eiriktb Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei Eirik her, 27 år, dataingeniør, og holdt sist på med hjemmesider da frames og netscape var 'in'. Har påtatt meg et oppdrag om å lage en slags familie/turistside med cirka 100 jevnlige brukere som titter innom. Siden skal innehold en nyhetside, galleri, (forum etterhvert) samt diverse enkle infosider. For å gjøre det litt mer oversiktelig kan jeg liste det jeg ønsker siden skal innehold: Galleri med muligheter for å trykke på hvert bilde, og da igjen få mulighet å legge inn en kommentar. Uploadmulighet av bilder for enkelte brukere, der de kan laste opp bilder, og legge på en kommentar.(der jeg som admin kan gå å hente bilder jeg vil bruke på siden) Oppdatering av siden bør være så enkel så mulig, da jeg trolig ikke kommer til å stå for oppdatering selv. Når sidene vokser, vil jeg ha mulighet å bla i gamle sider. Arkiv? En enkel forumside, men dette er ikke så nøye med det første. Blir veldig glad hvis dere kan vise meg en retning jeg bør titte for å lære meg dette, samt få tips og gjerne kodeeksempler. Ser for meg at dette blir en HTML/CSS/PHP/MySQL side, da jeg har noe kjennskap til dette fra før. Og er det noen som sitter på eksempler av kommentarfelt til bilder, gjerne så enkle som mulig. (Kanskje ala det som blir brukt på Facebook) og som enkelt kan redigeres til eget ønske og behov. Og til slutt, vil ha en logo/header der bakgrunnsbildet skifter etter et gitt tidsintervall. Finnes det noen enkle løsninger på dette? Flash? Uansett, håper noen her har litt erfaring fra det jeg spør etter og kan peke meg i riktig retning. mvh. Eirik (som trolig har tatt seg vann over hodet) =) ps. Og gjerne gi meg linker til tutorial/template-sider som dere anbefaler. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Siden det virker som om du kunne HTML en gang for en stund siden, bør du friske opp kunnskapene dine om HTML først. Deretter kan du kikke på CSS, som er ganske enkelt å lære seg. Når du føler deg varm i skjorta, kan tu ta steget over til PHP/mySQL, som har en brattere læringskurve. Er nok ingen ulempe å ha programmeringskunnskaper fra før, men de guidene jeg linker til nedenfor er uansett lettfattelige og er myntet på nybegynnere. HTML/CSS: http://htmldog.com/ HTML/CSS/PHP/mySQL: http://www.tizag.com/ HTML/CSS/PHP/mySQL(i mine øyne den beste siden) : http://w3schools.com/ Lykke til, og husk å søke på nettet/spør på forumet dersom du trenger hjelp! - Garanti Lenke til kommentar
eiriktb Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 Takker for linker og kjapt svar. Har surfet og lest litt om CMS. Er det noe jeg kan ta i bruk i forhold til mine ønsker tror dere? Hvis ja, hvilken pakke bør jeg bruke? Og hvordan er et CMS system med tanke på amatøroppdatering av sidene? mvh. Eirik Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Takker for linker og kjapt svar. Har surfet og lest litt om CMS. Er det noe jeg kan ta i bruk i forhold til mine ønsker tror dere? Hvis ja, hvilken pakke bør jeg bruke? Og hvordan er et CMS system med tanke på amatøroppdatering av sidene? mvh. Eirik Hei Ta en kikk på Joomla. Denne er veldig utbredt, godt dokumentert, finnes plugins som lar deg gjøre det du ber om (gallery, forum , opplastning etc) Finnes også på norsk, og det beste er at den er gratis. Enkel å sette opp er den også, men den krever at du kan kjøre php og at du har mysql. Men dette måtte du hatt uansett hvis du skulle hatt noenlunde oppegående forum. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hei, Prøv Joomla. Det dekker nesten garantert dine behov. Det kan utvides til det ugjenkjennelige.Sjekk stickyen min om CMS systemer for mer informasjon om Joomla, og andre CMS systemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå