Gå til innhold

Partisjonering uten formatering? [LØST]


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg lurte på om det er mulig å dele en harddisk opp i flere partisjoner uten å formatere den?

Jeg ønsker å legge in linux ubuntu 7.10 på disken, ubuntu bruker filsystemet ex3 mens windows bruker ntfs, jeg har ikke windows inne på denne disken, men har mye annet jeg ønsker å ta vare på. Går det kanskje ann å defragmenterer disken å formatere kun den delen av disken som er ubrukt?

Endret av psychotim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hva du mener. Du kan ikek konvertere NTFS-partisjoner til ext3 uten å miste data. Du kan dog endre størrelse på NTFS-partisjoner uten å miste data, men det er en risikabel operasjon som er mildt sagt idiotisk å utføre hvis du ikke har backup.

Lenke til kommentar

Gratis alternativ til partition magic

http://partitionlogic.org.uk/

http://www.hardware.no/artikler/programtips_gparted/44713

 

Haalo:

Han skal ikke konvertere hele NTFS-partisjoner,bare en del av den.

 

Går fint det du vil,krymp NTFS-partisjon og lag ex3 på den nylig oppretta partisjonen.NTFS partisjonen blir mindre men intakt.

 

Veldig skjeldent det skjærer seg,men er det viktig data så ta backup.

Endret av taz
Lenke til kommentar
Hallo.

 

Jeg lurte på om det er mulig å dele en harddisk opp i flere partisjoner uten å formatere den?

Jeg ønsker å legge in linux ubuntu 7.10 på disken, ubuntu bruker filsystemet ex3 mens windows bruker ntfs, jeg har ikke windows inne på denne disken, men har mye annet jeg ønsker å ta vare på. Går det kanskje ann å defragmenterer disken å formatere kun den delen av disken som er ubrukt?

 

Backup av essensielle saker er alltid en forutsetning.

 

Hvis du har en windowsinnstalasjon allerede er det vel bare å sette ubuntu-cden i og suse avgårde, den klarer vel å resize ntfs for å lage plass til seg selv, eller er det jeg som husker feil?

 

Uansett finnes det diverse gratisalternativer som fikser jobben. Prøv feks bing! eller boot it next generation som dens fulle navn er. Du booter fra denne cden så du kan endre på partisjoneringer også på den disken oset ligger på.

 

K

Lenke til kommentar

3 ting du MÅ huske på før du driver på med noe sånt:

1: BACKUP!

2: BACKUP!

3: BACKUP!

 

hvis du har Vista finnes det en egen funksjon som du kan forandre størrelsen med.

 

Høyreklikk Datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling -> høyreklikk på disken du vil endre størrelsen på.

 

ellers har de andre listet opp de programmene jeg ville ha listet opp.

 

gudd løkk

Lenke til kommentar
Og når man har backup så trenger man jo ikke slike program som forandrer størrelsen på en partisjon. Det er vesentlig enklere å bare slette hele partisjonen og opprette ny.

 

Vell, man kan spare tid med filkopiering om det er mye data, du slipper å kopiere tilbake ved å ta risken.

Så skulle det gå til helvete så kan du gå tilbake og opprette det sånn som du skal ha det fra scratch og smekke dit backup av dataene.

 

Jeg ville ha prøvd siden det kan spare hodebry og ventetid på kopiering etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...