SR-L Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Alvorlig talt folkens, Det er generelt en del surmagete kommentarer på dette forumet, men dette synes jeg blir litt i overkant. Hvis dere ikke liker emnet i tråden kan dere vel bare la være å svare. Personlig synes jeg det kan være en artig innfallsvinkel å sammenligne egne bilder mot det som havner på trykk dersom man har vært på samme sted til same tid. Ikke nødvendigvis for å fremheve at de trykte bildene er så dårlige, men for å få frem hvordan en selv ville valgt å dokumentere hendelsen. Da kan det kanskje være greit å bare legge ut akkurat det bildet en selv ville valgt ut og sammenligne "one on one". Det at folk prøver å sable ned en tråd og forsøke å få trådstarter til å "innse" at han er helt på jordet når han starter en slik tråd, truer med å melde seg ut av forumet osv klarer jeg ikke helt å forholde meg til. Edit. Tok bort en av mine egne surmagete kommentarer. Endret 14. mars 2008 av SR-L Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Enig med SRL-L og delvis trådstarter. Det kommer utrolig mange dårlige bilder på trykk i norske aviser. Det er fakta. Så kan man se på årsakene til dette. Det kan være: 1. De som sitter på desken har ikke interesse av foto, kun tekst 2. De som blir utskremt for å ta bilder er ikke flinke nok 3. De som blir utskremt for å ta bilder er ikke kreative nok 4. Det er ikke et mål å ta pene, gode bilder, så lenge hendelsen blir dokumentert 5. En kombinasjon av 1-4 Jeg syns det er flott å bla gjennom aviser og magasiner som har store, flotte, teknisk gode, spennende bilder. Dette gjør selve leseropplevelsen enda bedre. MEN.. jeg er selv fotograf og tilogmed medlem av et fotoforum. Alle er dessverre ikke som meg, så kanskje det bare er vi som er sære? Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Dersom man skal ha noe å strekke seg litt etter i avisverdenen bør man i det minste se på magasinene der de ser ut til å stort sett bruke fotografer. Tenk Dagbladet Magasinet, D2 o.l. Å påpeke at avisbilder har varierende kvalitet er å slå inn åpne dører, og å vise egne bilder fra en hendelse som også er avbildet i avisen ser ut som "ung usikker gutt søker bekreftelse". godt mulig det. Jeg driter vel langt i bekreftelse. Jeg gjør ikkje dette for penger, jeg har godt med penger, og god jobb ved siden av. De jeg derimot vet, er hvem sine bilder de jeg tar bilder av, foretrekker. Mange av mine bilder brukes av de jeg tar bildene selv. Og der funker i alle fall ikkje statiske drittbilder som jeg har vist fra avisen. Det er søppel, ikkje noe liv, ingenting. Det er like meningløst som de som kun tar fugle bilder. DEt gir ingen mening. Et bilde av en uteligger med liv i ansiktet er mer verdt enn 1000 fuglebilder, eller annet dødt dårlig. PS. Er ikkje så veldig ung! Jeg ler hele veien når fotografer er uenig i det jeg tar opp. Men bryr jeg meg? Jeg skal fortsette å ta opp ting, lage aktivitet som ingen andre her på forumet. God helg Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Det er en sørgelig sannhet at mesteparten av bildene som havner på trykk i landets lokalaviser er kjipe greier. Nedskjæringene etter den digitale tidsalderen har dessverre gått hardt ut over fotoavdelingene. For eksempel har Nordlands største avis, Avisa Nordland, kun en fotograf i redaksjonen. Grunnen til dette er at alt for mange redaktører og mellomledere ser på digitalt utstyr som en snarvei til godt resultat. Som de fleste her sikkert er enige i, så stemmer ikke dette. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 16. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2008 enda en som gjør seg fortjent til lønnen. håper du sover godt om natten :-D http://www.ba.no/puls/musikk/article3414344.ece Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 (endret) enda en som gjør seg fortjent til lønnen. håper du sover godt om natten :-D http://www.ba.no/puls/musikk/article3414344.ece Nå begynner det bare å bli enda mer patetisk da. Driver du faktisk og saumfarer nettavisene for å finne 'dårlige' bilder? Forøvrig et helt greit konsertbilde det der med tanke på at det nok er en kraftig crop av et langt større utsnitt. Endret 16. mars 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
emero Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Skal vi ikke like godt begynne å sammenligne fotografier med malerier med det samme? For som sagt flere ganger før i denne tråden, er ikke målet med et pressefoto å være kunstnerisk bra, men dokumenterende. Om avisene skulle slutte å skrive om sakene sine fordi de kun har tid til å komponere bilder, ser jeg ikke meningen med dem... Og alle "jeg slutter" eller "jeg går heller til et annet forum" poster er skrik om oppmerksomhet, og se på mange forumer bannlyst. Om du ikke vil lese her, så la vær. Ikke skrik om det. Lenke til kommentar
SR-L Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Dersom man skal ha noe å strekke seg litt etter i avisverdenen bør man i det minste se på magasinene der de ser ut til å stort sett bruke fotografer. Tenk Dagbladet Magasinet, D2 o.l. Å påpeke at avisbilder har varierende kvalitet er å slå inn åpne dører, og å vise egne bilder fra en hendelse som også er avbildet i avisen ser ut som "ung usikker gutt søker bekreftelse". godt mulig det. Jeg driter vel langt i bekreftelse. Jeg gjør ikkje dette for penger, jeg har godt med penger, og god jobb ved siden av. De jeg derimot vet, er hvem sine bilder de jeg tar bilder av, foretrekker. Mange av mine bilder brukes av de jeg tar bildene selv. Og der funker i alle fall ikkje statiske drittbilder som jeg har vist fra avisen. Det er søppel, ikkje noe liv, ingenting. Det er like meningløst som de som kun tar fugle bilder. DEt gir ingen mening. Et bilde av en uteligger med liv i ansiktet er mer verdt enn 1000 fuglebilder, eller annet dødt dårlig. PS. Er ikkje så veldig ung! Jeg ler hele veien når fotografer er uenig i det jeg tar opp. Men bryr jeg meg? Jeg skal fortsette å ta opp ting, lage aktivitet som ingen andre her på forumet. God helg Hmm, Kanskje jeg må revurdere min støtte til trådstarter. Det innlegget der var vel i beste fall noe unyansert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) enda en som gjør seg fortjent til lønnen. håper du sover godt om natten :-D http://www.ba.no/puls/musikk/article3414344.ece Han sover sikkert som en stein. Alle som har jobbet for en avisredaksjon kjenner problemet som har oppstått i begge bildeeksemplene du viser til. De er blitt skamklippet i InDesign av sidebrekkeren. Jeg minnes godt hvordan Rogalands Avis ødela et av mine beste bilder da de brukte det for andre gang. Det ledsaget et intervju med DeLillos jeg gjorde i 1986. I intervjuet/konsertanmeldelsen der det opprinnelig stod på trykk ble det gjengitt slik det skulle være gjengitt, ubeskjært. Senere brukte RA bildet på TV-programsidene til omtale av et program der DeLillos skulle delta. Jeg gråt mine salte tårer da jeg så at de hadde skjært bort alt over og under hodene, slik at hele 3D-effekten (DOF-lek med 50mm på f/2) forsvant. Det så helt jævlig ut, så jeg var for en gangs skyld glad for å ikke få byline. Disse to bildene er helt klart eksempler på en slik ublid skjebne som man bare må finne seg i. Vi har tidligere hatt en lignende diskusjon, da om Fame-kjeden. Jeg engasjerte meg ikke så veldig i diskusjonen da heller, men valgte å fortelle en historie. Arild Rønsen skrev i en plateanmeldelse i sin tid som redaktør for Puls at han kunne gjort det bedre selv. Det skulle han aldri ha hevdet. Dagen etter Puls var på gaten lå "et gavekort" til studiotid i et av Oslos beste studioer i hendene på ham. Hansken var kastet, og resultet ble ikke bedre enn platen han slaktet. Det ble en litt pinlig episode i musikkjournalistikkens historie i Norge. Han er heldigvis klok nok til å ikke komme med tilsvarende meldinger i hans nåværende jobb som sportsjournalist :!: Jeg våger ikke å skrive at jeg kunne gjort noe bedre enn en som gjør dette til daglig. Det er ikke sikkert at jeg ville tapt en slik tvekamp, men det er i alle fall ikke noe som jeg stoler på at jeg ville klart. Tvert imot. I siste nummer av publikasjonen jeg jobber for var jeg veldig missfornøyd med coverbildet. Jeg vil likevel ikke påstå at jeg kunne gjort det bedre, fordi det bildet er ikke representativt for hele hans produksjon. Jeg har også tidligere sett bilder fra ham som ikke holder mål for meg, men det er også helt klart at jevnheten i hans kommersielle arbeid gjør at han nok mer stabil i ytelse enn meg, og jeg ville stolt mer på at han får det til enn at jeg får det til, hvis jeg var min egen redaktør. Endret 18. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Her kom det jo noe fornuftig til slutt. Er ening i alt som publiseres ikke er like bra bestandig, men tror at det er mest sære fotoamaører som bryr seg. Må også huske på at en pressefotograf må komme med noe, vi amatører kan bare arkivere bildene en plass og late som ingen ting. og vise fram et ene bildet vi har i sammlinga som er bra. Synes da også at det er veldig uineresangt å se på masse bilder i avisa av fotballspillere med hår på beina, når det finnes mange andre fotogene idretter. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 enda en som gjør seg fortjent til lønnen. håper du sover godt om natten :-D http://www.ba.no/puls/musikk/article3414344.ece Han sover sikkert som en stein. Alle som har jobbet for en avisredaksjon kjenner problemet som har oppstått i begge bildeeksemplene du viser til. De er blitt skamklippet i InDesign av sidebrekkeren. Jeg minnes godt hvordan Rogalands Avis ødela et av mine beste bilder da de brukte det for andre gang. Det ledsaget et intervju med DeLillos jeg gjorde i 1986. I intervjuet/konsertanmeldelsen der det opprinnelig stod på trykk ble det gjengitt slik det skulle være gjengitt, ubeskjært. Senere brukte RA bildet på TV-programsidene til omtale av et program der DeLillos skulle delta. Jeg gråt mine salte tårer da jeg så at de hadde skjært bort alt over og under hodene, slik at hele 3D-effekten (DOF-lek med 50mm på f/2) forsvant. Det så helt jævlig ut, så jeg var for en gangs skyld glad for å ikke få byline. Disse to bildene er helt klart eksempler på en slik ublid skjebne som man bare må finne seg i. Vi har tidligere hatt en lignende diskusjon, da om Fame-kjeden. Jeg engasjerte meg ikke så veldig i diskusjonen da heller, men valgte å fortelle en historie. Arild Rønsen skrev i en plateanmeldelse i sin tid som redaktør for Puls at han kunne gjort det bedre selv. Det skulle han aldri ha hevdet. Dagen etter Puls var på gaten lå "et gavekort" til studiotid i et av Oslos beste studioer i hendene på ham. Hansken var kastet, og resultet ble ikke bedre enn platen han slaktet. Det ble en litt pinlig episode i musikkjournalistikkens historie i Norge. Han er heldigvis klok nok til å ikke komme med tilsvarende meldinger i hans nåværende jobb som sportsjournalist :!: Jeg våger ikke å skrive at jeg kunne gjort noe bedre enn en som gjør dette til daglig. Det er ikke sikkert at jeg ville tapt en slik tvekamp, men det er i alle fall ikke noe som jeg stoler på at jeg ville klart. Tvert imot. I siste nummer av publikasjonen jeg jobber for var jeg veldig missfornøyd med coverbildet. Jeg vil likevel ikke påstå at jeg kunne gjort det bedre, fordi det bildet er ikke representativt for hele hans produksjon. Jeg har også tidligere sett bilder fra ham som ikke holder mål for meg, men det er også helt klart at jevnheten i hans kommersielle arbeid gjør at han nok mer stabil i ytelse enn meg, og jeg ville stolt mer på at han får det til enn at jeg får det til, hvis jeg var min egen redaktør. kjære deg. se på bilde en gang til. Det er neppe klippingen som er problemmet her. Men det meste annet. Lyset som treffer helt feil bra, elendig fokus, dårlig kick og stemmning i bilde. ALT !!! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 Her kom det jo noe fornuftig til slutt.Er ening i alt som publiseres ikke er like bra bestandig, men tror at det er mest sære fotoamaører som bryr seg. Må også huske på at en pressefotograf må komme med noe, vi amatører kan bare arkivere bildene en plass og late som ingen ting. og vise fram et ene bildet vi har i sammlinga som er bra. Synes da også at det er veldig uineresangt å se på masse bilder i avisa av fotballspillere med hår på beina, når det finnes mange andre fotogene idretter. Hår på beina er ikkje lett ¨å gjøre artig. Men duell spill derimot, det er ofte en gullgruve. Sports bilder med smell i, action, ansiktsuttrykk. Alt dette mangler mange av sportsbildene. både lokalt og nasjonalt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) kjære deg. se på bilde en gang til. Det er neppe klippingen som er problemmet her. Men det meste annet. Lyset som treffer helt feil bra, elendig fokus, dårlig kick og stemmning i bilde. ALT !!! Det vet du ingenting om, for du vet ikke hvor stort bildet var i utgangspunktet. Alle kan jo se at det er skamklippet. Der kan grunnlaget for uskarpheten ligge. Du uttaler deg om en yrkesgruppes hverdag som du overhodet ikke kjenner. Som nybegynner vil jeg anbefale deg å være litt mer ydmyk enn det du har vist her på forumet. Kanskje det er typisk for din yrkesgruppe å ikke ha ydmykhet for andre yrkesgrupper? Husk også at man (i alle fall i min tid) ofte ikke har mer enn 5 minutter på å gjøre jobben, for så å løpe til avisen for å rekke fotodeadline, evt rekke nok en jobb før deadline. Det bildet av Kurt er neppe så dårlig i full størrelse som du tror det er. Det ser faktisk slik ut for meg. Alt er galt? Nei, da. Alt er ikke galt. Det eneste som er direkte galt er hvor fotografen har fått tid til å plassere seg. Husk at den lyskasteren kanskje ikke stod på når han fant sin side av scenen. Det som er gått galt her er at desken har valgt feil bilde i fohold til siden de skal brekke. De bør da ha et bilde som egner seg bedre i formatet i BAs arkiver. Ikke skyld på fotografen, her er det desken som har skylden. Endret 18. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) For å si det slik: Du bør ikke være så kjepphøy. Jeg sjekket de bildene du har tatt under kontrollerte forhold (studio), og det er ikke så veldig spreke saker. Tvert i mot. Enten forsøker du å være avant garde uten å være annerledes nok, eller så sliter du med å komponere skikkelig. Da skal du i alle fall ikke klage over utenforliggende forhold som en vanskelig plassert lyskaster under ukontrollerte forhold, når du sliter med å få med haken på en modell med i bildet under helt kontrollerte forhold. Endret 18. mars 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 For å si det slik: Du bør ikke være så kjepphøy. Jeg sjekket de bildene du har tatt under kontrollerte forhold (studio), og det er ikke så veldig spreke saker. Tvert i mot. Enten forsøker du å være avant garde uten å være annerledes nok, eller så sliter du med å komponere skikkelig. Da skal du i alle fall ikke klage over utenforliggende forhold som en vanskelig plassert lyskaster under ukontrollerte forhold, når du sliter med å få med haken på en modell med i bildet under helt kontrollerte forhold. studio har eg nettopp begynt med. sport og konsert derimot er jeg ikkje redd for å finne frem bilder, jeg mer enn gjerne går til krig mot godt lønnete slaurpakk(les dårlige avis fotografer) Meg om det sier du. Greit nok for meg. Uansett er jeg ikkje redd for å sette fokus på noe jeg synes er viktig. ANB deg å følge med videre. Jeg har store planer, og fugle bilder som er drittkjedelig inngår ikkje der. Jeg skal jobbe med sterke bilder, som gjør noe med folk som ser dem. god påske. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 kjære deg. se på bilde en gang til. Det er neppe klippingen som er problemmet her. Men det meste annet. Lyset som treffer helt feil bra, elendig fokus, dårlig kick og stemmning i bilde. ALT !!! Det vet du ingenting om, for du vet ikke hvor stort bildet var i utgangspunktet. Alle kan jo se at det er skamklippet. Der kan grunnlaget for uskarpheten ligge. Du uttaler deg om en yrkesgruppes hverdag som du overhodet ikke kjenner. Som nybegynner vil jeg anbefale deg å være litt mer ydmyk enn det du har vist her på forumet. Kanskje det er typisk for din yrkesgruppe å ikke ha ydmykhet for andre yrkesgrupper? Husk også at man (i alle fall i min tid) ofte ikke har mer enn 5 minutter på å gjøre jobben, for så å løpe til avisen for å rekke fotodeadline, evt rekke nok en jobb før deadline. Det bildet av Kurt er neppe så dårlig i full størrelse som du tror det er. Det ser faktisk slik ut for meg. Alt er galt? Nei, da. Alt er ikke galt. Det eneste som er direkte galt er hvor fotografen har fått tid til å plassere seg. Husk at den lyskasteren kanskje ikke stod på når han fant sin side av scenen. Det som er gått galt her er at desken har valgt feil bilde i fohold til siden de skal brekke. De bør da ha et bilde som egner seg bedre i formatet i BAs arkiver. Ikke skyld på fotografen, her er det desken som har skylden. alt har gått galt i bilde jeg la link til. Jeg vet ingenting om han på desken, men bilde er uasett uber dårlig tatt, kan vi være enig om det? Ikkje det? ok!!! Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 18. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) Her er et sporstbilde fra lokalavisen. Siden enkelte liker å sammenligne dem mot mine bilder, så gjør gjerne det. Jeg står rakt i ryggen også her. he he http://www.askoyv.no/sport/solvet-er-sikret/ det er mye som er galt med dette bilde. En spiller i veien, med dill dall rundt som forstyrerer er bare noen av tingene. Verdt å merke seg er at objektivet som er brukt koster 4x mer enn mitt. Endret 18. mars 2008 av aksjetrading Lenke til kommentar
pimpim Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 studio har eg nettopp begynt med. sport og konsert derimot er jeg ikkje redd for å finne frem bilder, jeg mer enn gjerne går til krig mot godt lønnete slaurpakk(les dårlige avis fotografer) Hei hei aksjetrading. Jeg er kanskje over normalt opptatt av konsert-foto, og det hadde vært superspennende om du hadde lagt ut egne bilder Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei Alexander. Jeg er usikker på hvor du vil med dette om at du skal ta bilder som betyr noe og komme med så mye nytt. De bildene du sikter til blir etter min mening ikke noe bedre av at du har såkaldt spennende titler og liksom tråkker over den berømte streken. Bildene jeg sikter til er de som ligger på foto.no. Her ser det også ut som om mange deler min oppfatning. Nei, du minner mer om nok en missforstått kunstner. PS. Var det ikke du som klarte å si at bildene til Carsten Arnholm er skrekkelig dårlige og kjedelige? Det holder for at jeg ikke skal delta mer i denne diskusjonen.... Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) ANB deg å følge med videre. Jeg har store planer, og fugle bilder som er drittkjedelig inngår ikkje der. Jeg skal jobbe med sterke bilder, som gjør noe med folk som ser dem. god påske. Blar du mye i magasiner? Slike som f.eks National Geographic? Det må jo være noe for deg... Eller blir det for mye søppel der også? Endret 18. mars 2008 av Foxteren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå