Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Det du kan gjøre, er å sende bildene dine til BT eller BA, eller hvem du nå velger å konkurrere mot. Dersom bildene dine er såpass mye bedre enn fotografene sine, vil vel dine komme på trykk. Eller?

 

Edit: _Art_, et meget godt poeng, kanskje kommer du gjennom.

Tviler egentlig på det. Vi har prøvd å komme gjennom noen ganger nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er du en av dem kanskje? ka er galt med dette? Er man elektriker forventer vel kunden at man gjør skikkelig arbeid selv om man har gjort det 100000 ganger før? Forventer de en slapp holdning? hvorfor skal foto være anderledes?

 

Nei, Jeg er ikke en av dem. En fotograf gjør som deg og meg, han utfører de oppdraga han blir betalt for til den kvaliteten oppdragasgiver forlanger. De fleste av avisenes kunder gir da f... i om bildet er greit nok eller om der er virkelig bra. Det er ingen aviser som selger dårligere p.g.a. middelmådige bilder i sportsdelen. Dermed bryr vel ikke redaktørene seg så mye om billedkvaliteten og dermed blir fotografens arbeidsmengde og betaling deretter. Skal du konkurere mot proffe fotografer så bør du konkurere mot fotografer som blir betalt får å levere kvalitet.

Lenke til kommentar
For å illustrere mitt eget poeng med den stygge croppingen som foregår i nettjournalistikken poster jeg et bilde jeg selv har tatt her. Jeg sier ikke at dette er et superdupert fotballbilde, selv om jeg selv er fornøyd med det.

Dette er bildet jeg leverte til desken. På papir ble det presentert slik det ser ut her:

 

Nettversjonen: http://www.nordlys.no/nyheter/article3479488.ece

 

Alle avisene i A-pressen, som Nordlys er en del av tror jeg har fast billedformat på det øverste bildet i artikkelen, dermed må de croppe bildet for at det skal passe inn.

 

og til ahaf:

 

Det er ofte to hovedmomenter ting en avisleser tenker på når han ser en artikkel. Tittel, og bilde. Er disse to elementene uinteressente går ofte leseren videre til en annen artikkel. Artikler uten bilder er mindre lest enn artikler med bilder. Og jeg må også legge til at det som kjennetegner en god fotograf, er den som har samme instilling til alle jobber. Du skal ta en "5 på gata" jobb med like stor seriøsitet som åpninen av Operaen.

 

En utfordring til aksetrading: Dra på en fotballkamp og ha et brukbart bilde av alle målene, og viktige taklinger. De som tror at du er god så lenge du klarer å følge ballen har totalt misforstått sportsfoto og fotballfotografering generelt. Mange av de viktigste tingene som skjer forekommer der hvor ballen ikke er. F.eks Zidane som skaller ned Materazzi under VM-finalen, en spiller som viser fingern til klanen, en trener som gjør noe på benken osv.

 

To sportsfotografer som bør inspirere dere er Donald Miralle i Getty Images og Bjørn S. Delebekk i VG. Delebekk kan jeg forsåvidt nevne at fokuserer manuelt til en hver tid, der vi andre bruker autofokus og fortsatt kan slite med å få skarpe bilder.

 

http://www.sportsshooter.com/members.html?id=341

 

http://www.sportsshooter.com/members.html?id=5218

Lenke til kommentar
For å illustrere mitt eget poeng med den stygge croppingen som foregår i nettjournalistikken poster jeg et bilde jeg selv har tatt her. Jeg sier ikke at dette er et superdupert fotballbilde, selv om jeg selv er fornøyd med det.

Dette er bildet jeg leverte til desken. På papir ble det presentert slik det ser ut her:

 

Nettversjonen: http://www.nordlys.no/nyheter/article3479488.ece

 

Alle avisene i A-pressen, som Nordlys er en del av tror jeg har fast billedformat på det øverste bildet i artikkelen, dermed må de croppe bildet for at det skal passe inn.

 

og til ahaf:

 

Det er ofte to hovedmomenter ting en avisleser tenker på når han ser en artikkel. Tittel, og bilde. Er disse to elementene uinteressente går ofte leseren videre til en annen artikkel. Artikler uten bilder er mindre lest enn artikler med bilder. Og jeg må også legge til at det som kjennetegner en god fotograf, er den som har samme instilling til alle jobber. Du skal ta en "5 på gata" jobb med like stor seriøsitet som åpninen av Operaen.

 

En utfordring til aksetrading: Dra på en fotballkamp og ha et brukbart bilde av alle målene, og viktige taklinger. De som tror at du er god så lenge du klarer å følge ballen har totalt misforstått sportsfoto og fotballfotografering generelt. Mange av de viktigste tingene som skjer forekommer der hvor ballen ikke er. F.eks Zidane som skaller ned Materazzi under VM-finalen, en spiller som viser fingern til klanen, en trener som gjør noe på benken osv.

 

To sportsfotografer som bør inspirere dere er Donald Miralle i Getty Images og Bjørn S. Delebekk i VG. Delebekk kan jeg forsåvidt nevne at fokuserer manuelt til en hver tid, der vi andre bruker autofokus og fortsatt kan slite med å få skarpe bilder.

 

http://www.sportsshooter.com/members.html?id=341

 

http://www.sportsshooter.com/members.html?id=5218

Jeg vet det, men det gjør tydeligvis ikke aksjetrading. Har sittet mange nettvakter og klippet sund flotte bilder levert av dyktige fotografer.

Lenke til kommentar

nydelig. kom hjem fra fotball kamp. og der køddet PCen som jeg aldri har sett før. har nettopp fått den til å virke, og etter brann kamp er det 49 min til konsert eg skal ta bilder av.

 

så bilder blir det ikkje lagt ut idag, og det beklager jeg sterkt.

 

de som har laget spam og annet tull for PCen kan brenne.

Lenke til kommentar
nydelig. kom hjem fra fotball kamp. og der køddet PCen som jeg aldri har sett før. har nettopp fått den til å virke, og etter brann kamp er det 49 min til konsert eg skal ta bilder av.

 

så bilder blir det ikkje lagt ut idag, og det beklager jeg sterkt.

 

de som har laget spam og annet tull for PCen kan brenne.

Er det virkelig nok med en sterk beklagelse, når man ikke rekker deadline?

Lenke til kommentar
nydelig. kom hjem fra fotball kamp. og der køddet PCen som jeg aldri har sett før. har nettopp fått den til å virke, og etter brann kamp er det 49 min til konsert eg skal ta bilder av.

 

så bilder blir det ikkje lagt ut idag, og det beklager jeg sterkt.

 

de som har laget spam og annet tull for PCen kan brenne.

Er det virkelig nok med en sterk beklagelse, når man ikke rekker deadline?

For en som lever med deadlinespøkelse hengende over seg hele tiden må jeg si at du er inne på noe der. Husk at pressefotografer lever med det presset rundt 300 dager i året, ikke to ganger i måneden på fritidsbasis, uten deadline å forholde seg til. Det blir uansett litt for enkelt. Da jeg jobbet presse brukte jeg mye blits for å være garantert at bildene kunne brukes, selv om jeg syntes det førte til uengasjerende drittbilder. Selv de gode ble ofte ødelagt. Jeg glemmer aldri da Rogalands Avis ødela noe jeg anså for å være et godt bilde av DeLillos for meg i 1986. Jeg er fremdeles sur på det, spesielt siden de ikke betalte meg for det (2 gangs bruk, men likevel. Jeg hadde ikke solgt rettighetene til det).

Lenke til kommentar

vel vel folkens. Deadline gikk totalt i dass denne gangen. Og jeg gir seieren til avisene selv om jeg ikkje ble imponert over bildene deres. Jeg sleit noe inni helvete på forrige kamp. Ikkje bare hadde jeg sterk feber og hoste, itilegg var lyset helt inni helvete dårlig, og når jeg kom hjem og skulle redigere bildene så køddet PCen totalt. Alt gikk til H som dere forstår.

 

men noen killer bilder skal det bli fremover, selv om jeg har innsett at fotball er ørten ganger vanskligere enn f.eks håndball. Så jeg er ved friskt mot tross alt.

Lenke til kommentar
vel vel folkens. Deadline gikk totalt i dass denne gangen....itilegg var lyset helt inni helvete dårlig, og når jeg kom hjem og skulle redigere bildene så køddet PCen totalt. Alt gikk til H som dere forstår.

Welcome to the real world.

 

Tenk deg nå at du skal gjøre 2-3 fotojobber daglig. Ofte ting du er helt uinteressert i. Alle med deadline. Og det *forventes* at du leverer bilder. Hver gang. Ofte kun en time eller to etter at du har tatt dem...

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Haha, hva fanden er det som skjer?

 

Nr 1: Du unnskylder deg med at lyset var crappy, var det så mye bedre hos de andre?

Nr 2: Du kritiserer fotojournalistene, men klarer ikke produsere samme selv, og unnskylder deg med mye rart. Og samtidig ikke klarer litt konstrukti kritikk, eller stå for dine meninger, og forklare dem om nødvending.

 

Selvfølgelig må man få kommentere det når du feiler gang på gang.

Lenke til kommentar
bare fortsett å kose dere. Det klarer dere, men å selv komme med noe lignende det evner dere ikkje. Pingle er nok rett ord.

 

Stå pÅ!

Skulle gjerne vært med i "konkurransen" din, men for det første går jeg ikke rundt og sier at pressefotografer er late og leverer dårlige bilder. En annen grunn kan være at jeg bruker tiden min på å jobbe, og ikke konkurrere med de andre fotografene.

Jeg jobber selv som pressefotograf, men hever meg over denne sytinga.

Lenke til kommentar

mr olsen (mr på en 17 åring er vel litt drøyt?)

 

nei, jeg unnskylder ikkje annet enn at alt gikk til helvete, og siden jeg ikkje leverer bilder på oppdrag så gir jeg F i dette for en gang. Men likte ikkje alle problemmene jeg fikk. Men dette gir meg bare mer gnist neste gang, så følg for all del med videre.

 

takk for oppmerksomheten så langt. neste gang blir 30/4 og 4/5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...