Knuty Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 God dag. Sitter og planlegger kjøp av digitalt speilrefleks, trolig 450D. Kan fra før svært lite om objektiver og slikt. Jeg har forstått det slik at til makrofotografering kommer man klart best ut av det ved å ha et objektiv uten zoom, med fast brennvidde eller hva det nå heter. (For eksempel 50 eller 70 mm osv.) På noen objektiver blir det spesifisiert at det er makro ( Makro ) mens man på andre ikke gjør det Ikke-makro ? Kan noen forklare meg forskjellen? Er alle fast-objektiver egentlig makroobjektiv, eller ikke? Hvor viktig er f-verdiene (evne til å takle lite lys?). Denne vurderer jeg, men er det egentlig verdt prisforskjellen til de med lavere f-verdier? Og - hvilke fordeler har et slikt objektiv til fotografering av personer, bilder innendørs osv i forhold til standardobjektivet som kommer med 450D. Har det noe for seg å bruke det utendørs, på fjellturer osv? Beklager hvis det ble mye spørsmål på en gang, forsøker bare å få litt oversikt:) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 lav f verdi er helt avgjørende i situasjoner med lite lys, men gir dårlig dybdeskarphet Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kan noen forklare meg forskjellen? Er alle fast-objektiver egentlig makroobjektiv, eller ikke?Nei, et makro-objektiv har bedre nærgrense slik at du oppnår større forstørrelse. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Makroobjektiver har nærgrense som gjør at de kan fokusere på ting som er veldig nær. Langt ifra alle fastobjektiv har nærgrense som gjør at de kan regnes som makroobjektiv. Lavt f-tall = stor blender. Blender er akkuratt som øyets iris og justerer hvor mye lys som kan slippes inn. Jo større blender (lavere tall) jo mer lys kan slippes inn og man kan skru ned ISO og ha raskere lukkertidere tilsvarende. Lenke til kommentar
Finn-C400D Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Om 50mm f/1,4 er verdt prisforskjellen fra f.eks. 50mm f/1,8 kan jeg ikke svare på for deg. Gir deg et par linker som muligens gir litt hjelp på DIN fotovei. http://www.the-digital-picture.com/Reviews...ens-Review.aspx http://www.akam.no/artikler/test_av_canon_...objektiver/7065 Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 lav f verdi er helt avgjørende i situasjoner med lite lys, men gir dårlig dybdeskarphet Stor blenderåpning gir liten (blir ganske feil å kalle det dårlig) skarphetsdybde, som jo faktisk ofte kan være ønskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå