Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

Panorering er forskjellig fra panorama (som man lager i Photoshop).

 

Panorering betyr bare at man gjerne bruker litt lengre lukkertid, men at man samtidig følger motivet som er i bevegelse.

 

Dermed får man 'fart' i bildet mtp at bakgrunnen blir dratt ut til 'fartsstriper' nærmest, mens motivet fremstår som frosset.

 

Dette er en metode som blir mye brukt til bilsport, sykkelsport, fugler i flukt, hester i løp, hunder i løp osv osv....

 

WB kan du forresten stille og låse før du begynner å ta bilder. Da blir den innstillingen du setter gjeldende for bildene du tar, og om du stiller WB i SAMME lys som du fotograferer skal det da bli bedre. Et alternativ er å bruke RAW, men det vil du jo ikke.

 

Mvh,

Beej80

 

jo takk for et fint innlegg. ka lukketid vil du legge deg på sportsbilder innedørs? 1/80? 1/60? eller enda lavere?

 

 

 

 

post-49066-1207848362_thumb.jpg post-49066-1207848380_thumb.jpg

 

kordan redigerte du dette kjapt? enorm forskjell. ikkje raw eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes du om forsidebilde til bt.no, med dale oen nå da aksje? er det også et elendig bilde? uten action og alt det andre du ettersøkte? synes bt.no´s fotballbilder stort sett er bedre enn dine, er vanskelig å få gode, bevegelsesskarpe bilder i en hall, så kanskje lurere å prøve å ta bilder i andre situasjoner som ikke krever veldig rask lukkertid? det er i hvertfall min lille erfaring..

 

edit: link: http://www.bt.no/sport/article543548.ece

Endret av orjankar89
Lenke til kommentar
Hva synes du om forsidebilde til bt.no, med dale oen nå da aksje? er det også et elendig bilde? uten action og alt det andre du ettersøkte? synes bt.no´s fotballbilder stort sett er bedre enn dine, er vanskelig å få gode, bevegelsesskarpe bilder i en hall, så kanskje lurere å prøve å ta bilder i andre situasjoner som ikke krever veldig rask lukkertid? det er i hvertfall min lille erfaring..

 

edit: link: http://www.bt.no/sport/article543548.ece

 

Største bildet var verken spennende eller spesielt bra, men forklarer saken rimelig godt (gullvinner + oen).

 

Lille bildet var mye bedre sånn actionmessig sett.

 

Jeg ville helst sett at de hadde byttet de to.

Lenke til kommentar
3200 har eg aldri tatt ISOen på. synes det blir for jævlig med støy, men bør kanskje vudere det.

Den støyen som kommer på 3200 (jeg har D80 selv, så vet hvor ille den kan være), er av og til bedre enn "støyen" som kommer av bevegelsesuskarphet. Kommer nettopp fra en middag der jeg fikk langt bedre resultater med 3200 enn med lukkertid på 1/5 med 17mm.

Lenke til kommentar
Hva synes du om forsidebilde til bt.no, med dale oen nå da aksje? er det også et elendig bilde? uten action og alt det andre du ettersøkte? synes bt.no´s fotballbilder stort sett er bedre enn dine, er vanskelig å få gode, bevegelsesskarpe bilder i en hall, så kanskje lurere å prøve å ta bilder i andre situasjoner som ikke krever veldig rask lukkertid? det er i hvertfall min lille erfaring..

 

edit: link: http://www.bt.no/sport/article543548.ece

 

ikkje et vondt ord om svømmesporten, men særlig fotovennlig er den vel neppe? det er begrenset kor mye action man kan få ut av en mann med badehette som spruter vann.

Det samme gjelder biliard,curling,og andre anti fotovennlige sporter. Men dette er bare min mening.

Jeg har kun sett et fett bilde fra BT, og dette er ikkje dette.

 

 

 

3200 har eg aldri tatt ISOen på. synes det blir for jævlig med støy, men bør kanskje vudere det.

Den støyen som kommer på 3200 (jeg har D80 selv, så vet hvor ille den kan være), er av og til bedre enn "støyen" som kommer av bevegelsesuskarphet. Kommer nettopp fra en middag der jeg fikk langt bedre resultater med 3200 enn med lukkertid på 1/5 med 17mm.

 

takk for innspill. Har også tenkt på dette, er jo lett å fjerne støy i diverse PC programmer, men det tar tid.

Lenke til kommentar

ok. la meg prøve å dra det tilbake til topic. Hva er action(god)?

 

Her er mine forslag innen fotball.

 

Gode ansiktsutrykk

Smell og fart som ikkje slutter i bilde, men at man må tenke seg om hva som skjer.

Hodedueller.

Nærdueller og sklitaklinger.

 

Ka legger dere i action? For å gjøre det klart med en gang. Folk i avisene har generelt liten sans for action og smell i bilder. Det er det liten tvil om, etter å ha lest BT og BA særlig tett siste 1/2 år.

 

Jeg kan nevne at mens jeg var på kampen jeg la ut bilder fra, klikket det i kamera til fotografene på helt merkelig steder, og stillegående steder, dette bekrefter min mistanke. Action står langt nede på listen.

Lenke til kommentar
Hva synes du om forsidebilde til bt.no, med dale oen nå da aksje? er det også et elendig bilde? uten action og alt det andre du ettersøkte? synes bt.no´s fotballbilder stort sett er bedre enn dine, er vanskelig å få gode, bevegelsesskarpe bilder i en hall, så kanskje lurere å prøve å ta bilder i andre situasjoner som ikke krever veldig rask lukkertid? det er i hvertfall min lille erfaring..

 

edit: link: http://www.bt.no/sport/article543548.ece

 

Største bildet var verken spennende eller spesielt bra, men forklarer saken rimelig godt (gullvinner + oen).

 

Lille bildet var mye bedre sånn actionmessig sett.

 

Jeg ville helst sett at de hadde byttet de to.

 

....slik db.no har gjort:

 

http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/10/532184.html

Lenke til kommentar
Hva synes du om forsidebilde til bt.no, med dale oen nå da aksje? er det også et elendig bilde? uten action og alt det andre du ettersøkte? synes bt.no´s fotballbilder stort sett er bedre enn dine, er vanskelig å få gode, bevegelsesskarpe bilder i en hall, så kanskje lurere å prøve å ta bilder i andre situasjoner som ikke krever veldig rask lukkertid? det er i hvertfall min lille erfaring..

 

edit: link: http://www.bt.no/sport/article543548.ece

 

Største bildet var verken spennende eller spesielt bra, men forklarer saken rimelig godt (gullvinner + oen).

 

Lille bildet var mye bedre sånn actionmessig sett.

 

Jeg ville helst sett at de hadde byttet de to.

 

....slik db.no har gjort:

 

http://www.dagbladet.no/sport/2008/04/10/532184.html

 

 

fett bilde. men hva gjør man når man har tatt dette? kor mye situasjoner får man ut av en badehette fremfor andre sporter? Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

 

vis meg 100 forskjellige svømmebilder som alle er enestående, så skal eg trekke tilbake alt eg skrev om dette.

Lenke til kommentar
fett bilde. men hva gjør man når man har tatt dette? kor mye situasjoner får man ut av en badehette fremfor andre sporter? Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

 

vis meg 100 forskjellige svømmebilder som alle er enestående, så skal eg trekke tilbake alt eg skrev om dette.

 

Nei, det er klart. Så lenge de svømmer så gjør de jo det samme hele tiden, om og om igjen i alle konkurranser.

Lenke til kommentar
fett bilde. men hva gjør man når man har tatt dette? kor mye situasjoner får man ut av en badehette fremfor andre sporter? Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

 

vis meg 100 forskjellige svømmebilder som alle er enestående, så skal eg trekke tilbake alt eg skrev om dette.

 

Hva er poenget ditt? At svømmesporten er lite fotogen? Og hva i alle dager har dette med proff vs amatørfotografer og gjøre?

Lenke til kommentar
fett bilde. men hva gjør man når man har tatt dette? kor mye situasjoner får man ut av en badehette fremfor andre sporter? Derfor skrev jeg som jeg gjorde.

 

vis meg 100 forskjellige svømmebilder som alle er enestående, så skal eg trekke tilbake alt eg skrev om dette.

 

Hva er poenget ditt? At svømmesporten er lite fotogen? Og hva i alle dager har dette med proff vs amatørfotografer og gjøre?

 

 

vel, har du lest denne tråden overhode? her kommer det stadig avstikkere. hva i alle dager har støy med proff vs amatør?

 

ps. er du svømmer? som idrettsmenn er de mye bedre enn godt overbetalte fotball spillere, men som fotoobjekter helt verdiløse.

 

 

Jeg klarte bare ikkje å dy meg, og svømmesporten er svært lite fotogen. Du har skjønt mitt poeng 100% :-)

 

God helg ønskes alle!

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg ekspert på sportsfotografering.

Men kan noen forklare meg hva som gjør svømming så utrolig lite fotogen, sammenlignet med Feks. den oppskrytte sporten fotball.

 

Når jeg tenker etter tror jeg at prosentandelen av gode bilder er større blandt svømmebildene en fotballbildene jeg har sett.

Lenke til kommentar
Jeg klarte bare ikkje å dy meg, og svømmesporten er svært lite fotogen. Du har skjønt mitt poeng 100% :-)

Fotojournalister må ta bilder av alt mulig, inkludert svømming, folk som holder taler (sjekk Kokkvold på forsiden av A-magasinet forresten), førstepremie i strikkekonkurranse, folk som spiller poker osv. Og de skal prøve å lage gode bilder av alt. De kan ikke bare nekte å stikke på visse sportsarrangementer fordi det ikke oppfyller deres krav og forventning om actionnivå og egnethet for fotografering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...