Gå til innhold

Vidvinkel til Nikon D80 - internett mot forretning.

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe meg en vidvinkel til Nikon D80.

Har, som mange andre som har sett etter vidvinkel-linse, sett meg ut følgende:

Tokina 12-24mm

Sigma 10-20mm

Jeg har vært innom de fleste nettsidene (Ken Rockwells side, dpreview og mange, mange andre).

Jeg har også lest anbefalinger fra andre brukere på diverse nettfora.

Til syvende og sist endte jeg opp med å gå i butikken for å sjekke forskjellen mellom Tokinas 12mm og Sigmas 10mm (hvor stor forskjell det egentlig utgjør).

Jeg gikk til Japan Photo i Bogstadveien (Oslo) og spurte om jeg kunne få se på de to linsene...da ble jeg møtt med hån.

Ikke bare fikk jeg utsagn som "Sigmaen tar jeg ikke inn, du...nei, nei. Så dårlige linser skammer jeg meg over å ha i butikken", men da jeg sa at det kanskje hadde vært gøy å prøve en linse som gikk ned til 10mm, så fikk jeg "det er bare sånt tull som imponerer amatører. Ingen proffe som driver med sånt idioti...bla..bla".

Jeg fikk virkelig ikke lyst til å gå tilbake dit noe mer. Helt for jævelig service.

Jeg har bedrevet foto i mange år og aldri opplevd at en selger har oppført seg sånn (vi snakker for faen om enkel optikk til noen tusenlapper, hverken Tokinaen eller Sigmaen er noe å verken skamme seg over eller hoppe i taket for!)

Selvom jeg ble forbannet, så sa selgeren ting som "Sigmaen kommer til å bli ødelagt av ingenting" og "etter noen måneder kan du riste på Sigmaen og høre at det skrangler".

Er det noe som helst hold i det han sier?

Er det dårlig byggekvalitet på Sigmaen i forhold til Tokinaen?

Jeg synes ærlig talt det hadde vært gøy med 10mm fremfor 12mm, men jeg vil ha solid byggekvalitet (har det på andre linser).

Dette spørsmålet er rettet til folk som har hatt Sigma 10-20mm og Tokina 12-24mm i mange måneder. Hvor solid er byggekvaliteten og optikken på de to?

Og:

Hvilke sider kan man stole på ang. testing av optikk? Eller...KAN man stole på noen sider 100%? Ken Rockwell ser ut til å ha veldig, veldig mange besøkende. Er det noen andre "Ken Rockwells" der ute?

Tusen takk for god hjelp til alle som svarer på disse forumene!

Endret av DrRogn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til syvende og sist endte jeg opp med å gå i butikken for å sjekke forskjellen mellom Tokinas 12mm og Sigmas 10mm (hvor stor forskjell det egentlig utgjør).
For det første - Sigmaen er ikke dårlig, og grunnen til at JP ikke har den er at de ikke forhandler så mye Sigma. Tokinaen er nok bedre byggekvalitetsmessig, men Sigmaen holder helt fint til "vanlig" bruk.

Forskjellen på 10 og 12mm er omtrent som forskjellen på 18mm og 22mm. Dersom du har samme utsnitt på 18mm som du ville hatt med 10mm (du vil stå på et annet sted i så fall), kan du zoome inn til 22mm og få "samme" utsnitt som med 12mm...

Lenke til kommentar

Sigma slet en del med variabel kvalitet for noen år siden (særlig rundt 2005), og da var det mye retur. Og det er nok en del butikker osv som derfor har brent seg. Jeg har fått det inntrykket at situasjonen er en god del bedre nå. Uansett så får du byttet objektivet på garanti hvis du har vært uheldig.

Så når du vurderer Sigma, så må du gå til EliteFoto eller FotoVideo.

Når det gjelder Ken Rockwell, så snakker han fra levra, han tenker ikke alltid over hva han sier, og han foretar sjelden objektive tester med nøyaktive målinger. Så han fungerer godt som underholdning, og innimellom så får han meg til å tenke meg om.

Jeg anbefaler heller at du ser på SLRGear og PhotoZone for tester.

Jeg har et par Sigma objektiver i parken (ingen vidvinkel dog), og de er helt OK, det ene har jeg hatt i 6måneder, det andre i 3 måneder. Kjøpte forøvrig en Sigma 18-125mm i 2005, og den hadde til tider store fokusproblemer (jeg fikk byttet den da jeg fant ut hvor store problemene var); men selv etter 2 år hadde den ikke blitt slarkete.

Tom

Lenke til kommentar

I suppose we talk about the shop in Hegdehaugsveien (close to Bogstadveien).

I`m of course very sorry for the very biased advise that you got there. Our sales people in Hegdehaugsveien are among the most experience of all of our shops. But they have very very strong opinions about Sigma based on the past. The reclamation quote of Sigma is significantly higher compared to all other brands, that is a devenite fact.

Sigma is not in our standard assortment, but all shops can get it without any problems. We have around 250 Sigma lenses in stock at the moment and if the shop does not have it in stock, they can get it within 24-48 hours. We buy from a nordic distributor an thus we have the same access as Elite or Fotovideo have. But based on the experience we had in many years, the "older" sales people try to avoid to sell Sigma, right or wrong.

But that is of course not justifying this sales attitude, again, very sorry for that. I`ll talk to our guys so that they do not have the knife between the teeth when somebody asks for a Sigma demonstration.

The advise for Tokina stays the same of course :-)

Stephan

Endret av JPstoney
Lenke til kommentar

For å si det fra levra, det Japan Photo-forhandleren sa er bare p|ss. Samplevariasjon kan forekomme med Sigma (noen objektiver er mindre skarpe enn andre), men får du et godt objektiv så skal det holde lenge. Byggekvaliteten på EX-objektivene er veldig god. Det har riktignok kommet noen riper i lakken etter et par års bruk, men det har ingenting å si for bildekvaliteten.

At det ikke er forskjell mellom 12 og 10mm, og at proffer ikke bruker så vide objektiver er også åpenbart tullprat. Husk at hver millimeter får større og større betydning jo lenger ned du kommer.

Som du sikkert skjønner har jeg Sigmaen selv og er strålende fornøyd. Skarpheten er veldig bra, og jeg har tatt mange av mine beste bilder med den.

Her er noen fra rett før jul:

http://folk.ntnu.no/ovrebekk/bilder/DSC_2226_nett.jpg

http://folk.ntnu.no/ovrebekk/bilder/DSC_2212_nett.jpg

Angående Ken Rockwell er han veldig glad i å komme med kontroversielle utsagn fordi det gir ham mye oppmerksomhet og treff på sida (som f.eks. at Nikons billigste kameraer/objektiver er like bra som proffmodellene).

Lenke til kommentar

Jeg har en Tokina 12-24 og er meget godt fornøyd, jeg har i etterkant fått testet Sigma sin 10-20mm og bildekvaliteten så jeg ikke den helt store forskjellen på, men sigma objektivet kjentes nesten ut som leketøy sammenliknet med Tokinaen..

Lenke til kommentar

Jeg har sigma 10-20 og er rimelig fornøyd med den. Byggekvaliteten er i mine øyne imponerende, ihvertfall når det gjelder det ytre... Skarpheten kunne imidlertid vært bedre, men duger for mine formål.

Anbefaler å handle i butikk hvis du går for denne, det er helt klart problemer med kvalitetskontrollen hos Sigma. Selgeren i Fotovideo fortalte meg at Sigma er ferdige med kvalitetsproblemer og den slag tull, og at de nesten ikke hadde reklamasjoner på nye Sigma-objektiv. Mitt første eksemplar ved imidlertid VELDIG myk/uklar på venstre side, og jeg fikk byttet det uten problemer hos Fotovideo.

Lenke til kommentar

Når det gjelder JapanPhoto har jeg og varierte erfaringer med Bogstadveien. Siden Stephan deltar i tråden kan han like gjerne få en tilbakemelding fra meg og.

JapanPhoto er absolutt kundevenlig, dog gjelder det IKKE avdelingen i bogstadveien. Medarbeiderne der får mye negativ tilbakemelding fra potensielle kunder. Personlig handler jeg på andre avdelinger enn den i Bogstadveien, nettopp fordi de som jobber der er totalt blottlagt for kundebehandling.

Mens den mindre avdelingen på Byporten Shopping har langt mindre utvalg og ikke minst kunnskap blandt de ansatte, har de i hvertfall kunden i fokus og prøver å tilfredstille denne. Kundebehandling er alpha og omega for om jeg trives i en butikk og ikke. Og det værste en kunde opplever er å føle seg som en idiot, fordi den kanskje ikke deler samme mening som selger.

Sigma lager absolutt bra objektiv, og tilbakemeldingene på 10-20 er at den gir bang for da bucks. Sigma burde dog gjøre noe med linsebeskyttern, da man sliter å få den av om man har solblender på...

Uansett bør Stephan merke seg at Bogstadveien har et stort problem når det kommer til kundebehandling, og burde kanskje vurdere å gjøre noe med de ansatte der.

For når man er familiefar og ikke er ultraproff så er det ikke nødvendigvis et must å ha et Nikon d3 med 12-24, 24-70 og 70-200 med seg i baggen. Det holder kanskje med litt mindre profesjonelt utstyr. Jeg himler hvertfall med øya når en bilselger prøver å selge meg en ferrari f40, når behovet mitt er å kjøre på grusveier til hytta....

Lenke til kommentar

Har selv prøvd Sigma 10-20, og 12-24 modellen. Ikke noe problem med objektivene.

Nå suns jeg det er mrkelig at Stephen kan vite noe om hvor mye reklamasjon det er på Sigma sine objektiver. nå i 2008. Eneste som veit dette er Camera i Bergen som reparerer alle objektivene.

Suns det er mrkelig å komme med utsang om at det er mye reklamasjon på disse objektivene.

Jeg har ikke sett noe oversikt over hvor mye sigma som er reklamasjon om dagen.

Lenke til kommentar
Sigma lager absolutt bra objektiv, og tilbakemeldingene på 10-20 er at den gir bang for da bucks. Sigma burde dog gjøre noe med linsebeskyttern, da man sliter å få den av om man har solblender på...
De har gjort det, Sigma 18-200OS har skikkelig objektivdeksel...

Nå suns jeg det er mrkelig at Stephen kan vite noe om hvor mye reklamasjon det er på Sigma sine objektiver. nå i 2008. Eneste som veit dette er Camera i Bergen som reparerer alle objektivene.

Suns det er mrkelig å komme med utsang om at det er mye reklamasjon på disse objektivene.

Butikkene tar i mot til reklamasjon, det er ikke bare verkstedene som merker om det er mye feil på varer...
Lenke til kommentar
I suppose we talk about the shop in Hegdehaugsveien (close to Bogstadveien).

Yeah, that's the one.

I sent an email to the store to ask about a camera and got a prompt and friendly reply, so I will stop by the store on Monday to see if I just ran into someone having a bad day last time...

Som du sikkert skjønner har jeg Sigmaen selv og er strålende fornøyd. Skarpheten er veldig bra, og jeg har tatt mange av mine beste bilder med den.

Her er noen fra rett før jul:

http://folk.ntnu.no/ovrebekk/bilder/DSC_2226_nett.jpg

http://folk.ntnu.no/ovrebekk/bilder/DSC_2212_nett.jpg

Angående Ken Rockwell er han veldig glad i å komme med kontroversielle utsagn fordi det gir ham mye oppmerksomhet og treff på sida (som f.eks. at Nikons billigste kameraer/objektiver er like bra som proffmodellene).

Flotte bilder!

Jeg har også skjønt det som at Rockwell bare er en i mengden, men som har kjørt hardt på med nettsiden sin. Er en god del ting jeg selv stusser over på de sidene (og jeg er langt fra proff). Likevel synes jeg det er godt at sånne finnes, for da får vi hobbyfotografer tips fra dere som mener noe annet enn Rockwell :-)

Jeg har en Tokina 12-24 og er meget godt fornøyd, jeg har i etterkant fått testet Sigma sin 10-20mm og bildekvaliteten så jeg ikke den helt store forskjellen på, men sigma objektivet kjentes nesten ut som leketøy sammenliknet med Tokinaen..

Ha! Er nettopp det som er mitt store "Tokina eller Sigma"-tema. Dersom byggekvaliteten og skarpheten (begge ser ut til å være bekreftet) på Sigma-objektivet er bra nok, så tror jeg at jeg får mye glede av det.

Hvis du nå ikke mente dårlig byggekvalitet da du skrev "leketøy"...

For når man er familiefar og ikke er ultraproff så er det ikke nødvendigvis et must å ha et Nikon d3 med 12-24, 24-70 og 70-200 med seg i baggen. Det holder kanskje med litt mindre profesjonelt utstyr. Jeg himler hvertfall med øya når en bilselger prøver å selge meg en ferrari f40, når behovet mitt er å kjøre på grusveier til hytta....

Jeg har ingen unger ennå, men jeg er nok i gruppen "familiefar-økonomi" og har ikke råd til hva som helst. Fikk nettopp denne følelsen da jeg var der, at jeg måtte ha en Ferrari for å i det hele tatt gidde å kjøre noe sted, hvis ikke kunne jeg like gjerne holde meg hjemme.

Ser ut til å bli Sigma-objektivet og masse moro med det fremover.

Tusen takk til alle som har svart på denne tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...