JKJK Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Hei. Skal bygge meg ny pc som skal fungere som kombinert arbeidsstasjon og mediasenter. Har tenkt å invistere i Vista ultimate. Skal plugge en Tatung 32" på et MSI 8800GTS. Har en del spørsmål rundt dette da jeg aldri har brukt MCE før (kjører vista business på en laptop til vanlig). Spørsmålene er ikke i logisk rekkefølge, de bare blir notert etter som de dukker opp. 1: Skal ha en Samsung Syncmaster 245B som primærskjerm og Tatung V32MCHK (TV) som sekundærskjerm. Vil Jeg kunne kjøre Mediacenter på sekundærskjermen og ha vanlig desktop på primærskjermen? 2: Isåfall, går det an å få til at Mediacenter autmoatisk starter opp på TV'en hver gang istedet for på primærskjermen? 3: Vil jeg kunne jobbe på primærdesktopen mens Mediacenteren lever sitt eget liv, eller er det enten/eller? 4: Musikksamlinga mi består av hummer og kanari, meni hovedsak mp3 og FLAC. Vil flac funke fint såfremt jeg har codec installert? 5: Musikksamlinga mi (ca 250GB samlet over mange mange mange år) er veldig hipp som happ når det kommer til sortering. De siste 3-4 årene har jeg opprettet mapper med dato etter når det er lastet (f.eks. 2008.03.02 - Download, eller 2006.09.15 - Ripped). Men fra "gammelt atet" ligger det også album og enkeltsanger og forskjellige mappestrukturer på disken, helt i hytt og gevær. Hvordan vil MC takle dette? Altså, hvordan vil den sortere det? Kan noen legge ut screenshots/youtubevideo som viser DIN musikkstruktur på disk vs. i mediacenter? Hvordan ser det ut med mange enkeltsanger som ikke er knyttet til noe album f.eks? 6: Hvordan takler den forskjellige videoformater? Er det bare å installere codecs som ellers? (F.eks. coreAVC). 7: Hva krever Mediacenter av maskinvare for å kjøre smooth i praksis? Regner med det ikke blir noe problem med DENNE hardwaren uansett... 8: Hva er best å navigere med? Trådløst tastatur eller fjernkontroll? Har vurdert Logitech media board (eller hva det nå heter) men heller mer mot Microsofts ofisielle Mediacenter fjernkontroll, da den har høyere WAF ... og det ser jo generelt mer snasnt ut. 9: Ang. fjernkontrollen. Hvor lang ledning har mottakeren? Er avhengig av at den er på minst 3meter. Om så ikke, hvor "nauver" er den på mottaket? Så en komentar på komplett.no om at ledningen var 4m, men har ikke fått bekreftet dette noe annet sted. 10: Jeg skal kjøre 64Bit vista ultimate. Dette vil vel ikke ha noe å si for mediacenter? 11: Hvordan er det med codecs og vista64bit? Som normalt? 12: Mener å ha lest at det finnes en del plugins for Mediacenter. Hvordan er utvalget der, og i hvilken spennvidde? 13: Ang plugins... er det noe sjangs for å f.eks. åpne dvd-iso/img direkte? 14: Samme gata: Leser den DVD-mappestruktur på disk? eller MÅ jeg ha alle dvd'ene mine som fysiske plater? 15: Indexerer Mediacenter alt på egenhånd, eller er den avhengig av hvor ting ligger? Har ting liggende både på stasjonærpc (som MC skal kjøre på), filserver og PC-en til kjerringa. Vil man kunne bla i innhold (f.eks. filmer eller musikk) uavhengig av hvor det ligger, såfremt det er mappet via f.eks. nettverksstasjoner? Tenker da spesielt for kjerringa sin del. Hele poenget med en slik løsning for oss er at hun skal kunne finne frem det komplette musikkbiblioteket vårt, uansett om musikken hun skal høre ligger på hennes eller min pc. Samme når det kommer til film. 16: Kom akurat over Yougle ( ). Youtubeplugin for MC. Dette ser jo genialt ut! Er det noen som har prøvd det / kan prøve det og komme med tilbakemelding? På forhånd takk! Kommer sikkert fler spørsmål etter hvert! Endret 11. mars 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 ingen som har peiling? Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 1-3. Kjørte nettopp en test, og da poppet den automatisk opp på TV'en, men muspekeren ble da automatisk låst til den skjermen, du kan dog sette i gang en film eller lignende for så å alt+tab tilbake til det andre skrivebordet og gjøre andre ting. 4. Media Center (MC) skal kunne spille alt som Windows Media Player (WMP) kan spille. 