Christofferaa Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Dette er det en venn av meg som trenger hjelp til. jeg er ikke sikker på hvordan man gjør det, fordi jeg aldri har gjort det før. Han vil reformatere PCen... Hvordan gjør man det? mitt spørsmål: er det "PCen" eller hardisken man formaterer? hvis det er hardisken.... Er dette riktig måte å formatere på: 1) min datamaskin 2) høyereklikk på hardisken (C:) 3) formater... Er dette sånn man formaterer? Takk! Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det er Harddisken ( HD) og ikke "PC-en" man formaterer. Formatering er rett og slett at du fjerner all informasjon som ligger på HD'en. Fremgangsmåten du beskriver fungerer på HD'er det ikke er installert et OS på. Men har du windows installert (på harddisken du vil formatere), må du nok pent finne fram windows CD-en, sette den i CD-stasjonen, og velge formatering fra en meny der. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Et viktig spørsmål er vel hvorfor han har ønske om å formatere? Antar at det er for å installere feks Windows på ny? Først må han ta backup av alt han ikke vil miste. Deretter er det bare å sette inn Windows-cden, ha lisenskoden klar (!) og restarte. Under oppstart får han spørsmål om pc skal starte fra cd, trykk en tast og han er igang. I menyen kan han velge å formatere før installering. Dette er fremgangsmåten for de fleste operativsystem, inkludert alle Windowsversjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå