Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En vakker dag sitter han kanskje i sofaen heme som prisbelønt sportsfotograf og flirer av hele greien ;)

Det ender ofte slik med oss som arbeider i kreative yrker at vi må ta selvkritikk og være litt flau over våre tidligere meninger og holdninger. Det har jeg opplevde, og sikkert de fleste andre også.

Lenke til kommentar
En vakker dag sitter han kanskje i sofaen heme som prisbelønt sportsfotograf og flirer av hele greien ;)

Det ender ofte slik med oss som arbeider i kreative yrker at vi må ta selvkritikk og være litt flau over våre tidligere meninger og holdninger. Det har jeg opplevde, og sikkert de fleste andre også.

 

Kjenner meg så alt for godt igjen der ja :blush:

Lenke til kommentar

PM.

 

Jeg føler ikkje du har forstått ka eg egentlig driver med. Men takk for at du tar mitt parti delvis.

 

Mitt hovedmål er å vise at de såkaldte proffe fotografene ikkje i all for stor grad fortjener å bli kaldt proffe, og at de ofte leverer møkk. Det har jeg en sessong på å vise. Og jeg har muligens tatt vann over hode, men skal i alle fall eg lære meg noe, så trenger eg press.

 

Og til dere som snakker om elektriker eller aksjetrading? Ka har det med saken å gjøre?

 

Aksjer har vært min en meget god biinntekt i snart 10 år, og vil fortsette å være det til evig tid. Har vært gjennom så inni helvete mye, at det føler eg meg trygg på.

 

men jeg er ikkje her for å snakke om elektro eller aksjer. Vil dere ta dette, kan vi ta det på privatemelding, skal mer enn gjerne lære fra meg litt.

Lenke til kommentar

Jo da, jeg forstår godt hva du mener. Jeg har også sett det tusen ganger før, og sett folk tryne og angre på slike utspill 998 ganger. Det er nok heller du som ikke forstår hvordan et liv som pressefotograf fungerer, og at det faktisk er en del av jobbens natur å levere ganske mye venstrehåndsarbeid pr gullkorn. Det forstår du nok når du har fotografert noen år lenger enn det du har nå. Nå er du litt preget av å ikke ha evne til å sette deg inn i virkeligheten som pressefotografene lever i. Ikke uvanlig for en nybegynner som i utgangspunktet har høy selvtillit, for det mangler du i alle fall ikke.

 

Hadde du fått en timeplan som er helt lik den en Dagblad-fotograf har, og fulgte han på jobb uten at du hadde lov til å kopiere noe som helst av det han/hun gjorde (dvs at han/hun var usynlig for deg), ville jeg våget å vedde min nye 28mm på at du hadde tapt tvekampen hands down. Sorry, men slik er det nok. Det farligste som finnes for en underdog må vel være å undervurdere sin mer erfarne konkurrent.

Lenke til kommentar

har vært hjemme i ca 50 min no. kampen var ferdig kl 2010, men siden jeg tar 2 busser, tar det dessverre mye tid. synes fargene i alle fall var bedre, selv om dette er rask redigering i raw.

det tok faktisk endel tid å få redigert dette, og fjerne støy fordi isoen ble satt så høy + legge til navnet mitt

 

jeg poster 2 bilder her, og resten ligger på hjemmesiden min som jeg har postet under. (her ligger også bilder som kun er ment for klubben)

 

Jeg er ikkje stor fornøyd med dagens bilder, men mener at et par fint holder avistandard.

 

Så dere får stemme på ka som er best. avisene eller mitt. skal poste linkene når de kommer opp til deres arbeid.

 

 

ellers må jeg bite i meg hets av raw. hadde ikkje hatt sjans til å ta denne WH uten.

 

og når jeg får et scop, og kommer i snakk med en av norges rikeste menn, klarer å få han til å ta på seg en drakt til hjemmelaget, hva skjer da??

 

joda, da har jeg glemt å bytte innstilluinger fra ute til inne, og blitzen går tom for batteri, noe jeg oppdager etterpå. så her redddet også raw meg kraftig, for ellers hadde disse bildene gått i dass. bilde av han er lagt ut på hjemmesiden også.

 

om folk ikkje vet kem han er og ka han står for, så er han en mann som i følge kapital har gitt 100vis av millioner til idrett og forskning. og han var utrolig hyggelig, og vi snakket sikkert sammen i +10 min.

 

 

så lagt er dette alt avisene har lagt ut

http://fotball.bt.no/forstediv/article106854.ece

http://www.ba.no/sport/fotball/1__divisjon...icle3516806.ece

Lenke til kommentar

Her er det ikke tvil om at avisen har de beste bildene.

 

Når det gjelder BT, så har de tydelig valgt å ha fokus på Løv-Ham treneren i sin artikkel, og derfor er et bilde av treneren helt naturlig, noe du ikke leverer.

 

Hvis en sammenligner ditt og BAs bilde av samme situasjon, så er det jo klasseforskjell på bildene. Ditt er mørkt, har dårlige farger og er ikke særlig skarpt. I tillegg er ditt utsnitt for lite, slik at det ikke er mulig å croppe bildet til formatet BA har valgt for artikkelen. Av de andre bildene er det heller ikke noen som i mine øyne er bedre enn bildet til BA.

 

Bildet av Hæstad kunne blitt ok, men blir dessverre ødelagt av at Hæstad ikke er skarp nok, og at ballen og bena ikke er med på bildet:

http://picasaweb.google.no/akleppesto/LVHa...627646868406930

 

Med andre ord, 2-0 seier til avisene.

Lenke til kommentar
Her er det ikke tvil om at avisen har de beste bildene.

 

Når det gjelder BT, så har de tydelig valgt å ha fokus på Løv-Ham treneren i sin artikkel, og derfor er et bilde av treneren helt naturlig, noe du ikke leverer.

 

Hvis en sammenligner ditt og BAs bilde av samme situasjon, så er det jo klasseforskjell på bildene. Ditt er mørkt, har dårlige farger og er ikke særlig skarpt. I tillegg er ditt utsnitt for lite, slik at det ikke er mulig å croppe bildet til formatet BA har valgt for artikkelen. Av de andre bildene er det heller ikke noen som i mine øyne er bedre enn bildet til BA.

 

Bildet av Hæstad kunne blitt ok, men blir dessverre ødelagt av at Hæstad ikke er skarp nok, og at ballen og bena ikke er med på bildet:

http://picasaweb.google.no/akleppesto/LVHa...627646868406930

 

Med andre ord, 2-0 seier til avisene.

 

flere som vil si sin mening? som ikkje jobber i BA? he he.

 

jeg er selvsagt uenig, og skal poste ka jeg mener om saken seinere. bildet som både BA og jeg har ganske likt kan enkelt gjøres lysere!

Lenke til kommentar
og til det du sier om skarpt. flere av dem er soleklart ikkje det. men eg måtte velge. høy iso og raskest mulig lukketider. mener du at bildene denne gangen har dårligere lys og farge enn første forsøk?

 

hæstad bilde ser jeg at jeg burde redigert anderledes, og fått med mer! følte det var fett når eg tok det :-)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du stiller likt med fotografene i din utfordring, og her er ett forslag til endring for å gjøre ting litt mer likt:

 

- Vent til avisen har publisert sin sak, gi deg selv så 20min ca på å velge ett bilde SOM PASSER TIL TEKSTEN, og rediger det, og lever stående og liggende.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Magnus.

 

Det er bedre lys og farge enn i forrige forsøk. Er det samme hallen, eller var det jevnere farge på lyset denne gangen?

 

At Hæstad ikke er skarp nok er fordi personen bak er skarp og du har begrenset dybdeskarphet. Fokuset ligger altså feil, men hodene til begge to burde helst vært i fokus. Personlig synes jeg fotballbilder uten fotball blir mye lettkledde menn som gnir seg mot hverandre, så jeg hadde gjerne sett ballen der også.

 

Når du går så høyt på banen som du gjør blir det hardere taklinger. Kanskje har du gått ut litt for høyt i forhold til hvor defensiv du er? ;)

Lenke til kommentar

Aksjetrading:

 

Hvor rask lukker, og hva slags objektiv bruker du? Du trenger skjelden å gå over 1/400 i lukker på fotball, selv ikke når du tar bilder med en 500mm, så lenge du bruker monopod.

 

Jeg vil kanskje anbefale deg å prøve å sitte bak eller ved siden av mål, og ikke langs en av langsidene. Velg ett lag du vil ha hovedfokus på, og følg dette, når du sitter bak mål så følger du laget i spilleretningen, og det er mye lettere å ta bilder. På alle tippeligakamper og landskamper er det forbudt og sitte på langsidene. Selv om NFFs reglement sier at man skal kunne sitte på langsiden opp til toppen av 16 metern pleier de fleste stadioner selv å forby dette. Mye pga av TV-sendingene.

 

Hva bildene dine angår må jeg vel si meg enig i 2-0 seiern til avisene. Du har mye rare utsnitt på bildene dine og er ofte enten for nærme eller for langt unna. På de fleste utendørskamper kan du kjøre autohvitbalanse, men i en innendørshall, med gult lys, som denne, anbefaler jeg å ta bilde av ett hvitt ark som du bruker til å sette manuell hvitbalanse.

 

Når det gjelder ditt bilde vs. BA sitt bilde er jeg faktisk uenig med magnusgl at det er klasseforskjell. Hvis man ser på BA sitt bilde er vinkelen flatere, og bildet så lyst at det er vanskelig å få øye på ballen mot de hvite draktene. Her har du både bedre vinkel og plassering av ballen, men har fortsatt litt å gå på når det gjelder utsnitt, eksponering, skarphet og farger. Men farger og lyset i bildet fikser du lett i photoshop.

 

Prøv å kom deg på en utekamp, mye lettere å ta bilder. Sitt bak mål, følg spillets retning. Forestill deg underveis, hvilke vinklinger en journalist kunne måtte finne på å bruke og forsøk å ta bilder utifra dette. Finn på din egen vinkling, fortell oss om vinklingen og ta bilder som passer vinklingen din. Du trenger ikke skrive no artikkel, bare hva bildene skal være en illustrasjon til. De færreste aviser trenger "bare bilder fra kampen å vise frem". En av pressefotografers viktigste oppgaver er faktisk å uten journalistens hjelp klare å til en viss grad sette seg inn i saken og forutse hva en eventuell vinkling kan bli. Ofte på store arrangementer er journalist og fotograf adskildt til arrangementet er ferdig, og da er dette EKSTREMT viktig.

 

Lykke til på neste kamp;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...