Itw Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Heisann Har søkt og lest i tråder nå i ca 15min om dette med crop, men har ikke helt funnet ut om det jeg lurer på. Sitter og ser på en del objektiver, og lurer da litt på, må jeg gange med 1.6 på både "fullformat" og "ikke fullformat" objektiver for og få rett brennvidde? Eller er det slik at med fullformat objektiver må jeg gange med 1.6 og med ikke fullformat objektiver, trenger jeg ikke legge til noe i det hele tatt, og jeg vil få rett brennvidde? Håper ikke det finnes 1 million andre inlegg som beskriver, dette, som jeg ikke fant men har virkelig leita etter svaret... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Regelen er at har du et crop kamera som GX-10 så trenger du ikke tenke på saken. Så lenge objektivet passer fysisk på kameraet så vil det fungere. Crop trenger du bare å bekymre deg over hvis du har et fullformatskamera eller er vant til bildevinkelen sånne kameraer gir ved en gitt brennvidde. Kjøp det objektivet som har de egenskapene du trenger og alt vil fungere fint. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Okei, så trenger ikke tenke på at brennvidden blir en annen? Kjøper jeg en 10mm så vil den være 10mm uansett om det er ett fullformat eller ett ikke fullformat objektiv? Endret 10. mars 2008 av Itw Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Sitter og ser på en del objektiver, og lurer da litt på, må jeg gange med 1.6 på både "fullformat" og "ikke fullformat" objektiver for og få rett brennvidde? Eller er det slik at med fullformat objektiver må jeg gange med 1.6 og med ikke fullformat objektiver, trenger jeg ikke legge til noe i det hele tatt, og jeg vil få rett brennvidde? Du skal alltid gange med crop faktoren. Dette er fordi brennvidden er den samme uansett sensor størrelse. Det er bildevinkelen som forandrer seg når sensor-størrelsen endrer seg. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Okei, så trenger ikke tenke på at brennvidden blir en annen? Kjøper jeg en 10mm så vil den være 10mm uansett om det er ett fullformat eller ett ikke fullformat objektiv? Brennvidden av et objektiv er den samme uansett, men bildevinkelen varierer etter størrelsen på brikken, fordi bildebrikken regulerer hva slags utsnitt du ser av bildet som objektivet tegner. Se her for eksempelbilder etc: http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Okei, så trenger ikke tenke på at brennvidden blir en annen? Kjøper jeg en 10mm så vil den være 10mm? Uansett hva du kjøper vil 10mm være 10mm. Brennvidden er en fysisk størrelse, som ikke forandrer seg med hvilket kamera du setter et objektiv på. Du kan egentlig bare glemme å regne med cropfaktor dersom du ikke er vant til å bruke gamle speilreflekskameraer med film, der en normal var ca 50mm, vidvinkel var under 35mm etc. Det eneste du trenger å tenke på, er at 28-30mm er en normal på ditt kamera, der perspektivet vil oppfattes som det samme som det du ser med dine øyne. Fra ca 24mm og nedover kan du regne som vidvinkel, og fra ca 40-50mm og oppover er tele. Da kan du utelukkende lese på objektivet, og se at en 17-70mm er et objektiv som strekker seg fra vidvinkel til kort tele - uten å bry deg om hva det ville vært på et fullformatkamera eller filmbasert. Når du er klar for fullformat - lær deg heller hva som gjelder der... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kjøper jeg en 10mm så vil den være 10mm uansett om det er ett fullformat eller ett ikke fullformat objektiv?Ja på GX-10 vil begge objektivene fungere identisk på alle måter hvis vi antar at de er av identisk kvalitet. På et fullformatkamera trenger du et fullformatobjektiv for å unngå at det blir mørkt i hjørnene. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Okei, begynner sakte men sikkert og sige inn her nå Det jeg egentlig er ute etter er jo om jeg kjøper en 10mm og setter på kamraet, vil det da være en 16mm med crop faktoren tatt i betraktning, sånn alt i alt... For da vil det jo være slik, at jeg tenker at jeg kan nøye meg med en 17mm, men egentlig så vil jeg bli skuffet av vidvinkel efekten, da den egentlig er 27mm med crop faktoren... Er det slik jeg må tenke eller? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Alle 17mm objektiver vil gi det samme utsnittet på GX-10 uanset hvilken type det er. Et 17mm objektiv vil ikke gi samme utsnitt på et fullformatskamera som på et GX-10, det vil gi et videre utsnitt på fullformatskameraet. Det har ingenting med objektivene å gjøre, men med at sensoren er større på fullformatskameraet. Så hvis du har et 27mm objektiv på et fullformatskamera og vil ha samme utsnitt på GX-10 så må du ha et 17mm objektiv til GX-10. Og glem alle tanker om at 17mm objektiver blir 27mm hvis du flytter de til et annet kamera. En meter blir ikke kortere om du måler den i et annet rom! Objektivet forblir alltid 17mm, det er kameraet som gjør et annet utsnitt av bildesirkelen, objektivet gjør akkurat den samme jobben på begge kameraene. Endret 10. mars 2008 av Kristallo Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Er det slik jeg må tenke eller?Hvis du ikke har noe forhold til filmbasert speilrefleks, noe det ikke virker som du har, bare glem cropfaktoren. Det er et konverteringsverktøy for dem som har et forhold til filmbasert speilrefleks. Du kan tenke: *28-30mm er et normalobjektiv, det vil gjengi perspektivet slik jeg er vant til. De nærmeste brennviddene rundt kan også anses som "normale" (24-35mm) *Alt under 24mm er vidvinkel av en eller annen grad. Går du under ca 16-18mm begynner det å nærme seg ultravidvinkel. *Alt over 35mm er tele av en eller annen grad. Går du over ca 300 mm er det supertele. Mer enn dette trenger du egentlig ikke. Du trenger ikke vite hva brennvidden tilsvarer på fullformat, med mindre du skal kjøpe deg analog speilrefleks (dessverre er det lite som tyder på at Pentax/Samsung har fullformat digitalt i planene sine). Dersom det skulle skje, foreslår jeg deg at du lærer deg det samme for fullformat da. Endret 10. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Itw Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Ah nå skjønner jeg:) Tusen takk for hjelpa, tok litt forklaring, men nå kan jeg begynne og sikle på objektiver:) Synd det er så lite brukt til samsung/pentax da... Har nok ikke tenkt meg over på fullformat så legger det med crop på hylla nå, og grubler ikke noe mere over det:) Endret 10. mars 2008 av Itw Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Så lenge du kun har tenkt å forholde deg til vanlig 1,5-crop trenger du ikke tenke på noen omregningsfaktor. 18mm gir deg det perspektivet, 55mm gir deg et annet. Hvordan de brennviddene oppfører seg på FF, MF eller storformat er jo revndende likegyldig for deg så lenge du ikke bruker slik utstyr. Hvis du brukte slik utstyr ville du heller ikke drevet på å regnet om på det, for da hadde du vært vant med å jobbe med forskjellige format, og brennviddenes forskjellige egenskaper på forskjellig format ville vært naturlig for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå