Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Jeg jobber på desken i et av norges største månedsmagasiner (386.000 lesere i mnd), og kan i alle fall hevde at samtlige fotografer som jobber for oss er langt bedre enn det du har prestert til nå. De gjør også feil på noen jobber, men de er jevne i det store og hele. Jeg snakker nå om proffe frilansere som også jobber med nyheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner det på større Narvesen-filialer, ja. De fleste leserene er dog abonenter og utgjør rundt 90.000 eksemplarer i mnd, og stadig økende. Vi har vunnet fagpresseprisen få år tilbake, og vi vant en viktig og profilert pris i fjor også. Lykke til, men ikke avslør det i full åpenhet. Send din konklusjon på PM så skal jeg enten bekrefte eller avkrefte i pm til deg.

Lenke til kommentar
Du finner det på større Narvesen-filialer, ja. De fleste leserene er dog abonenter og utgjør rundt 90.000 eksemplarer i mnd, og stadig økende. Vi har vunnet fagpresseprisen få år tilbake, og vi vant en viktig og profilert pris i fjor også. Lykke til, men ikke avslør det i full åpenhet. Send din konklusjon på PM så skal jeg enten bekrefte eller avkrefte i pm til deg.

 

fint at dine proffe venner er bedre enn meg. Jeg har jo ikkje holdt det gående i 1 år enno. Men er ikkje redd for å sette andre til veggs for den del.

 

Hva med å ha baller nok til å legge ut egne bilder og si hva bladet heter?

Lenke til kommentar
Hva med å ha baller nok til å legge ut egne bilder og si hva bladet heter?

Nå er vel reglene til Akam slik at PMnormal ikke kan si hva bladet heter. Og han har da sagt mange bilder i bildekritikken som viser at han er fullt ut kapabel til å ta gode bilder; ihvertfall i mine øyne.

 

Men nå er det vel slik at lokalavisene e ikke allergiske mot gode bilder; så hvis du tar bedre bilder enn det dagens fotograf gjør; hvorfor ikke prøv å selge dine bilder til avisen, eller få deltids-jobb som fotograf for dem?

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
studio har eg nettopp begynt med. sport og konsert derimot er jeg ikkje redd for å finne frem bilder, jeg mer enn gjerne går til krig mot godt lønnete slaurpakk(les dårlige avis fotografer)

 

Det er vel på dette tidspunktet man bør putte pengene der kjeften er, som det heter på god bastardnorsk. Bla opp eksemplene!

Lenke til kommentar
studio har eg nettopp begynt med. sport og konsert derimot er jeg ikkje redd for å finne frem bilder, jeg mer enn gjerne går til krig mot godt lønnete slaurpakk(les dårlige avis fotografer)

 

Det er vel på dette tidspunktet man bør putte pengene der kjeften er, som det heter på god bastardnorsk. Bla opp eksemplene!

 

Støttes. Greit nok at du har god selvtillit, men når du underkjenner den flotte jobben svært mange pressefotografer gjør hver dag, da bør du virkelig ha noe å fare med rent faglig sett.

Lenke til kommentar
fint at dine proffe venner er bedre enn meg. Jeg har jo ikkje holdt det gående i 1 år enno. Men er ikkje redd for å sette andre til veggs for den del.

 

Hva med å ha baller nok til å legge ut egne bilder og si hva bladet heter?

 

Hva gjør du med bildene dine? Eller hva jobber du som? Burde jo glatt få deg en jobb i et av landets største aviser når du er såpass flink. Gode penger og hente der vet du! :)

Lenke til kommentar

Jeg gir bildene mine 100% gratis til sportsklubber (lavere divisjoner) og fattige band. 100% fritt. Hvorfor spør du? Får masse feedback, og lærer masse av det.

 

Fint at flere håper at mr magasin kommer med navn. Jeg har lagt hode mitt på blokken, og forventer at også du kommer opp med ting, som vi andre kan sjekke!!. Ellers er debatten ganske meningløs.

 

Tar du utfordringen eller?

Lenke til kommentar

Aksjetrading, tror du kvaliteten på denne tråden blir bedre av at du forandrer den til en "min tiss er større enn din tiss" -tråd? Det er strengt tatt ikke pmnormal som har hevdet at han gjør en bedre jobb enn mange avisfotografer. Det er du, og da forventer vi at du beviser dette.

 

At sportsklubber og band blir glade for å få bildene dine gratis er jo fint, men det betyr ikke at bildene er gode. Dersom jeg er sulten kan jeg bli glad om jeg får en pølse gratis på Narvesen, men det betyr jo ikke at pølsa er så fantastisk godt.

 

Jeg skjønner at du er ny på forumet. Da kan det være lurt å lære seg litt om etiketten som gjelder før du gjør deg til uvenn med brukerne her. Det har vi sett alt for mange ganger før.

Lenke til kommentar

Aksjetrading, som _ART_ påpeker, hvorfor ble det til at du setter forumbrukere til veggs når du ville ha diskusjon rundt proffotografer?

 

Akkurat nå er jeg på ferie på hjemstedet (stor småby på østlandet), og leser hver dag i lokalavisa. Tenker at "det bildet kunne jeg tatt bedre". Men faktum er at dersom du ser gjennom samtlige bilder denne fotografen og jeg har tatt, vil du se blandt mine bilder at de fleste er "fyllstoff" mellom de enkelte blinkskuddene. Mens fotografen vil ha en jevn god kvalitet. Dersom jeg og fotografen blir sendt ut med "ta bilder av det-og-det, kom tilbake om 10 minutter", vil nok også fotografen komme seg gjennom på en bedre måte.

 

Aksjetrading, jeg har holdt på noen år, og synes jeg har hatt en jevn og god progresjon. Men å utfordre folk, det holder jeg meg for god til å gjøre (selv om det kan være raskeste måten å lære seg ydmykhet)..

Lenke til kommentar
Aksjetrading, som _ART_ påpeker, hvorfor ble det til at du setter forumbrukere til veggs når du ville ha diskusjon rundt proffotografer?

 

Akkurat nå er jeg på ferie på hjemstedet (stor småby på østlandet), og leser hver dag i lokalavisa. Tenker at "det bildet kunne jeg tatt bedre". Men faktum er at dersom du ser gjennom samtlige bilder denne fotografen og jeg har tatt, vil du se blandt mine bilder at de fleste er "fyllstoff" mellom de enkelte blinkskuddene. Mens fotografen vil ha en jevn god kvalitet. Dersom jeg og fotografen blir sendt ut med "ta bilder av det-og-det, kom tilbake om 10 minutter", vil nok også fotografen komme seg gjennom på en bedre måte.

 

Aksjetrading, jeg har holdt på noen år, og synes jeg har hatt en jevn og god progresjon. Men å utfordre folk, det holder jeg meg for god til å gjøre (selv om det kan være raskeste måten å lære seg ydmykhet)..

 

jeg venter i spenning på å høre ka magasinet heter. ydmykhet kan dere ha for dere selv. Det kommer man ingen vei med :-)

 

 

 

Aksjetrading, som _ART_ påpeker, hvorfor ble det til at du setter forumbrukere til veggs når du ville ha diskusjon rundt proffotografer?

 

Akkurat nå er jeg på ferie på hjemstedet (stor småby på østlandet), og leser hver dag i lokalavisa. Tenker at "det bildet kunne jeg tatt bedre". Men faktum er at dersom du ser gjennom samtlige bilder denne fotografen og jeg har tatt, vil du se blandt mine bilder at de fleste er "fyllstoff" mellom de enkelte blinkskuddene. Mens fotografen vil ha en jevn god kvalitet. Dersom jeg og fotografen blir sendt ut med "ta bilder av det-og-det, kom tilbake om 10 minutter", vil nok også fotografen komme seg gjennom på en bedre måte.

 

Aksjetrading, jeg har holdt på noen år, og synes jeg har hatt en jevn og god progresjon. Men å utfordre folk, det holder jeg meg for god til å gjøre (selv om det kan være raskeste måten å lære seg ydmykhet)..

 

 

deg om det. jeg har også bilder lagt ut på diverse fora i USA. Har fått delvis veldig god feedback der og. Aventer å poste link til jeg får vite hva magasinet heter :-) Jeg er ikkje redd for å legge hele hode på blokken.

Lenke til kommentar
Aksjetrading, tror du kvaliteten på denne tråden blir bedre av at du forandrer den til en "min tiss er større enn din tiss" -tråd? Det er strengt tatt ikke pmnormal som har hevdet at han gjør en bedre jobb enn mange avisfotografer. Det er du, og da forventer vi at du beviser dette.

 

At sportsklubber og band blir glade for å få bildene dine gratis er jo fint, men det betyr ikke at bildene er gode. Dersom jeg er sulten kan jeg bli glad om jeg får en pølse gratis på Narvesen, men det betyr jo ikke at pølsa er så fantastisk godt.

 

Jeg skjønner at du er ny på forumet. Da kan det være lurt å lære seg litt om etiketten som gjelder før du gjør deg til uvenn med brukerne her. Det har vi sett alt for mange ganger før.

 

 

du har rett. men han nevner at han er storkar som driver et stort magasin. Da er det bare rett og rimelig og si hva det heter, sånn at vi andre kan se ka de driver med, og leverer.

Lenke til kommentar
Jeg gir bildene mine 100% gratis til sportsklubber (lavere divisjoner) og fattige band. 100% fritt. Hvorfor spør du? Får masse feedback, og lærer masse av det.

 

Ok, skjønner. Så du er flink nok til og få godt betalt for bildene dine, du bare velger og gi de bort gratis heller. Så edelt av deg.

Lenke til kommentar

Tvert i mot, ydmykhet kommer du veldig langt med. Selv om det for all del er bra med pågangsmot og selvtillit. Men dette blir off topic.

 

Grunnen til at forumbrukeren ikke kan skrive navnet, er på grunn av forumregler. Du kommer ikke til å få svar på det her i det åpne forumet. Du kan sende han en pm å spørre.

 

Trådstarter, kan du holde fokuset på diskusjonen. Det virker som om du trekker deg litt vekk fra dine egne poeng her.

Lenke til kommentar

Storkar fordi han jobber på desken i et magasin? Vet du i det hele tatt hva det å jobbe på desken innebærer? Du bør få foreldrene dine til å lære deg litt om ydmykhet. Denne tråden er et prakteksempel på hvordan mangel på dette kan ødelegge for deg.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle som tar tilfeldige bilder av ting som skjer, og som slumper til å få et blinkskudd som de føler skinner i forhold til det de ser på trykk, å høre radiodokumentaren "Det finnes ikke paparazzi i Norge". Der får en et innblikk i hva det vil si å være proff fotograf (frilanser). Det er et slit, og ikke en jobb jeg kunne tenke meg.

 

For meg, og sikkert for de fleste her, er fotografering en overskuddsaktivitet. Å leve av å fotografere er en helt annen hverdag. Nei, takke meg til å være en forholdsvis glad amatør.

 

Å rakke ned på fotografer fordi en selv tar bilder en er godt fornøyd med, er som å rakke ned på fiskerne fordi en har fått en stor fisk eller politiet fordi en følger med på CSI og aner hvem skurken er før detektivene forstår det.

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/245589

 

Eitp.

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Storkar fordi han jobber på desken i et magasin? Vet du i det hele tatt hva det å jobbe på desken innebærer?

Trådstarter viser helt tydelig at han ikke har den fjerneste peiling på hvordan bilder plukkes ut både til nett og avis. Fotografen selv har som regel minimal - hvis noen - innvirkning på den prosessen.

 

Tenker han hadde fått bakoversveis hvis han hadde levert 7-8 bilder til en artikkel og desken hadde plukket ut et av de 'dårligste' og i tillegg croppet det ned til et format som ikke var egnet i det hele tatt i forhold til den originale komposisjonen for å få det til å passe på nettsiden. Når layoutverktøyet til nettsiden i tillegg hadde dratt ned jpg-kvaliteten betydelig (slik de fleste slike systemer gjør automatisk) med tilhørende reduksjon i bildekvalitet så det ser crap ut i forhold til originalen så hadde nok han vært gråten nær ;)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Du finner det på større Narvesen-filialer, ja. De fleste leserene er dog abonenter og utgjør rundt 90.000 eksemplarer i mnd, og stadig økende. Vi har vunnet fagpresseprisen få år tilbake, og vi vant en viktig og profilert pris i fjor også. Lykke til, men ikke avslør det i full åpenhet. Send din konklusjon på PM så skal jeg enten bekrefte eller avkrefte i pm til deg.

 

fint at dine proffe venner er bedre enn meg. Jeg har jo ikkje holdt det gående i 1 år enno. Men er ikkje redd for å sette andre til veggs for den del.

 

Hva med å ha baller nok til å legge ut egne bilder og si hva bladet heter?

 

Kikket litt på Diverse tråder du har startet her på akam. Du har holdt på med foto i ca 8 måneder, stemmer ikke det?

 

Du finner eksempler på avisbilder som ikke er gode nok og prøver å få frem at hobbyfotografer er bedre en norske pressefotografer. "godt lønnete slaurpakk" var det ikke det du kalte dem. Manglende ydmykhet i kombinasjon med for store baller vil jeg kalle det!! Ingen blir så god i noe som helst på 8 måneder at man kan stille de som har mange års arbeidserfaring til veggs. Jeg har et kvart århundre bak meg i arbeidslivet og har sett mange nybegynnere komme. De som er litt ydmyk og og prøver å ta lærdom av andres erfaringer blir som regel svært flinke i faget. Mens den kategorien som er selvutnevnte verdensmestre og kan alt fra første dag blir aldri flinke, eller i beste fall middelmådige. Dette er ingen påstand, det er min erfaring.

 

Jeg må pressisere at jeg også er hobbyfotograf, så jeg føler ikke krenket av din fremstilling av pressefotografer. Men jeg deler ikke din oppfatning i denne saken og tror ikke jeg skriver mer nå:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...