5. Har aldri brukt MC til musikk, så vet ikke. 6. Se 4. 7. Det som vil gi mest arbeid for MC er avspilling av 1080p mkv filer, og denne er veldig avhengig av klokkehastighet, og intill vi får gode codecer som kan benytte seg av 4 kjerner kan det bli noe hakking selv med den prosessoren du har. Men det skal vel være mulig å klokken den opp ett par hundre Mhz om det skulle oppstå problemer, og om du ikke har 1080p mkv-filer vil du nok ikke få noen problemer. 8. Det er "hipp-som-happ", selv foretrekker jeg fjernkontrollen, men om du skal søke etter filmer eller musikk, så er det nok best med keyboard. 9. Selve USB kabelen er nok ca 4m ja, og om jeg ikke husker feil, så følger det også med to andre kabler med IR-mottakere som gjør at du kan nå enda lenger. Altså: PC(USB)--------IR-boks-------IR-mottaker(extender) IR-boks er hovedmottakeren. Om du ser på bildet av fjernkontrollen, så ser du hovedmottakeren nede til høyre, USB kabelen bak denne, og den ekstra "extenderen" til venstre for hovedmottakeren. 10. Det kan være at 64-bit codecene ikke er like effektive som 32-bit, kjører selv 32-bit for best mulig ytelse. 11. Se 10 12-14. For filmer bør du bruke MyMovies denne kan lese og auto-mounte img filer, og kan også lese mappestrukturen for DVD filmer. Bruk litt tid på å sette deg inn i det, og du har ett program for "livet". Selv bruker jeg ikke MC lenger, men bruker fortsatt mymovies for å katalogisere filmene jeg har. Har ingen erfaringer med andre plug-ins 15-16. Vet ikke. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Dette lover jo i utgangspunktet godt! Noen smådetaljer som er litt usikkre enda, men det får vi ta på sparket. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 8: Hva er best å navigere med? Trådløst tastatur eller fjernkontroll? Har vurdert Logitech media board (eller hva det nå heter) men heller mer mot Microsofts ofisielle Mediacenter fjernkontroll, da den har høyere WAF ... og det ser jo generelt mer snasnt ut. Punkt 8: Jeg anbefaler heller og kjøpe en trådløs mu (gjerne en ekstra, slik at du har to), jeg har ikke prøvd fjernkontrollen, men men mus kan du gjøre _alt_ 10: Jeg skal kjøre 64Bit vista ultimate. Dette vil vel ikke ha noe å si for mediacenter? 10: Om du skal bruke 64bit og tvkort: Sjekk at produsenten av tvkortet har en skikkelig 64bit driver. -Jeg anbefalefaler sterkt 64bit windows, den er mer smooth, og om ett år (2009) er trolig 2GB RAM "avlegs" på nye pcer, det er uansett minimum på vista. Så lenge du ikke har ett domene hjemme, en flerspråkelig familie, eller andre helt spesielle ting trenger du ikke ultimate, home premium er godt nok. Lenke til kommentar
NewGUY Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Kan også legge til at det følger med fjernkontroller på endel kabinetter, selv har jeg en iMon fjernkontroll jeg er veldig fornøyd med, kan bruke den som mus eller som pilene på ett tastatur om jeg ønsker det. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2008 Tenker jeg går for en kombinasjon av fjernkontroll og logitech mediaboard. Har TVkort (Hauppauge PVR150) men skal ikke bruke dette. Får fiber fra NTEBB (lyse franchise) snart, og skal ha PVRboks fra dem. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2008 Håckay. Da er riggen oppe og går. Tanker for ettertiden: Skal man ha en dedikert mediacenter pc, dropp 64bit. Har fått det meste av video (tilsynelatende) til å fungere med k-lite codec pack 64bit og ffdshow 64bit en eller annen nightly build, men fåglarna vet hvor stabilt dette er. Har dog ikke funnet noen måte å spille flac i 64bit media center enda. Har fått det til å funke enkelt med 32bit. Er det noen som har any workarounds? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå