Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Jeg klarte bare ikkje å dy meg, og svømmesporten er svært lite fotogen. Du har skjønt mitt poeng 100% :-)

Fotojournalister må ta bilder av alt mulig, inkludert svømming, folk som holder taler (sjekk Kokkvold på forsiden av A-magasinet forresten), førstepremie i strikkekonkurranse, folk som spiller poker osv. Og de skal prøve å lage gode bilder av alt. De kan ikke bare nekte å stikke på visse sportsarrangementer fordi det ikke oppfyller deres krav og forventning om actionnivå og egnethet for fotografering.

Du kan hvis du ikke er fast ansatt, men det spørs hvor mange opdrag du får hvis du bare vil dekke strandvollyballkamper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er ikke jeg ekspert på sportsfotografering.

Men kan noen forklare meg hva som gjør svømming så utrolig lite fotogen, sammenlignet med Feks. den oppskrytte sporten fotball.

 

Når jeg tenker etter tror jeg at prosentandelen av gode bilder er større blandt svømmebildene en fotballbildene jeg har sett.

Alle svømmebilder er like. Enkelt å få til et godt bilde, men veldig kjedelig. Sett alt før.

Lenke til kommentar
Alle svømmebilder er like. Enkelt å få til et godt bilde, men veldig kjedelig. Sett alt før.

Jeg er omtrent like lite interessert i fotball som jeg er i svømming, og vil påstå at man kan si nøyaktig det samme om fotballbilder.

 

Er nok allikevel litt flere forskjellige mulige situasjoner i løpet av en fotballkamp.

Lenke til kommentar

Ja, men jeg synes ikke fotballbilder er spennende nok til at man kan bla gjennom titalls uten at det blir langtekkelig og kjedelig - spesielt ikke fra samme kamp.

 

aksjetrading: en profesjonell fotograf kan ikke bare komme hjem etter en jobb med actionpregede duellbilder. Illustrasjonsbilder avisene bruker, gjerne av en matchvinner eller lignende, tjener ikke alltid på å være utrolig actionfikserte. Man kan heller ikke bruke som unnskyldning for at man ikke har et bilde av spiller X (som avisen av en eller annen grunn ønsker) at man ikke fikk knipset et bilde av X i en god duell.

Lenke til kommentar
Ja, men jeg synes ikke fotballbilder er spennende nok til at man kan bla gjennom titalls uten at det blir langtekkelig og kjedelig - spesielt ikke fra samme kamp.

 

aksjetrading: en profesjonell fotograf kan ikke bare komme hjem etter en jobb med actionpregede duellbilder. Illustrasjonsbilder avisene bruker, gjerne av en matchvinner eller lignende, tjener ikke alltid på å være utrolig actionfikserte. Man kan heller ikke bruke som unnskyldning for at man ikke har et bilde av spiller X (som avisen av en eller annen grunn ønsker) at man ikke fikk knipset et bilde av X i en god duell.

 

hei. godt poeng! hva kaller du disse bildene? jeg synes situasjonbilder passer fint, og dette må eg selvsagt ikkje glemme, selv om jeg har mest fokus på action. Følg med imorgen, skal gjøre et "oppdrag" idag, men er usikker på hvem som følger dette av avisene. Men tror nok noen kommer til å være der.

Lenke til kommentar
Alle svømmebilder er like. Enkelt å få til et godt bilde, men veldig kjedelig. Sett alt før.

Jeg er omtrent like lite interessert i fotball som jeg er i svømming, og vil påstå at man kan si nøyaktig det samme om fotballbilder.

 

Er nok allikevel litt flere forskjellige mulige situasjoner i løpet av en fotballkamp.

 

Det er enorm forskjell mellom disse. Det er også ganske stor forskjell mellom andre idretter som basket, og håndball. Alle som har prøvd seg på dette, vet dette. På basket tok eg en monoped og satt rolig og ventet på situasjoner. I håndball derimot som alt går så lynraskt, måtte eg gjøre andre ting. Synes også det er vanskeligere å ha rett timing i håndball f.eks enn basket. For å ikkje snakke om skatebilder, som er noe helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Alle svømmebilder er like. Enkelt å få til et godt bilde, men veldig kjedelig. Sett alt før.

Jeg er omtrent like lite interessert i fotball som jeg er i svømming, og vil påstå at man kan si nøyaktig det samme om fotballbilder.

 

her tror jeg du roter. du er vel intressert i gode bilder? Så en ekstrem kampsport bilder av en norsk kar som lever av det, og har tatt mye i utlandet. Jeg digger ikkje denne sporten overhode, men det trenger vel ikkje bety at man synes bildene er lite spennende? Beste utrykk jeg noengang har sett!

 

Er vist kompis med PM herfra

Lenke til kommentar
Tror nok ikke freelance folka har så mange oppdrag at de bare kan si nei .

Må nesten ha mat på bordet også.

 

Men tror ikke de som faktisk er profesjonelle fotografer har noe spesielt behov for at random folk på akam kommer med unnskyldninger på deres vegne :p

 

 

hei objektivselger! står te? Å leve av foto tar jo bare 1 uke å forstå at er et sant helvete. For å passe inn blandt f.eks sportsfotografene bør man ha en veldig slapp holdning, helt 20 tyvepakninger i hver lomme, og ikkje ha gnist for bilder overhode. Bare gjøre jobben akkurat som andre tømmer boss, eller suger kloak.

 

heldigvis er ikkje mitt mål å få mat på bordet, det tar andre ting seg av, men målet er å vise at de proffe ofte leverer makkverk til leserne sine.

 

PS. nå har jeg fått vite at flere avisfotografer har begynt å lese her også, så roer eg ned tonen?

 

På ingen som helst måte!

Lenke til kommentar

tenkte å skrive litt om mine erafinger med lukketider. tok den kraftig opp, og var veldig fornøyd med resultatene. takk for gode innspill. ser no at de "proffe" folkene ligger seg ofte på 1/640.

 

Skal legge ut noen bilder seinere fra hallen, var ikkje samem sted som fotballkampen, vil særlig ha feedback på withbalansen. øvde meg på panonering og.

 

PS.

 

 

leste en fotobok idag, og den tok for seg mye mer eks enn digitalfoto i praksis. var veldig mange ting som gikk opp for meg. En ting jeg sitter igjen med, er arbeidsflyt. Den har vært veldig dårlig, og den skal jeg sette fokus på.

 

PS2. Skal være "pressefotograf" under NM i kickboxing imorgen, og håper jeg får endel bilder å dele med dere. Skal legge til kommentarer åpen for diskusjon. Dette passer fint, siden dere ser at jeg setter kampsport over alt annen innen sportsfoto.

 

God helg ønskes alle!

Lenke til kommentar
Og til tross for at du til stadighet lærer nye ting så er du likevel langt bedre enn proffe fotografer som har årevis med erfaring i dette faget. Pussige greier. :fun:

 

vel vel. Bedre allround? neppe. Jeg tar for meg sport her. Og jeg har vel vist flere eks på hvorfor jeg går høyt på banen? Og dette er bare starten!!!

 

mitt hovedpoeng med sportsfoto til avisene er som du kanskje har skjønt mangel på action????!? Det står nok fast.

 

Så følg med du, så kanskje du blir overrasket. Ikkje morro å være pressefotograf videre når dette fokuset kommer opp!

 

PS. bedre er jeg ikkje så langt, men la oss oppsummre pr kamp og når sessongen er over. jeg er spent. Er du?

 

god helg!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

"De som mener sistnevte får fortsette å lese bøker, lære seg formler for blenderutreninger, og holde 100% fokus på det gyldne snitt. Se hvor langt det bærer. lykke te!"

 

 

trodde fotobøker bare var tull jeg =o) ?

Endret av orjankar89
Lenke til kommentar
Og til tross for at du til stadighet lærer nye ting så er du likevel langt bedre enn proffe fotografer som har årevis med erfaring i dette faget. Pussige greier. :fun:

 

Er stor forskjell på å kunne det tekniske og å ha et godt øye for gode bilder.

Virker som mange avisfotografer mangler sistnevnte i stor grad, eller legger det igjen hjemme når de drar på oppdrag de anser som rutine.

Lenke til kommentar
Og til tross for at du til stadighet lærer nye ting så er du likevel langt bedre enn proffe fotografer som har årevis med erfaring i dette faget. Pussige greier. :fun:

 

Er stor forskjell på å kunne det tekniske og å ha et godt øye for gode bilder.

Virker som mange avisfotografer mangler sistnevnte i stor grad, eller legger det igjen hjemme når de drar på oppdrag de anser som rutine.

 

vel. ka de mangler vet ikkje eg. kanskje har mange av de fått kastet et kamera etter seg, og ikkje prøvd og feilet fra dag 1. Eller så er innstillingen veldig dårlig. Kanskje begge deler, ikkje vet eg.

 

Jeg har snakket med flust av "fotografer" for mindre aviser, og vet i alle fall at det første er tilfellet der. De vet rett og slett veldig lite om basic. Jeg har lest mye basic i teorien, men å få det til i praksis er noe helt annet.

 

 

 

Men noe er i alle fall galt. Jeg har funnet min vei til å prøve å bli god. Det er å ta på seg oppdrag i stor stil, få masse feedback fra de som faktisk er på bildene, +feedback fra forum som dette. Jeg tror det er veien å gå!

 

Akkurat nå er jeg veldig happy med å få klarere bilder etter å ha justert lukketidene. Det var som å ha et nytt objektiv for hånden.

 

 

 

Jeg klarte bare ikkje å dy meg, og svømmesporten er svært lite fotogen. Du har skjønt mitt poeng 100% :-)

Fotojournalister må ta bilder av alt mulig, inkludert svømming, folk som holder taler (sjekk Kokkvold på forsiden av A-magasinet forresten), førstepremie i strikkekonkurranse, folk som spiller poker osv. Og de skal prøve å lage gode bilder av alt. De kan ikke bare nekte å stikke på visse sportsarrangementer fordi det ikke oppfyller deres krav og forventning om actionnivå og egnethet for fotografering.

Du kan hvis du ikke er fast ansatt, men det spørs hvor mange opdrag du får hvis du bare vil dekke strandvollyballkamper

 

jeg tror volleyball er mye mer fotovennlig av svømming. Opp med hånden, hvem synes svømming er rått for foto? Noen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...