Gå til innhold

Hjemelaget sykkel med motor. Regler?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted å legge denne men here we go!

Nå har det seg sånn at jeg har tenkt å ta en gammel sykkel og feste en motor på den og noe sånt digg :tease:

Noen som vet hvilken konsekvenser dette ville fått hvis onkel-blå hadde stoppet meg på den? :whistle:

Får jeg utsettelse eller bot eller noe annet kjipt? :dontgetit:

Endret av crazyclomp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene er slik når det gjelder motor på trøsykkel:

- Du kan sette en motor på maks 1/4hk (ca. 170W). Det er mulig jeg bommer på det nøyaktige tallet her, men det var i vertfall langt under en hest.

- Motoren kan bare fungere dersom pedalene samtidig blir brukt, altså kun som en hjelpemotor.

Lenke til kommentar
Reglene er slik når det gjelder motor på trøsykkel:

- Du kan sette en motor på maks 1/4hk (ca. 170W). Det er mulig jeg bommer på det nøyaktige tallet her, men det var i vertfall langt under en hest.

- Motoren kan bare fungere dersom pedalene samtidig blir brukt, altså kun som en hjelpemotor.

170 watt er ganske lite. Når Hushovd sykler i 40 km/h yter han 300-400 watt.

Lenke til kommentar

Du har ikke lov til å bruke den på en sykkel. For at det skal være lov å sette motor på den må den oppfylle dette kravet: "Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå."

Din er ikke elektrisk og altfor kraftig (3,5 HK er 2,6 kW). I tillegg reduseres neppe effekten gradvis, og skrur seg av ved 25 km/t eller når ikke du trår.

For å kunne slippe helt fri for krav må den maks gå 6 km/t. Den er ikke registreringspliktig så lenge den går under 20 km/t, men går den fortere enn 6 km/t må den oppfylle div. andre krav til kjøretøy.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19900125-0092.html#2-1 (forskrift om bruk av kjøretøy)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html (kjøretøyforskriften)

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...