Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Hva er et sportsbilde som ikke er teknisk godt? Sier ikke at et sportsbilde må være teknisk perfekt, for det er urealistisk, men riktig valg av f.eks. lukkertid bør jo være et must?

 

vel, lukkertiden pleier vel å være på plass, men rare utsnitt ser man mye av.

 

:-) litt OT til deg eller andre hoder.

 

Så at japanfoto reklamerte for en hvit rund sak som de kaldte colur balance et eller annet. har du eller andre erfaringer med dette? og kordan virker denne i praktis? er den verdt 995?

 

PS. Idag brukte jeg PRE som WB endel. brukte et bilde som referanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er et sportsbilde som ikke er teknisk godt? Sier ikke at et sportsbilde må være teknisk perfekt, for det er urealistisk, men riktig valg av f.eks. lukkertid bør jo være et must?

 

vel, lukkertiden pleier vel å være på plass, men rare utsnitt ser man mye av.

 

:-) litt OT til deg eller andre hoder.

 

Så at japanfoto reklamerte for en hvit rund sak som de kaldte colur balance et eller annet. har du eller andre erfaringer med dette? og kordan virker denne i praktis? er den verdt 995?

 

PS. Idag brukte jeg PRE som WB endel. brukte et bilde som referanse.

 

Er vel mange som bruker slike delvis gjennomhullede grå plater for å stille inn hvitbalansen. Skal visst fungere helt ypperlig.

 

Selv skyter jeg alltid RAW, så jeg har ingen problemer med hvitbalansen... ever

Lenke til kommentar
Hva er et sportsbilde som ikke er teknisk godt? Sier ikke at et sportsbilde må være teknisk perfekt, for det er urealistisk, men riktig valg av f.eks. lukkertid bør jo være et must?

 

vel, lukkertiden pleier vel å være på plass, men rare utsnitt ser man mye av.

 

:-) litt OT til deg eller andre hoder.

 

Så at japanfoto reklamerte for en hvit rund sak som de kaldte colur balance et eller annet. har du eller andre erfaringer med dette? og kordan virker denne i praktis? er den verdt 995?

 

PS. Idag brukte jeg PRE som WB endel. brukte et bilde som referanse.

 

Er vel mange som bruker slike delvis gjennomhullede grå plater for å stille inn hvitbalansen. Skal visst fungere helt ypperlig.

 

Selv skyter jeg alltid RAW, så jeg har ingen problemer med hvitbalansen... ever

 

noen som har erfaring med dette? kan man mekke noe selv? og hvordan virker dette? 1000 spenn var mye for en hvit plate.

 

Lo litt for meg selv når jeg leste i fotoboken idag. En USA fotograf skrev at enkelte hadde et relgiøst forhold til RAW. Skal bli flinkere å bruke raw til bilder jeg tar få av, men til sport tror jeg ikkje jeg kommer til å bruke raw enn så lenge.

Lenke til kommentar
Lo litt for meg selv når jeg leste i fotoboken idag. En USA fotograf skrev at enkelte hadde et relgiøst forhold til RAW. Skal bli flinkere å bruke raw til bilder jeg tar få av, men til sport tror jeg ikkje jeg kommer til å bruke raw enn så lenge.

 

Er mange motforestillinger til å bruke RAW.

 

Tidligere var det i stor grad pga filstørrelse og bearbeidingen av disse, dette problemet er nå borte. Maskinene er raskere og lagringsplass er nærmest gratis.

 

Ellers ser mange det som et problem at samtlige bilder man skal bruke må igjennom Photoshop før bruk. Og så? Er vel nevnt hundre ganger i denne tråden at man gjerne kun gjør istand 10 bilder eller noe sånt.

Man kjører selvfølgelig ikke alle 1000 bildene man tar fra en fotballkamp igjennom PS, kun de beste.

 

I tillegg har man full kontroll over hvitbalansen, MYE større albuerom ifm etterbehandling og klarer i mange tilfeller å dra ut ca 0,5 EV trinn fra de lyseste og viktigste områdene.

 

Kun i SVÆRT spesielle tilfeller benytter jeg jpg (som da vi kjørte lange, lange burstserier fra familiært hopprenn i påsken eller liknende), men ville allikevel ikke kalle det noe i nærheten av religiøst, kun smart.

Lenke til kommentar
Lo litt for meg selv når jeg leste i fotoboken idag. En USA fotograf skrev at enkelte hadde et relgiøst forhold til RAW. Skal bli flinkere å bruke raw til bilder jeg tar få av, men til sport tror jeg ikkje jeg kommer til å bruke raw enn så lenge.

 

Er mange motforestillinger til å bruke RAW.

 

Tidligere var det i stor grad pga filstørrelse og bearbeidingen av disse, dette problemet er nå borte. Maskinene er raskere og lagringsplass er nærmest gratis.

 

Ellers ser mange det som et problem at samtlige bilder man skal bruke må igjennom Photoshop før bruk. Og så? Er vel nevnt hundre ganger i denne tråden at man gjerne kun gjør istand 10 bilder eller noe sånt.

Man kjører selvfølgelig ikke alle 1000 bildene man tar fra en fotballkamp igjennom PS, kun de beste.

 

I tillegg har man full kontroll over hvitbalansen, MYE større albuerom ifm etterbehandling og klarer i mange tilfeller å dra ut ca 0,5 EV trinn fra de lyseste og viktigste områdene.

 

Kun i SVÆRT spesielle tilfeller benytter jeg jpg (som da vi kjørte lange, lange burstserier fra familiært hopprenn i påsken eller liknende), men ville allikevel ikke kalle det noe i nærheten av religiøst, kun smart.

 

ser ikkje bortfra at jeg snart går over til RAW overalt. Jeg testet det idag i en omgang. Tok færre bilder, og slettet mye mer underveis og i pausen. Var en deilig følese sånn sett.

 

lightroom synes jeg er mye bedre til enkle ting enn photoshop. særlig til raw. itilegg går det i alle fall mye raskere her!

Lenke til kommentar
lightroom synes jeg er mye bedre til enkle ting enn photoshop. særlig til raw. itilegg går det i alle fall mye raskere her!

 

Lightroom er et godt program det også. Jeg liker å ha alle funksjoner på ett sted (det har man i PS, ikke i LR) og synes importkravet i LR er idiotisk, ellers hadde jeg kanskje brukt det litt mer.

Lenke til kommentar

la meg fortsette å bable litt. håper flere henger seg på.

 

tok basketbilder idag. 272 ble lagt inn på PCen. og når eg no begynte å slette satt eg igjen med 92 som eg skal sile ut.

 

en ratio på ca 3.

 

si at 20 av disse er brukevennlig for internett eller avis? er det bra? grunnen til at jeg setter fokus på dette er at jeg gang på gang har kommet hjem fra konsert f.eks med 500 bilder, og hatt en helsikens jobb med å slette og redigere. mao jeg har skutt som en gal, og det er jo ikkje vits å slite ut objektivet unødvendig mye??

 

 

tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Har ingen erfaringer med den greia som JP selger, men bruker sjøl et gråkort for å fa korekt hvitbalanse og det virker bra.

Men noen haller er helt forferdelige med en god mix av forskjelige lyskilder og utelys, og da er RAW et must.

 

ah. kor fikk du denne fra? og kordan virker den i praksis? tar du den foran for å stille in PRE? en forklaring blir satt god pris på.

 

Ellers er haller det verste jeg har vært innom mht lys, bare slått av konsert steder.

Lenke til kommentar
hva med spotmåling til sport? vil du vudere dette og? har testet det endel, men synes ikkje resultatene er veldig anderledes. Ikkje et vondt ord om negre, men når eg bruker spotmåling på dem, blir bildet veldig merkelig.

Lysmåleren tror den måler 18% grått. Du som fotograf må vite hvordan lyset du måler er i forhold til 18% grått. Det er forskjell på en vinterblek same og en neger (ingen av dem er 18% grå), så du må enten finne noe annet å måle mot eller skru på eksponeringskompensasjonen.

Lenke til kommentar
tok basketbilder idag. 272 ble lagt inn på PCen. og når eg no begynte å slette satt eg igjen med 92 som eg skal sile ut.

 

en ratio på ca 3.

 

si at 20 av disse er brukevennlig for internett eller avis? er det bra? grunnen til at jeg setter fokus på dette er at jeg gang på gang har kommet hjem fra konsert f.eks med 500 bilder, og hatt en helsikens jobb med å slette og redigere. mao jeg har skutt som en gal, og det er jo ikkje vits å slite ut objektivet unødvendig mye??

Jeg vil anta at et sted mellom 5 og 20 bilder er greit å sende til en kunde eller desken. Etterhvert som du blir flinkere tipper jeg at du greit kan halvere antallet knipsede bilder og dermed minske utvelgelsesjobben i etterkant. Ser du for deg bildet på forhånd, eller kjører du hagletaktikk og satser på at noe må bli bra dersom du bare tar nok bilder? Å tenke bilder og lys uten å nødvendigvis se gjennom kamera er noe av det jeg personlig har størst forbedringspotensiale på.

Lenke til kommentar
hva med spotmåling til sport? vil du vudere dette og? har testet det endel, men synes ikkje resultatene er veldig anderledes. Ikkje et vondt ord om negre, men når eg bruker spotmåling på dem, blir bildet veldig merkelig.

Lysmåleren tror den måler 18% grått. Du som fotograf må vite hvordan lyset du måler er i forhold til 18% grått. Det er forskjell på en vinterblek same og en neger (ingen av dem er 18% grå), så du må enten finne noe annet å måle mot eller skru på eksponeringskompensasjonen.

 

he he. artig måte å skrive det på. husker det i alle fall bedre no.

 

Men. hvorfor er det så liten forskjell på mange bilder tatt med spot vs vanlig? Enkelte roser jo spot opp i skyene, men er det så mye bra? Såvidt jeg har lest er det mest aktuelt til portrett,sport og konsert.

Lenke til kommentar
hva med spotmåling til sport? vil du vudere dette og? har testet det endel, men synes ikkje resultatene er veldig anderledes. Ikkje et vondt ord om negre, men når eg bruker spotmåling på dem, blir bildet veldig merkelig.

Lysmåleren tror den måler 18% grått. Du som fotograf må vite hvordan lyset du måler er i forhold til 18% grått. Det er forskjell på en vinterblek same og en neger (ingen av dem er 18% grå), så du må enten finne noe annet å måle mot eller skru på eksponeringskompensasjonen.

 

Heldigvis er kameraer litt smartere idag enn de var i gamle dager. Om kameraet hadde tolket alle situasjoner som 18% grått hadde f.eks snømiljøer vært veldig mye vanskeligere å fotografere enn de er idag (ihvertfall med Canon som jeg har).

Man får ofte tips her på forumet om å overeksponere bilder tatt i snøen. Dette må henge igjen fra tiden der kameraene var stilt inn på at alt reflekterte 18% av lyset (er vel heller det som er saken, enn at ting er 18% grått), da ihvertfall de kameraene jeg har prøvd i snøen eksponerer veldig korrekt. Jeg skrur gjerne ned 1/3 EV, aldri opp.

Lenke til kommentar
Men. hvorfor er det så liten forskjell på mange bilder tatt med spot vs vanlig? Enkelte roser jo spot opp i skyene, men er det så mye bra? Såvidt jeg har lest er det mest aktuelt til portrett,sport og konsert.

Hva slags forskjell forventer du egentlig? Enten så er lysmålingen korrekt/hensiktsmessig, eller så er den ikke det. Automatikken finner veldig ofte gode verdier. Spot-måling gjør at du som fotograf har full kontroll over lysmålingen og ikke overlater til kameraet å prøve å tolke situasjonen. Du tar en lysmåling på et bestemt punkt der du har en formening om lysmengde i forhold til resten av motivet, og setter eksponeringskompensasjon eller etterjusterer blender og/eller lukkerhastighet avhengig av lysmålingen.

Lenke til kommentar
Men. hvorfor er det så liten forskjell på mange bilder tatt med spot vs vanlig? Enkelte roser jo spot opp i skyene, men er det så mye bra? Såvidt jeg har lest er det mest aktuelt til portrett,sport og konsert.

Hva slags forskjell forventer du egentlig? Enten så er lysmålingen korrekt/hensiktsmessig, eller så er den ikke det. Automatikken finner veldig ofte gode verdier. Spot-måling gjør at du som fotograf har full kontroll over lysmålingen og ikke overlater til kameraet å prøve å tolke situasjonen. Du tar en lysmåling på et bestemt punkt der du har en formening om lysmengde i forhold til resten av motivet, og setter eksponeringskompensasjon eller etterjusterer blender og/eller lukkerhastighet avhengig av lysmålingen.

 

Min erfaring er at det ikke er så stor forskjell mellom de forskjelig lysmålingsmodusene, bruker sjøl stort sett evaluerende i kombinasjon med eks.komp. og det virker for meg.

Spotmåling har vel mest for seg når det er stor kontrast mellom motivet og bakgrunnen.

Har ikke fått prøvd spotmåling på 30D så mye som jeg burde ha gjort, men foreløbige erfaringer er ikke akurat revlusjonerende.

Lenke til kommentar
Har ingen erfaringer med den greia som JP selger, men bruker sjøl et gråkort for å fa korekt hvitbalanse og det virker bra.

Men noen haller er helt forferdelige med en god mix av forskjelige lyskilder og utelys, og da er RAW et must.

 

ah. kor fikk du denne fra? og kordan virker den i praksis? tar du den foran for å stille in PRE? en forklaring blir satt god pris på.

 

Ellers er haller det verste jeg har vært innom mht lys, bare slått av konsert steder.

 

Gråkortet mitt er fra www.whibal.com

Jeg bruker det i etterbehandlingen - bruker pimpetten, men den burde også kunne brukes til å sette hvitbalansen i kameraet.

Når jeg er i haller der de ferdige hvitbalanse innstillingene i kameraet sliter, går det fint å finne et eller annet som er hvit og bruke det for å stille hvitbalansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...