Gå til innhold

Forskjellige Spørsmål om nikon 17-55 f2.8

Anbefalte innlegg

Kjøp den brukt om du kan. Da har du realisert mye av pristapet, slik at du får omtrent det samme som du ga for det når du selger det igjen (dersom du f.eks. bytter system, eller om du er i økonomisk krise og må skaffe pæng). Siden byggekvaliteten er så bra, så skal det ikke være så stor risiko rundt å kjøpe brukt. (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å dra inn et alternativ til her... Den nye Nikon 24-70mm f/2.8. Dog ikke helt samme brennvidde, men kan det tenkes at denne kommer til å "ta over" 17-55mm f/2.8? Jeg står på trappene for en USA tur, og vurderer et av disse to sterkt. Det skiller ca. 2500,- mellom objektivene i USA.

Med 17-55/2.8 kan du bruke den innebygde blitsen. Med 24-70/2.8, på brennvidde videre enn 35mm, må du bruke ekstern blits p.g.a. objektivet skygger for blitsen.

Lenke til kommentar
17mm vs 24mm er stor forskjell

VELDIG stor forskjell :)

Jeg tror det er liten sjanse for at vi vanlige hobbyfotografer går FX med det aller første.

Jeg har 17-55 og den er bra. Gir knallfarger og bra bilde..

Alle bildene er tatt med D80 og dette objektivet:

og alle er ubehandla:

17-55 gir bra bildekvalitet:

http://farm3.static.flickr.com/2199/210279...575659727_o.jpg

Med 17mm får du mulighet til morsomme vinkler:

http://farm3.static.flickr.com/2179/209319...1a227cf88_o.jpg

Og på kamraet ser det dritprofft ut:

http://farm3.static.flickr.com/2209/218309...b5cab4ccc_o.jpg

Men man må finne ut hvilken brennvidde man jobber i. Jobber man best i 24-70 sonen er det helt klart best, og det har den pluss at det er FX objektiv. Men når man har 17-80 som han over her har, kan det kanskje være smart å kjøpe de andre først. Eks 70-200, eller sigma 50-150. kanskje man kan kjøpe seg et fastobjektiv eks 30mm f1.4 eller nikons 35 mm f/2

Mange muligheter.

Uansett er 17-55 ikke noe mer enn det utgir seg for: Et proffesjonelt objektiv som gir knallbilder i de rette hender. Bygd som en tanks og er solid. Jeg for min del har et imagebehov når jeg er ute, og er tilhenger av jo større desto bedre :=

Nå snakker vi! Får se om ikke jeg får tatt igjen med litt hund + "musklel" bilder :tease: Savner litt 17-40 objektivet til Canon, så vil tro Nikon 17-55 gir meg tilbake de gode vibbene... Digger vidvinkel og har tenkt 12-24 eller lignende... Men 17-55 er definitivt en god allrounder hvor man neeesten kommer ned i den gode vide vinkelen :D

Litt OT pictures med Canon Canon 17-40mm f/4 L og Nikon 18-70mm.... Og 17-40mm igjen...

Endret av Linken
Lenke til kommentar
.....

Jeg for min del har et imagebehov når jeg er ute, og er tilhenger av jo større desto bedre :=

Da vil nok Nikons 14-24/2.8 dekke imagebehovet ditt. Et större frontglass skal du lete lenge etter. Tror til og med at en Cane Corso vil stå i ro av ren skrekk. :cool:

Lenke til kommentar
Hehe :)

Skal se hva mitt neste blir. Sitter ennå å venter på min 105mm f/2 DC hra b&h..

Kanskje jeg går for en 200m f/2 snart :)

Hei, hva er (ca) leveringstid fra B&H? Antar at du velger det rimeligste alternativet på frakt som er UPS World Wide Saver.... Or?

Lenke til kommentar
......

Jeg for min del har et imagebehov når jeg er ute, og er tilhenger av jo større desto bedre :=

Totalt OT, men "Just For Fun".

Den i midten er 14-24/2.8 :love: . Til venstre er 24-70/2.8 og høyre er 70-200/2.8

post-99540-1205415471_thumb.jpg

Lenke til kommentar
......

Totalt OT, men "Just For Fun".

Den i midten er 14-24/2.8 :love: . Til venstre er 24-70/2.8 og høyre er 70-200/2.8

post-99540-1205415471_thumb.jpg

Fett! Har du bildet i større oppløsning? Hadde vært en kul screensaver :)

oivind_dahle, høres ut som B&H leverer varene når det kommer til ekspedisjon. That's nice!! Stikker innom sjappa i mai/ juni i forbindelse med en NY-tur. Gleder meg!

Du har ikke vurdert 85mm f/1.4? Ser det er en del (ca. 3800,-) å spare på å importere denne. Dette utgjør så mye som 36 % i forhold til billigste internett alternativ i Norge, til og med uten at norsk frakt er medberegnet. Wow!

Edit: mener background

Endret av Linken
Lenke til kommentar
hei,er 14-24 f2.8 bedre en 17-55f2.8?optisk?er den bedre egnet til nordlysbilder?vil man på 14 mm se at bygninger buer?hvis man tok bilde ned en bygate?vil ting bli tønneformet?

Her er test og eksempelbilder fra www.photozone.de

Edit:

Liker ikke å uttale meg om noe er optisk bedre, mangler kompetanse. For oss med crop kamera som ønsker en anstendig skarp vidvinkel, med brukbar lysstyrke, er der ikke så mange alternativ.

Vurderte Tokina 11-16/2.8 en stund, men likte ikke helt skarpheten på det som kom ut av testbilder.

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Jeg har tatt mange Nordlysbilder med mitt nye d300 og med tamron 17-50 f2.8 samt nikon 18-200vr men jeg blir ikke helt fornøyd,jeg får liksom ikke den skarpheta som jeg ønsker meg,jeg bruker kameraet på iso 200,samt ca 15-20 sekunder lukkertid,på tungt stativ,og med fjernkontroll.så jeg trenger litt tips fra dere om hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Jeg har tatt mange Nordlysbilder med mitt nye d300 og med tamron 17-50 f2.8 samt nikon 18-200vr men jeg blir ikke helt fornøyd,jeg får liksom ikke den skarpheta som jeg ønsker meg,jeg bruker kameraet på iso 200,samt ca 15-20 sekunder lukkertid,på tungt stativ,og med fjernkontroll.så jeg trenger litt tips fra dere om hva jeg bør gjøre?

Først og fremst ville jeg fokusert manuellt.

Nordlyset er stadig i bevegelse, så lukkertid på 15-20 sekunder gjør "gardinene" slørete. Prøv med høyere ISO, størst mulig blender og lukkertid på 2-3 sekunder. Bruk "Long exp. NR" til "Off" ettersom du er på kortere lukkertider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...