ka heter bladet du jobber for? Ka er du redd for? Skrik det ut om du vil ha noe troverdighet igjen.

 

Takk :-D

 

Denne unge herremannen er her for å trolle, provosere, lage mitt bølger mener nå jeg.

 

Men, ad magasinet, vil en moderator fjerne navnet så fort det blir lagt ut. Det er heller ikke særlig sannsynlig at alle og enhver vil legge ut hva arbeidsplassen sin heter. Dersom du er interessert i å se på bildene til PMnormal, kan du gå på linkene han la ut. Men jeg har til gode å forstå hva for ballast det har for denne diskusjonen.

 

Edit: litt for treg der.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

I og med at det har forekommet både trolling og trakassering av medlemmer her på forumet så er det greiest at vi alle er anonyme. Jeg vil helst slippe å få min postkasse, mail og jobbmail fylt av brev fra såre aksjemeglere som føler at jeg er en slem mann. Her kan jeg skrive det jeg mener uten at det står med signatur: PMnormal, journalist i Tique, for eksempel.

 

Som jeg har nevnt er jeg ikke pressefotograf, selv om jeg har virket som pressefotograf for 20 år siden. Jeg er en uprofesjonell kunstfotograf som koser seg med hobbyen min. Ingen av mine bilder vil kaste mer lys over situasjonen, siden jeg synes det er kjedelig å ta dokumentasjonsbilder av den typen du ser i aviser.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
ro ro til fiskeskjær. Ka heter bladet du jobber for? Ka er du redd for? Skrik det ut om du vil ha noe troverdighet igjen.

Kan du forklare hvorfor det skulle oppklare noe som helst at du og andre vet mitt navn, og hvilket magasin jeg jobber for?

Jeg har ikke tenkt å blande meg inn i denne usedvanlig tøvete "debatten", men vil bare tilføye at det å på Internett snakke om hvor man jobber generelt sett er en svært dårlig idé. Jeg jobber med sikkerhet i en større virksomhet, og vår utvetydige anbefaling til de ansatte er aldri å avsløre hvor de jobber.

Lenke til kommentar

Mitt bidrag til tråden:

http://www.photocritique.net/g/phtg?xx+AXELTRADING

http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=287199

 

PMNormal har ingen som helst grunn for å si hvor han jobber. Han har kun prøvd å forklare hvordan det faktisk blir jobbet i en desk. Spør du meg virker det som om aksjetrading føler seg trengt opp i et hjørne og prøver desperat å finne en vei ut. Dette har han vel nesten klart også ved å skifte helt fokus for diskusjonen.

 

Denne tråden burde blitt slettet, glemt og fortrengt herfra og inn i evigheten.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Mitt bidrag til tråden:

http://www.photocritique.net/g/phtg?xx+AXELTRADING

http://www.photosig.com/go/users/userphotos?id=287199

 

PMNormal har ingen som helst grunn for å si hvor han jobber. Han har kun prøvd å forklare hvordan det faktisk blir jobbet i en desk. Spør du meg virker det som om aksjetrading føler seg trengt opp i et hjørne og prøver desperat å finne en vei ut. Dette har han vel nesten klart også ved å skifte helt fokus for diskusjonen.

 

Denne tråden burde blitt slettet, glemt og fortrengt herfra og inn i evigheten.

 

Mvh,

Beej80

 

nei, føler ikkje særlig med press dessverre. å Sende Private meldinger til noen få, der han han oppgir hvor han jobber, er jo direkte menigløst. Merkelig at 2500 treff er på denne tråden, når den er meningløs. Lykke til til andre med å skape like stort engasjement.

 

Men jeg gidd ikkje diskutere akkurat dette mer, før navnet på bladet kommer frem. Jeg skal fortsette å poste bilder fra de godt betalte fotografene som gjør slett arbeid. STOL PÅ DET!

Lenke til kommentar
nei, føler ikkje særlig med press dessverre. å Sende Private meldinger til noen få, der han han oppgir hvor han jobber, er jo direkte menigløst. Merkelig at 2500 treff er på denne tråden, når den er meningløs. Lykke til til andre med å skape like stort engasjement.

 

Men jeg gidd ikkje diskutere akkurat dette mer, før navnet på bladet kommer frem. Jeg skal fortsette å poste bilder fra de godt betalte fotografene som gjør slett arbeid. STOL PÅ DET!

 

Hvorfor i helvete er du så besatt av å finne ut i hvilket blad PMnormal jobber? Det er jo totalt irrelevant i denne tråden.

 

Grunnen til at denne tråden får mange treff har ingenting med engasjement og gjøre. Vi synes bare det er gøy og se en person drite seg så loddrett ut, underholding rett og slett. :fun:

Lenke til kommentar

Jeg sender både pm og mail, samt prater med på telefonen og møter på akam-treff de vennene jeg har her på forumet. Det blir sikkert enda flere med tiden. Hvorfor jeg ikke kan være mer personlig med mine venner enn med deg er for meg totalt uforståelig.

 

Jeg for min del synes tråden burde stenges og settes som sticky til skrekk og advarsel over hvordan hoverende og sykelig høye selvbilder kan trekkes ned her på forumet. Jantelov? Mulig det, men slik er det det fungerer her på bruket. Min arbeidsgiver ville neppe blitt glad for at jeg blir trukket inn i debatter i egenskap av å være journalist der. Det er som sagt en veldig dårlig idé å gå ut med full identitet på nettet. Her på forumet har det vært noen tilfeller av postkasse-trakasering, noe som enkelt grunnet systemet her kan overføres til privat mail. Da treffer den også jobbmailen min, og adm blir rykende forbannet på meg. Våkn opp og bli voksen. Ta nå den fordømte eksamenen på BI som du higer etter, og kom deg ut i en skikkelig jobb. Nok er nok, og du har spydd nok gift til å bli tatt på alvor lenger.

Lenke til kommentar
fugle foto testet jeg en gang. men disse bildene er uansett hvem som tar dem så inni helvete.

 

Den skjønte jeg ikke. Tror du mangler noen ord i den setningen.

 

Og grunnen til at de er bra, er at de tatt med vidvinkel linse.

 

Hehehe...

 

en linse jeg etter å ha sett hans bilder, åpnet lommeboken, og kjøpte. neste objektiv er 70-200 f,28

 

fy faen jeg skulle drevet fotobutikk og satsa på at det finnes mange som deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...