Lsass Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hei dere.. Er vel nå ferdig med hvordan siden skal se ut, men da jeg skulle sjekke den i IE, så vises ikke "ELVERUM ORIENTERINGSKLUBB"; http://oestbye.net/eok/index.php <-- funker i opera (helt øverst) men ikke ie IE... Noen som vet om jeg kan endre litt på koden? så den vises likt i opera og IE ? Btw. Bare index.php som ligger der : ) så alt annet funker så og si ikke ;D Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 This page is not Valid XHTML 1.1!Result: Failed validation, 77 Errors Første ting du bør fikse. Problemet med IE er at den ikke støtter noe som helst, i ditt tilfelle er det nok application/xml+xhml som gjør at IE går i quirks mode. XHTML 1.1 er så vidt jeg vet ikke mulig å bruke med IE6. En annen ting er at du ikke bør spesifisere en DTD ( her XHTML ) dersom du ikke har tenkt å kode opp mot den. Skal du skrive "dårlig" kode bør du holde deg til HTML 4.01 TRANSITIONAL eller noe annet som tolererer mindre strikt kode. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 This page is not Valid XHTML 1.1!Result: Failed validation, 77 Errors Første ting du bør fikse. Problemet med IE er at den ikke støtter noe som helst, i ditt tilfelle er det nok application/xml+xhml som gjør at IE går i quirks mode. XHTML 1.1 er så vidt jeg vet ikke mulig å bruke med IE6. En annen ting er at du ikke bør spesifisere en DTD ( her XHTML ) dersom du ikke har tenkt å kode opp mot den. Skal du skrive "dårlig" kode bør du holde deg til HTML 4.01 TRANSITIONAL eller noe annet som tolererer mindre strikt kode. Hehe, siden kan ha så mange error's den vil for min og brukerne sin del : ) så lenge den fungerer, om du skjønner? Den funker perfekt nå, bare jeg får vist "ELVERUM ORIENTERINGSKLUBB" øverst, i IE også.. mange av medlemmene som bruker IE, nærmere 70% av hitsa er fra IE-brukere.. Forslag på hvordan jeg får vist fram bildet/elverum ok i IE også? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Og det er her den herlige ironien kommer inn.. den fungerer ikke. La den kule XHTML 1.1 være for de som ønsker å skrive korrekt kode og bytt til HTML 4.01 Transitional som tolererer mer kreativ syntaks. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Og det er her den herlige ironien kommer inn.. den fungerer ikke. La den kule XHTML 1.1 være for de som ønsker å skrive korrekt kode og bytt til HTML 4.01 Transitional som tolererer mer kreativ syntaks. Så om jeg bytter om til HTML 4.01 nå, så vil det fungere? And, how to do that? - tror du må slette dette innlegget seinere så jeg ikke blir forevig-mobbet : ) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Øverst i koden din finner du DOCTYPE-deklarasjonen som forteller nettleseren hvilket språk koden din er. En nettlser kan tolke mange typer filer og markupspråk som kan være som epler og bananer, og der kommer en DTD inn. Den definerer hva som er lov og ikke lov i dokumentet. Standard-DTDs i bruk i dag til HTML inkluderer HTML 4.01 Transitional, XHTML 1.0 Transitional, HTML 4.01 Strict, XHTML 1.0 Strict og XHTML 1.1 rangert etter hvor strenge reglene for kode er. Du har definert at ditt dokument er XHTML 1.1 og nettlesere vil derfor tolke koden din uten stor margin for feil, så inkorrekt vil gjerne resultere i større og forskjellige feil i de forskjellige nettleserne. Opera kan f.eks tolke en av dine feil bokstavlig etter den strenge standarden mens Firefox kan f.eks gå i en kompabilitetsmodus hvor resultatet ser ut som om alt fungerte fint. Men du bør ikke regne med at sider ser like ut i de forskjellige nettleserne når du tvinger de inn i kompabilitetsmodus aka "quirks mode". Dette er de første linjene i dokumentet ditt: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> Som du kan bytte ut med dette for et bedre resultat: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> <html> EDIT: Og det med å slette innlegg tror jeg ikke blir nødvendig. Vi startet alle med å kopiere DTDs uten å helt vite hvordan de fungerte, og koden din er bortsett fra feil DTD/content-type og bruk av <br> for styling veldig brukbar. ..og når du har byttet over til en bedre DTD kan du også fikse det orginale problemet, nemlig at bildet til overskriften ligger utenfor <body>. Endret 10. mars 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 