Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
la meg fortsette å bable litt.

 

mao jeg har skutt som en gal, og det er jo ikkje vits å slite ut objektivet unødvendig mye??

 

tanker rundt dette?

Denne tråden har havnet under kategorien "priceless" :whistle:

 

hei. ka kan du bidra med? om du ikkje ser det, så deler eg sjelen min med offentligheten. Så ikkje kritiser!! he he

Lenke til kommentar
Har ingen erfaringer med den greia som JP selger, men bruker sjøl et gråkort for å fa korekt hvitbalanse og det virker bra.

Men noen haller er helt forferdelige med en god mix av forskjelige lyskilder og utelys, og da er RAW et must.

 

ah. kor fikk du denne fra? og kordan virker den i praksis? tar du den foran for å stille in PRE? en forklaring blir satt god pris på.

 

Ellers er haller det verste jeg har vært innom mht lys, bare slått av konsert steder.

 

Gråkortet mitt er fra www.whibal.com

Jeg bruker det i etterbehandlingen - bruker pimpetten, men den burde også kunne brukes til å sette hvitbalansen i kameraet.

Når jeg er i haller der de ferdige hvitbalanse innstillingene i kameraet sliter, går det fint å finne et eller annet som er hvit og bruke det for å stille hvitbalansen.

 

takk for svaret, men gidd du forklare en treig tosk litt mer kordan du bruker dette? bruker du kortet før du starter å ta bilder? og lagrer det som PRE?

 

vet at jeg av og til må ha det inn med teskje, men la gå. skal jo lære dette.

 

enda mer OT. noen som vet kor eg får tak i billig blitz sak foran blitzen for å gjøre lyset mykere? omibounch har eg, men skal ha tak i enda bedre saker. Og gidd ikkej lage arket som en youtube fyr maser om. kor bortsett fra ebat får man noe bra saker?

 

ellers har jeg vært på konsert ikveld med 200mm for første gang. Og det var helt rått. fikk masse nye muligheter. var som om støttehjulene var kastet. blir lagt ut seinere idag håper eg på!

Lenke til kommentar
takk for svaret, men gidd du forklare en treig tosk litt mer kordan du bruker dette? bruker du kortet før du starter å ta bilder? og lagrer det som PRE?

Nei jeg orker ikke forklare, fordi det ligger noen videoer på hjemmesiden til whibal som gjør det mye bedre en meg. ta en titt der når du får tid.

Lenke til kommentar
her tror jeg du roter. du er vel interessert i gode bilder? Så en ekstrem kampsport bilder av en norsk kar som lever av det, og har tatt mye i utlandet. Jeg digger ikkje denne sporten overhode, men det trenger vel ikkje bety at man synes bildene er lite spennende? Beste utrykk jeg noengang har sett!

 

Er vist kompis med PM herfra

Jepp, Kjetil Kausland er en god, gammel venn av meg. Han har gjort kunststykket å være proff med kun kampsport (hovedsaklig cagefighting/mixed marshall arts) som arbeidsområde. Han jobber for et britisk kampsportblad, og er nok den eneste sportsfotografen som har hatt store utstillinger i kunstgallerier i Norge. Han har også vært med på Høstutstillingen med sine sportsbilder, og det tror jeg neppe noen annen sportsfotograf kan skryte av. Forskjellen på ham og alle andre sportsfotografer er at han er utdannet kunstfotograf under den godeste Robert Meyer på Kunsthøyskolen i Bergen. Her er noen bilder han har tatt, og publikasjonen viser at han nyter stor respekt utenfor bergknattens grenser. Ellers finnes det noen gode bilder å finne på Google. Gøy at norske fotografer gjør det godt i utlandet. Kaus har alltid vært en god fotograf, og en kunstner Bergen kan være stolt av å ha fostret. Det er forresten litt artig at han har skiftet ut sin 1D MkII med en 5D. Det burde gi en aha-opplevelse til de som tror at man trenger 11 bilder i sekundet for å ta gode actionbilder.

 

Jeg må bare få si en ting: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen som nyter luksusen av å være en glad amatør (og dermed kan velge motiver helt fritt) kaster bort tiden sin på noe så utrolig kjedelig og intetsigende som vanlige sportsbilder. Som amatør bør man være glad for å slippe å ta slike bilder, og heller bruke tiden sin til å ta bilder som faktisk har potensiale til å bli severdige. Å Gud hvor glad jeg er for at jeg slipper å skyte med blits for å være sikker på skarpe og beskrivende bilder til aviser lenger. Det holdt på å fullstendig drepe min lidenskap for fotografering, men jeg klarte heldigvis å slutte i tide. Dessverre hadde jeg en liten gjesteopptreden noen å senere, men forstod at min entusiasme var på vei mot sotteseng. Da sluttet jeg med det tøyset momentant, og satset på jobber som ikke dreper en av mine lidenskaper. Det er så deilig å være en brukbar amatør isteden for en middelmådig proff :thumbup: .

Lenke til kommentar
her tror jeg du roter. du er vel interessert i gode bilder? Så en ekstrem kampsport bilder av en norsk kar som lever av det, og har tatt mye i utlandet. Jeg digger ikkje denne sporten overhode, men det trenger vel ikkje bety at man synes bildene er lite spennende? Beste utrykk jeg noengang har sett!

 

Er vist kompis med PM herfra

Jepp, Kjetil Kausland er en god, gammel venn av meg. Han har gjort kunststykket å være proff med kun kampsport (hovedsaklig cagefighting/mixed marshall arts) som arbeidsområde. Han jobber for et britisk kampsportblad, og er nok den eneste sportsfotografen som har hatt store utstillinger i kunstgallerier i Norge. Han har også vært med på Høstutstillingen med sine sportsbilder, og det tror jeg neppe noen annen sportsfotograf kan skryte av. Forskjellen på ham og alle andre sportsfotografer er at han er utdannet kunstfotograf under den godeste Robert Meyer på Kunsthøyskolen i Bergen. Her er noen bilder han har tatt, og publikasjonen viser at han nyter stor respekt utenfor bergknattens grenser. Ellers finnes det noen gode bilder å finne på Google. Gøy at norske fotografer gjør det godt i utlandet. Kaus har alltid vært en god fotograf, og en kunstner Bergen kan være stolt av å ha fostret. Det er forresten litt artig at han har skiftet ut sin 1D MkII med en 5D. Det burde gi en aha-opplevelse til de som tror at man trenger 11 bilder i sekundet for å ta gode actionbilder.

 

Jeg må bare få si en ting: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen som nyter luksusen av å være en glad amatør (og dermed kan velge motiver helt fritt) kaster bort tiden sin på noe så utrolig kjedelig og intetsigende som vanlige sportsbilder. Som amatør bør man være glad for å slippe å ta slike bilder, og heller bruke tiden sin til å ta bilder som faktisk har potensiale til å bli severdige. Å Gud hvor glad jeg er for at jeg slipper å skyte med blits for å være sikker på skarpe og beskrivende bilder til aviser lenger. Det holdt på å fullstendig drepe min lidenskap for fotografering, men jeg klarte heldigvis å slutte i tide. Dessverre hadde jeg en liten gjesteopptreden noen å senere, men forstod at min entusiasme var på vei mot sotteseng. Da sluttet jeg med det tøyset momentant, og satset på jobber som ikke dreper en av mine lidenskaper. Det er så deilig å være en brukbar amatør isteden for en middelmådig proff :thumbup: .

 

 

PM. takk for dine tanker. de er alltid fine og gir ettertanke. for si noen ord før jeg skal tidlig opp for å ta kickboxing bilder.

 

Mitt hjerte brenner for andre ting enn sport og konsert. Portrett og gatefoto er øverst på listen. Men portrett har jeg ikkje kommet skikkelig igang med, og gatefoto har jeg ikkje turt å få skikkelig igang. IMens prøver jeg meg på sport. Grunnen er enkel. Sport foto er ikkje lett. Det er svært svært krevende, og det er mye å lese om dette på nettet. Om få timer skal jeg ta bilder av kickboxing, og dette er slett ikkje kjedelig, eller??

 

Og klarer man å beherske noe vanskelig innen foto som sport faktisk er, så må ikkje noen komme å fortelle meg at dette ikkje kan bære frukter for andre typer bilder. Noen som mener at brylup eller barn er verre enn sport og konsert?

 

jeg har jo luxusen til å velge akkurat hva jeg vil ta bilder av, men det forhindrer meg ikkje å gå høyt på banen når jeg ser dårlig arbeid fra avisfotografer.

Lenke til kommentar
De fleste ligger på HD, eller i støvete arkiver til dagsaviser. Ellers finner du ganske mange her på BK, og noen få på dotten. Flickr og DA bryr jeg meg lite om. Jeg har et par gallerier på kak.net, samt det galleriet du finner i sig-en min: Decline of a Culture.

 

jaha? kor henne ligger de her? Synes det er lite oversiktlig her i alle fall.

 

han kompisen din. skal han fighte i teather garagen eller har det vært?

Lenke til kommentar

"Og klarer man å beherske noe vanskelig innen foto som sport faktisk er, så må ikkje noen komme å fortelle meg at dette ikkje kan bære frukter for andre typer bilder. Noen som mener at brylup eller barn er verre enn sport og konsert?"

 

Det er vanskeligere. Mye vanskeligere.

 

På sport bilder ditt eneste problem å få til en korrekt eksponering ca. Trenger ikke bry deg med poseringer, lys, få folk på bildet til å være med, og du slipper å bry deg om at noen blir fornøyd med bildet ditt.

Tror nok mor til en unge på 2 er mere kresen enn BT, for å si det slik.

Lenke til kommentar
"Og klarer man å beherske noe vanskelig innen foto som sport faktisk er, så må ikkje noen komme å fortelle meg at dette ikkje kan bære frukter for andre typer bilder. Noen som mener at brylup eller barn er verre enn sport og konsert?"

 

Det er vanskeligere. Mye vanskeligere.

 

På sport bilder ditt eneste problem å få til en korrekt eksponering ca. Trenger ikke bry deg med poseringer, lys, få folk på bildet til å være med, og du slipper å bry deg om at noen blir fornøyd med bildet ditt.

Tror nok mor til en unge på 2 er mere kresen enn BT, for å si det slik.

Tja, jo, kanskje, men jeg er nok ikke helt enig. Det er meget vanskelig å eksponere et bilde av en fotballspiller i rette øyeblikk, med fokus plassert riktig, og riktig komposisjon.

 

Fordelen ved fotografering av barn er at du har all den tiden du trenger til å rigge lys, fikse poseringer og få fram et lite smil fra vedkommende. I sport (tar utgangspunkt i fotball) har du bare én sjanse til å eksponere det avisen vil ha. De scorer ikke målet om igjen for deg hvis du bommer med fokus.

Lenke til kommentar
jaha? kor henne ligger de her? Synes det er lite oversiktlig her i alle fall.

 

han kompisen din. skal han fighte i teather garagen eller har det vært?

I sigen min (sjekk bunnen av mine innlegg).

 

Kaus har nok hatt noe med forestillingen i Teatergarasjen å gjøre, tipper jeg. Vi kom fra samme miljø, og vi hadde en tilknytning til BIT på en eller annen måte (fast publikum, øl på Opera på åttitallet osv.). Det opprinnelige house-miljøet hadde også en tilknytning til BIT, i og med at housekulturen i Bergen oppstod i samtidskunstmiljøet på Kardemommeby/Krydderen. Man kan si det var et slags "søster/brodermiljø" mellom samtidskunsten og BITs tilknytning til Neues Europäisches Theater. I så måte står fightinghappeningen som det siste stuntet fra avantgarden i Bergen.

Lenke til kommentar
jaha? kor henne ligger de her? Synes det er lite oversiktlig her i alle fall.

 

han kompisen din. skal han fighte i teather garagen eller har det vært?

I sigen min (sjekk bunnen av mine innlegg).

 

Kaus har nok hatt noe med forestillingen i Teatergarasjen å gjøre, tipper jeg. Vi kom fra samme miljø, og vi hadde en tilknytning til BIT på en eller annen måte (fast publikum, øl på Opera på åttitallet osv.). Det opprinnelige house-miljøet hadde også en tilknytning til BIT, i og med at housekulturen i Bergen oppstod i samtidskunstmiljøet på Kardemommeby/Krydderen. Man kan si det var et slags "søster/brodermiljø" mellom samtidskunsten og BITs tilknytning til Neues Europäisches Theater. I så måte står fightinghappeningen som det siste stuntet fra avantgarden i Bergen.

 

slipper fotovennen din til andre fotografer tror du? håper på det, for det han driver med er helt sykt rått. Så han på safari og, rå kar. Har trent seg kjapt opp såvidt eg fikk med meg.

 

en ting eg vil lufte. Har tatt kickboxing bilder i 5-6 timer idag. En ting som det tærte på var konsentrasjonen. Var knallhardt. Mine gode venner fra avisen var kjapt innom, og stakk igjen. he he he.

Lenke til kommentar

Er nok litt tåpelig av meg å si ka som er lettest og vanskligst siden det er mye jeg ikkje har prøvd. Men det er nok ikkje bare å knipse et bra sportsbilde. Les på photo.net så ser du at veldig mange oppegående folk setter sportsbilder høyt på listen over vanskelige bilder.

 

Bilder som avisene derimot er fulle av, er umulig vanskelig å ta bilder av iforhold. Kor vanskelig kan det være å rette blitz og kamera mot en politiker utenfor stortinget? Eller farmen silje på tur i skogen? I mine øyner er sport på et helt annet nivå enn mer vanlige bilder.

Lenke til kommentar
slipper fotovennen din til andre fotografer tror du? håper på det, for det han driver med er helt sykt rått.

Han eier jo ikke sporten, så det er sikkert fritt fram. Spørsmålet er vel mer om arrangører lar en hvilken som helst amatørfotograf fra Norge stå så nær buret som han gjør. Han står jo nesten inni buret, selv når han ikke er i ringen selv.

 

Ellers er han en ganske privat person, så jeg tror ikke han inviterer folk på fotosafari, for å si det slik. Dessverre ser jeg han kun et par ganger i året for tiden, og da er det i beste fall en tur på en kafe vi står utenfor når vi møtes. Vi har vel egentlig alltid vært svirebrødre, for å overdrive litt. Siden vi begge er familiemenn i dag så har vårt vennskap blitt litt distansert etter hvert, men det er like hyggelig hver gang vi møtes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...