Gå til innhold

Proff vs amatørfotografer. La oss sammenlige!


Anbefalte innlegg

angående farger og WB. Jeg tok 2 bilder i RAW, og selv ikkje disse ble særlig pen med etterarbeid. Ellers satt jeg WB til auto, og så tungsten.

 

Noen som har fått samme problemmer innedørs? jeg vekslet også mellom spot og vanlig lysmåling.

 

Og en som sa at 1/200 var for lite. Jeg testet selvsagt høyere, men synes ikkje resultatene ble særlig. skal ikkje 1/200 være nok til å fryse det meste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her er du ved kjernen. jeg er helt enig, men vil gjerne minne deg om at jeg er i en litt spessiel situsjon. jeg vil gjerne gi endel bilder å velge mellom til kluben. er ikkje få ganger jeg har blitt overrasket over valgene de i ettertid har gjort.

Du er i samme spesielle situasjon som fotojournalistene. De må gi en del bilder til desken, og de blir ofte overrasket over valgene desken i ettertid har gjort.

 

Vet du forresten at man har lett for å skylde på person når andre gjør noe som ikke holder mål, mens man har lett for å skylde på omstendighetene når man selv ikke holder mål?

Lenke til kommentar
vel, bakgrunnen sier du? hvordan skal jeg trylle for å forandre den? jeg liker heller ikkje cola og annet dritt i bildene mine, men gidd ikkje clone dem bort eller gjøre andre ting. vil helst unngå fotoshop i disse bildene.

Bildemanipulering er selvsagt helt utelukket i fotojournalistikk. Det skulle ikke forundre meg om yrkesfotografene ofte også kan fortelle om omstendigheter som gjør det vanskelig å få gode bilder. Uten at jeg tror du er særlig interessert.

 

et killer sportsbilde for meg er heftige ansiktsutrykk, og action i øverste klasse.

Og du kan ikke regne med å finne det i sportssidene i avisen særlig ofte så lenge det ikke er snakk om store arrangement der de bruker tid og kanskje har flere fotografer tilgjengelige. Kanskje du burde sjekke Sports Illustrated eller lignende.

 

Men hvorfor snakker vi ikkje om personbilder i samme slengen? Daglig er det bilder i BA og BT der blitzen er misbrukt så kraftig at fargene i ansiktene skriker i mot deg? Er det for mye å be om at de godt betalte fotografene lærer seg å sikte?

Tjah, det er ulike idealer for estetikk, og som nevnt et dusin ganger tidligere; det er ofte journalister som blir utstyrt med kamera - særlig for portretter til raske intervjuer. Du leser bare det som passer deg og bekrefter ditt verdenssyn, gjør du ikke?

 

Fotografer regnes vel ikke for å være spesielt godt betalte, selv om de kanskje tjener mer enn deg.

 

har det aldri slått dere hvor late og tilbakelendte de virker mange? Hvor er gnisten? hvor er guffen til å flytte på ræven? og gi gass??

Alle kan ikke være Morten Krogvold hele tiden. Klarer du å ha full gass og gnist dagen lang på jobben (inkludert skiftordning og kveldsvakter)? De fleste av orker ikke det ser du.

Lenke til kommentar

Avisansatte i større aviser har IKKE kjipe arbeidstider.

Har man senvakt en uke så får man gjerne hele påfølgende dagen fri, samt slutter tidlig dagen etter der igjen.

 

Når fotografene først er på jobb bør man kunne forvente at de står på litt (ikke nødvendigvis løper rundt på kontoret, men ihvertfall langs sidelinjen på arrangementer etc)

 

Angående hvitbalansen: Kanskje man bør stille denne manuelt på forhånd om man ser det blir problemer med den på auto. Ta med et hvitt ark du kan måle den med. Mye er gjort allerede der.

 

Syns absolutt ikke aksjetrading sine bilder stod tilbake fra "proffene" i runde 1. Lykke til videre. Dette er et maraton, ikke en sprint (proffene er jo på jobb i årevis)

Lenke til kommentar
Avisansatte i større aviser har IKKE kjipe arbeidstider.

Har man senvakt en uke så får man gjerne hele påfølgende dagen fri, samt slutter tidlig dagen etter der igjen.

 

Når fotografene først er på jobb bør man kunne forvente at de står på litt (ikke nødvendigvis løper rundt på kontoret, men ihvertfall langs sidelinjen på arrangementer etc)

 

Angående hvitbalansen: Kanskje man bør stille denne manuelt på forhånd om man ser det blir problemer med den på auto. Ta med et hvitt ark du kan måle den med. Mye er gjort allerede der.

 

Syns absolutt ikke aksjetrading sine bilder stod tilbake fra "proffene" i runde 1. Lykke til videre. Dette er et maraton, ikke en sprint (proffene er jo på jobb i årevis)

 

 

tusen takk for det siste. det betyr ganske mye for meg. jeg regnet med slakt fra alle, så dette varmet et ellers kaldt hjerte. jeg skal gi full gass resten av sessongen, og gleder meg som en unge til neste utfordring. håper ikkje avisfolkene leser her, men det vet jeg at flere gjør, for øker de innsatsen blir jeg nok knust.

 

men forskjellen mellom oss er alikevel stor. med hensyn til lyst og utstyr. de er der fordi de får fett betalt, jeg er der fordi jeg elsker bilder.

Lenke til kommentar
skal ikkje 1/200 være nok til å fryse det meste?

Nei, absolutt ikke. 1/500 er en god start til sportsfotografering med tele.

 

selv innendørs? og når man vet ka lys man får da?

 

gi meg gjerne en tilbakemelding på dette.

 

 

De løper jo like fort innendørs som utendørs.. :!:

Lenke til kommentar
skal ikkje 1/200 være nok til å fryse det meste?

Nei, absolutt ikke. 1/500 er en god start til sportsfotografering med tele.

 

selv innendørs? og når man vet ka lys man får da?

 

gi meg gjerne en tilbakemelding på dette.

 

 

De løper jo like fort innendørs som utendørs.. :!:

 

 

he he. jeg trodde alt hang sammen. både lys,lukker og blender. kor feil har eg egentlig tatt? men seriøst, hvem tar 1/500 innendørs? hvis meg gjerne eks bilder på dette?

Lenke til kommentar
he he. jeg trodde alt hang sammen. både lys,lukker og blender. kor feil har eg egentlig tatt? men seriøst, hvem tar 1/500 innendørs? hvis meg gjerne eks bilder på dette?

Jada, alt henger sammen.

 

- Lysforhold

- ISO

- Blender

- Lukkertid

 

Lysforholdene kan du ikke gjøre stort med, egentlig. For å få raskest mulig lukkertid er det dermed vanlig å gå opp på ISO (gjerne 1600 eller 3200) og bruke størst mulig blender på det objektivet du har. Har du et objektiv med største blender f/4, bruker f/4 på bildene og ISO 3200 - men bildene fortsatt blir uskarpe grunnet for lang lukkertid (jada, 1/400 kan i enkelte tilfeller heller ikke være raskt nok) må man rett og slett kjøpe et mer lyssterkt objektiv. Jeg bruker f/1.8 til innendørsfotografering i hall (mest håndball), og med ISO 1600 blir lukkertidene som oftest mellom 1/400sek og 1/1000sek, alt avhengig av vinkel, perspektiv og motiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Dersom du tar bilder på 200mm så er det en regel som tilsier at du skal ha minst 1/200 lukkertid, dette for å klare å unngå at din bevegelse vil bli synlig på bildene, men nå må du itillegg ta hensyn til spillernes bevegelse derav minst 1/500..:)

Lenke til kommentar
he he. jeg trodde alt hang sammen. både lys,lukker og blender. kor feil har eg egentlig tatt? men seriøst, hvem tar 1/500 innendørs? hvis meg gjerne eks bilder på dette?

For å illustrere kan jeg jo vise deg et bilde hvor jeg har brukt 1/100 innendørs uten skremmende resultater.

 

post-49066-1207764464_thumb.jpg

 

Og andre enden av skalaen her: 1/400

 

post-49066-1207764693_thumb.jpg

 

Redigert kjapt for å legge ut her.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
he he. jeg trodde alt hang sammen. både lys,lukker og blender. kor feil har eg egentlig tatt? men seriøst, hvem tar 1/500 innendørs? hvis meg gjerne eks bilder på dette?

Jada, alt henger sammen.

 

- Lysforhold

- ISO

- Blender

- Lukkertid

 

Lysforholdene kan du ikke gjøre stort med, egentlig. For å få raskest mulig lukkertid er det dermed vanlig å gå opp på ISO (gjerne 1600 eller 3200) og bruke størst mulig blender på det objektivet du har. Har du et objektiv med største blender f/4, bruker f/4 på bildene og ISO 3200 - men bildene fortsatt blir uskarpe grunnet for lang lukkertid (jada, 1/400 kan i enkelte tilfeller heller ikke være raskt nok) må man rett og slett kjøpe et mer lyssterkt objektiv. Jeg bruker f/1.8 til innendørsfotografering i hall (mest håndball), og med ISO 1600 blir lukkertidene som oftest mellom 1/400sek og 1/1000sek, alt avhengig av vinkel, perspektiv og motiv.

 

 

takk for en fin rep av tingenes tilstand. jeg bruker f,2,8 innedørs, har et 1,8 som eg bruker mest til basket og håndball. 3200 har eg aldri tatt ISOen på. synes det blir for jævlig med støy, men bør kanskje vudere det.

 

 

 

he he. jeg trodde alt hang sammen. både lys,lukker og blender. kor feil har eg egentlig tatt? men seriøst, hvem tar 1/500 innendørs? hvis meg gjerne eks bilder på dette?

For å illustrere kan jeg jo vise deg et bilde hvor jeg har brukt 1/100 innendørs uten skremmende resultater.

 

post-49066-1207764464_thumb.jpg

 

Og andre enden av skalaen her: 1/400

 

post-49066-1207764693_thumb.jpg

 

Redigert kjapt for å legge ut her.

 

ikkje verst dette, men kordan var lyset her? Og ka gjorde du med hvit balansen,? auto?

Lenke til kommentar
Lyset er helt jævlig for å si det mildt, kan legge ut et uredigert bilde litt senere i dag.

WBen er på auto, så stiller jeg lyset og fargene med levels, curves og color balance.

 

gleder meg til å se orginalbilde. nyttig lærdom om WB, men orginalbildene dine var i alle fall ok.

 

Noen som gidder å repetere panonering også? er ikkje stø i dette, men har laget det i fotoshop med ok resultater.

Lenke til kommentar

Panorering er forskjellig fra panorama (som man lager i Photoshop).

 

Panorering betyr bare at man gjerne bruker litt lengre lukkertid, men at man samtidig følger motivet som er i bevegelse.

 

Dermed får man 'fart' i bildet mtp at bakgrunnen blir dratt ut til 'fartsstriper' nærmest, mens motivet fremstår som frosset.

 

Dette er en metode som blir mye brukt til bilsport, sykkelsport, fugler i flukt, hester i løp, hunder i løp osv osv....

 

WB kan du forresten stille og låse før du begynner å ta bilder. Da blir den innstillingen du setter gjeldende for bildene du tar, og om du stiller WB i SAMME lys som du fotograferer skal det da bli bedre. Et alternativ er å bruke RAW, men det vil du jo ikke.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...