hehe, tusen takk ;D skal prøve dette, skjønner mye mere nå jeg trodde starten bare var en "beskrivelse" av siden og at web-browsere ikke leste dette, men overså det.. - Helt annet syn på dette nå Jepp, brukte <br> bare for å se hvordan det ville se ut, sånn ca Tenkte jeg skulle bli fornøyd med utseendet før jeg startet å legge inn kalendere og div som skal være der istedenfor <br> ;D Tusen hjertelig takk for bra svar kunge! .ps har du en egen side kanskje? lyst til å se evnt Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 http://oestbye.net/eok/index.php Nå tror jeg at jeg har fått til det du forklarte ;D så nå er det vel bare å starte og fikse bugs ;D Tror jeg har fått "banneren" inn i body nå, sånn som du mente.. ble det riktig? (vises fortsatt ikke i IE tho) Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hei Olav hvis du fjerner eller spesifiser width og height vil det nok fungere. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 TAKKER ;D det funket! men pappa kjører windows vista, en annen opera versjon enn meg og nyeste IE, vil jeg tro det er.. og der starter "ELVERUM ORIENTERINGSKLUBB" litt utenfor, den starter ikke likt som selve siden, om dere skjønner? men dette gjør den i min opera og i min IE (OOOOLD). Følger med et vanvittig dårlig redigert screen av min pc, hvor jeg bare flyttet banneren kjapt i paint for at dere skulle skjønne sånn ca hvordan det ser ut på pappa sin IE/OPERA. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Fjern bakgrunnen fra bildet. Lag det gjerne uten noe, og bruk transparent PNG, slik at bakgrunnen synes "gjennon" bildet. (IE6 støtter ikke det (tror jeg), et lite google søk så finner du en javascript-snutt som løser det) Når du har noe av bakgrunnen foran teksten, og ikke bak, så vil den ikke sentrere seg for brukere med lavere/høyere oppløsning enn hva du har. Jeg har 1680*1050, så det bildet/teksten stikker 10cm utenfor mainwrapper. Du har heller ikke spesifisert "center"-klassen i CSS-filen din, som gjør at den ikke blir sentrert whatsoever. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 Okey. Prøvde å lage et .PNG bilde som du sa, men funket dårlig tror ikke jeg fikk det til... men har endret det opprinnelige .jpg bildet nå og får flyttet det fra venstre til høyre via left og right ja, men center funker ikke som du sa... må jeg legge dette inn i style.css? første gangen jeg prøver dette, og en god venn har vel egentlig gjort en del uansett oestbye.net/eok <-- hvordan får jeg "ELVERUM ORIENTERINGSKLUBB" til å starte på samme stedet som selve siden nå? om det nå er mulig Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Okey. 1. Prøvde å lage et .PNG bilde som du sa, men funket dårlig tror ikke jeg fikk det til... 2. men har endret det opprinnelige .jpg bildet nå og får flyttet det fra venstre til høyre via left og right ja, men center funker ikke som du sa... 3. må jeg legge dette inn i style.css? første gangen jeg prøver dette, og en god venn har vel egentlig gjort en del 4. uansett oestbye.net/eok <-- hvordan får jeg "ELVERUM ORIENTERINGSKLUBB" til å starte på samme stedet som selve siden nå? om det nå er mulig 1. Du må bruke et avansert bilderedigeringsprogram (så vidt jeg vet), enten Photoshop eller The Gimp. Der må du åpne det eksisterende bildet, klippe ut det du skal ta med videre, for så å starte ett nytt bilde hvor du velger at bakgrunnen skal være transparent. Deretter er det bare å gå rundt med viskelæret, og fjerne alt det du ikke trenger. Deretter går du på "File -> Save for Web", og velger PNG-24 i nedtrekksmenyen på høyre side. Huk av "Transparency", og lagre bildet. 2/3. Du må lage en ny klasse i CSS-filen din som heter ".center". .center { text-align: center; } 4. Hæ? Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Tusen takk skal prøve på dette nå ;D har photoshop : ) EDIT: 1. Trengte ikke å gjøre noe i photoshop, etter at jeg fjernet lengde og bredde så kom bildet fram i IE også - Var som postet tidligere at IE ikke klarer å lese koden når det ikke er skrevet noe i disse, så jeg fjernet dem. 2. Da jeg addet center tingen så funket det ;D seff, burde skjønnt hva du mente før beklager, plutselig skjønner jeg 90% mere av css filen TAKK :DDDD Endret 12. mars 2008 av Lsass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå